Lístky za tisíce dolárov, stovky za ubytovanie, stávky, aj kilá kuracích krídel či pizze. A to je iba zlomok zo sumy, ktorú Američania nalejú do ekonomiky počas futbalového sviatku. Finále ligy amerického futbalu NFL sa totiž postupom rokov zaradilo medzi sviatky porovnateľné s Vianocami či vďakyvzdaním.
V deň zápasu sa bežný život v USA v podstate zastaví. Vlani sa na súboj Seattlu s Denverom dívalo v televízii 111,5 milióna divákov, čo je tretina ich populácie a absolútny televízny rekord. Sedem z desiatich domácností, ktoré mali v tom čase zapnutú televíziu, sledovali práve americký futbal. V Seattli to bolo dokonca 92 percent obyvateľov. Podľa odhadov sleduje aspoň skóre Super Bowlu po celom svete až miliarda ľudí, teda každý siedmy človek na planéte. Zápas je prenášaný do 225 krajín.
Sekunda za 3,5 milióna
To sa samozrejme premieta do cien za televízne práva a reklamný čas. Spoločnosti musia tento rok za polminútový reklamný klip počas Super Bowlu platiť rekordných 4,5 milióna dolárov. Firmy neváhajú platiť tieto astronomické sumy, hoci podľa štúdie je 80 percent reklám zo Super Bowlu neúčinných na zvýšenie predaja daného produktu. Z týchto reklám sa však často stávajú fenomény, šíria sa virálne a pomáhajú dlhodobo budovať imidž firiem.
Na tohtoročné finále medzi Seattle Seahawks a New England Patriots sa akreditovalo vyše šesť tisíc novinárov. Predzápasové tlačovej konferencie tak pripomínali skôr koncerty popových hviezd.
Tohtoročné finále prinesie výrazný profit najmä štátu Arizona, kde sa stretnutie koná. Metropola Phoenix očakáva, že akcia prinesie do tamojšej ekonomiky až 600 miliónov dolárov. Okrem podnikateľov sa na akcii snažia zarobiť aj stovky obyvateľov Phoenixu, ktorí ponúkajú svoje byty turistom. Napríklad Amanda Thomasová si prenájmom svojho domu zarobí 1700 dolárov. "Je to pre veľkú skupinu ľudí, ktorá by si inak musela prenajať päť hotelových izieb," povedala agentúre Reuters.
Miesto dovolenky Super Bowl
Mnoho Američanov celý rok šetrí, aby mali možnosť vidieť zápas na vlastné oči. Dvojica fanúšikov Seattlu, ktorá zohnala ešte pomerne lacné vstupenky, zaplatí dohromady za účasť na stretnutí zhruba osem tisíc dolárov vrátane cesty a ubytovania. Priemerná cena vstupenky je 3046 dolárov. Lístky však tento týždeň na internetových serveroch stáli až 11 500 dolárov.
Veľká športová akcia láka tiež hazard. Kasína v Las Vegas vlani prijali stávky na Super Bowl za 120 miliónov dolárov. Zhruba 20 miliónov z toho išla na daniach do štátnej pokladnice na podporu športu. Super Bowl neprináša len pozitíva. V deň zápasu vzrastá až o 77 percent počet nehôd spojených s alkoholom. "Super Bowl je najväčšia športová udalosť v USA, ale tiež jeden z najnebezpečnejších dní na cestách a diaľniciach," citovali americké médiá poistného komisára Davea Jonesa.
Super Bowl je tiež spojený s prostitúciou, pretože veľké množstvo turistov láka dievčatá ponúkajúce sexuálne služby. Podľa prieskumov majú o finálovom víkende 25 až 50 zákazníkov za deň. Podľa magazínu Forbes sa v Miami pri Super Bowlu 2010 objavilo 10 tisíc prostitútok.
Tohtoročný Super Bowl je spojený s kampaňou na podporu práv gayov a toho, aby sa homosexuálni hráči nebáli k svojej orientácii verejne priznať. Zatiaľ tak urobili napríklad Kwame Harris či Michael Sam.