O viac ako mesiac budete štartovať piatykrát na najznámejších motoristických pretekoch Rely Dakar. Čo všetko musíte absolvovať do začiatku štartu?
Ešte ma čakajú zdravotné prehliadky, pretože budem potrebovať potvrdenia od lekárov. Určite ma čaká príprava nového motocykla. Teraz mi naň postupne prichádzajú rôzne doplnky z Paríža. Potom sa budem snažiť udržať si fyzickú prípravu a 2. januára už odchádzam do Dakaru.
Potrebujete na štart púštnych pretekov zvláštne zdravotné vyšetrenie?
Je to klasická prehliadka, ale potrebujem špeciálne vyšetrenie srdca, či som pripravený na tie drsné podmienky, ktoré ma čakajú.
Spomínate nový motocykel. Koľko stojí váš "pracovný nástroj"?
Motocykel som dostal ako dar od sponzora firmy Adams Motors z Košíc. Stojí zhruba milión slovenských korún. Ale potrebujem k nemu ďalšie doplnky, ktoré si musím kúpiť sám, alebo si zoženiem sponzora.
Čo vás stále motivuje k tomu, aby ste opäť išli na takéto preteky?
Rely Dakar je veľké dobrodružstvo. Je to jazda na motorke v prírode a v púšti. Proste ma to tam ťahá. Je to také nutkanie štartovať, pokiaľ sa to dá. Na tejto rely je to napínavé, pretože rozhoduje viacero faktorov. Nielen kvality jazdca, ale musíte mať aj šťastie.
Dakar je známy aj útokmi teroristických skupín. Hrozia opäť aj tento rok?
Zaujímal som sa o to, ale zatiaľ sa absolútne nič nevyskytlo. Asi po tých minulých rokoch, keď museli meniť trať, tak teraz ju spravili bezpečnejšiu. Pretekať sa bude iba v Maroku, Mauretánii a Senegale. Bude to pravdepodobne iné, a bude to tak dôkladne zabezpečené, že by nemal vzniknúť žiadny problém.
Koľko vás vlastne stojí štart na púštnej rely?
Neviem presne, koľko stojí účasť na Dakare. O to sa stará môj manažér. Či už sú to zmluvy so sponzormi alebo s organizátormi.
Ako ste sa tam dostali?
Vždy si podávam prihlášku, ktorú mi musia schváliť. Organizátor si vyhradzuje právo, že si na preteky môže vybrať, koho chce. Nemusí ma nikto zobrať povinne, nie je tam žiadne pravidlo.
Motocykle máte rád. Dokážete však z tohto športu aj vyžiť?
Mám svoju firmu, predávam a opravujem v Martine motocykle. Na tomto športe sa príliš zarobiť nedá. Je to skôr hoby, ktoré robím s nadšením. Napríklad za Dakar určite dostanem od sponzorov nejakú odmenu, ak uspejem.
Minulý ročník sa vám prvýkrát podarilo preteky dokončiť. S akým cieľom tam idete teraz?
Mojím cieľom je rovnako ako v minulých pretekoch prísť do cieľa. A potom uvidím, či mám na to, aby som prekonal deviate miesto z poslednej rely. Lebo tie preteky sú nevyspytateľné a nesmierne náročné, takže nikdy neviete, ako môžete dopadnúť.
Čo vám doteraz najviac zostalo v pamäti z púštnej rely?
V pamäti mi utkvelo hlavne to, ako som tri dni zostal visieť v púšti. Na to nikdy nezabudnem.
Pomáha vám aj fakt, že na Dakare budete štartovať spolu s ďalším Slovákom, Ivanom Jakešom?
Určite mi to pomáha. Sme dohodnutí, že keď sa niečo stane, vždy si vieme pomôcť. Priamo na trati si však príliš pomôcť nemôžeme. Skôr mi pomáha to, že keď sme tam dvaja, je tam potom lepšia atmosféra.
Dá sa povedať, že tieto extrémne preteky beriete aj ako relax od bežného života?
Chodím tam hlavne preto, že mám motorky rád. Je to možno psychický oddych, dokážem sa tam odreagovať od bežných vecí. Ale po skončení Dakaru som potom nesmierne vyčerpaný, pretože podmienky sú tam extrémne náročné.
Dá sa na ten extrém špeciálne pripraviť?
Tak áno, príprava je nevyhnutná. Jednu časť som už absolvoval v tréningovom tábore v Maroku. A teraz bola veľmi dobrá príprava v Čile nad Šesťdňovej, kde tie podmienky pripomínali Dakar. Tam som sa veľmi dobre pripravil z jazdeckej stránky. No a také veci ako spať v stane ale špina či prach, to už máme my motorkári v krvi.