Rýchlik z Prahy, ktorý sa vo štvrtok zrazil pri Nových Zámkoch s autobusom, šiel po koľaji, ktorá bola pre vlakovú dopravu uzavretá. V piatok to povedal minister dopravy Jozef Ráž. Podľa svedkov nefungovala svetelná signalizácia a závory, ktoré sa navyše na tomto prejazde často opravovali. Pri havárii zomrelo sedem ľudí. Pre pozostalých a zranených vznikla finančná zbierka.
„Bolo to hrozné. Závory sa zdvihli. Svietili biele svetlá. Autobus sa pohol a bum. Bola som tridsať metrov od havárie. Strašné,“ povedala pre portál Regióny.sk Renáta, očitá svedkyňa nehody neďaleko Nových Zámkov, pri ktorej sa vo štvrtok zrazil autobus s vlakom. Zomrelo sedem ľudí a najmenej päť je zranených.
Koľaj bola uzatvorená
Podľa Ráža išiel vlak po trati, ktorá bola pre vlakovú dopravu uzavretá. Teraz je predmetom vyšetrovania, ako sa vlak na uzavretej koľaji ocitol. Minister zmienil možné zlyhanie ľudského faktora. Podľa riaditeľa železníc Alexandera Saka ide na Slovensku zrejme o prvú železničnú nehodu tohto druhu.
„Nehodu spôsobilo viacero faktorov. V prvom rade to bolo počasie, ktoré deň predtým spôsobilo záplavu a výluku jednej koľaje na tejto trati. Vlak, ktorý sa na nej objavil, tam nemal čo robiť. Predbežné výsledky vyšetrovania ukazujú, že nedošlo k systémovému ani technickému zlyhaniu, pravdepodobne išlo o zlyhanie ľudského faktora,“ povedal minister.
Dodal, že na uzavretej koľaji nebol kvôli jej výluke zapnutý systém riadenia závor pre chránený prejazd, keď sa vlak stretol s autobusom. O nefunkčnej signalizácii hovorí aj svedkyňa Renáta a miestni obyvatelia.
V tej chvíli miestom prechádzali dva vlaky v opačných smeroch. A zatiaľ čo najskôr svietila červená a prvý vlak idúci smerom na Nové Zámky prešiel, pri druhom sa už vraj závory zdvihli a aj biele svetlo autobusu naznačilo, že môže ísť.
„Zrazu prišlo trúbenie vlaku a náraz. Neviem sa z toho spamätať, hrozný zážitok,“ pokračovala žena. Sako doplnil, že do koľajiska vošlo osobné auto a po ňom linkový autobus, do ktorého narazil medzinárodný rýchlik.
Zlá viditeľnosť pri prejazde
Renáta tiež povedala, že potom uvidela dym a cestujúcich, ktorí začali vystupovať. „Volala som manželovi, aby pre mňa prišiel, bývame päťdesiat kilometrov od Nových Zámkov v Štúrove. Oslovila som jeden indický pár, žena bola tehotná, aby išli so mnou, že ich zvezieme do Ostrihomu a odtiaľ budú môcť ísť do Budapešti, kam mali namierené,“ dodala Renáta.
Portál Topky.sk priniesol svedectvo Kataríny, ktorá išla vo vlaku a uviedla, že súprava práve opustila stanicu Nové Zámky. „My vo vlaku sme cítili náraz a to som hneď vedela, že sme do niečoho vrazili,“ uviedla.
Na sociálnych sieťach potom údajne ľudia diskutujú aj o tom, že je na prejazd zle vidieť a je tak možné, že vodič autobusu druhý vlak nemusel uvidieť. „Ja keď tam zastavím a som prvé auto, naozaj nevidím, pretože sú tam husté kríky. Je to v zákrute a do kopca. Museli by ste už stáť na koľaji, aby ste to dobre videli,“ napísala. Skutočné príčiny nehody však naďalej vyšetruje polícia.
„V tomto štádiu je predčasné hovoriť o tom, či zlyhal ľudský faktor alebo technika. Urobíme všetko pre to, aby sme túto tragickú nehodu vyšetrili,“ podotkol po nehode minister vnútra Matúš Šutaj Eštok. Polícia na mieste v noci zaisťovala dôkazy, prítomný bol podľa TASR aj znalec odboru cestnej dopravy. Kynológovia so psami prehľadávali okolie nehody.
Vlaková doprava v úseku Nové Zámky – Dvory nad Žitavou bola podľa národného dopravcu ZSSK obnovená po jednej koľaji o 3:05, vlaky tam ráno naberali minimálne meškanie. V čase výluky jazdili medzinárodné vlaky odklonom cez maďarskú Rajku.
Rýchlik EuroCity 279 išiel z Prahy do Budapešti a bolo v ňom sto až dvesto ľudí. Lokomotíva a rušňovodič patrili k Českým dráham, vlaková súprava a sprievodný personál Železničnej spoločnosti Slovensko. V autobuse na miestnej linke medzi Novými Zámkami a dedinou Kolta bolo osem ľudí a vodič, ktorý nehodu prežil.
Na portáli Donio krátko po havárii vznikla zbierka pre pozostalých a ťažko zranených. Doteraz sa vybralo necelých 13-tisíc eur.