FOTO: Archív HN 
StoryEditor

Prístavy otvárajú svoje námorné brány pre slovenský obchod

29.05.2024, 18:22
  • Prístav Gdansk je najväčším prístavom v Poľsku a jedným z najväčších v Baltskom mori. 
  • Kým bude existovať najväčšia slovenská oceliareň v Košiciach, uhlie a železná ruda, suroviny potrebné na výrobný proces sa budú dovážať po mori z destinácií ako Kolumbia, Južná Afrika, Austrália a Indonézia.
  • Prístav Gdyňa je druhým najväčším prístavom v Poľsku a zohráva dôležitú úlohu v námornej doprave. 

Prístav Gdansk je najväčším prístavom v Poľsku a jedným z najväčších v Baltskom mori. Disponuje modernými terminálovými zariadeniami a ponúka komplexné logistické služby.

„Pre Slovensko sme najbližší námorný prístav. Žilina je od Gdanska vzdialená približne 700 kilometrov. Našou výhodou je navyše výborná konektivita,“ hovorí Michał Stupak, Account Manager v prístave Gdansk. Toto prístavné mesto sa totiž nachádza na križovatke hlavných logistických trás, v tesnej blízkosti kľúčových uzlov cestnej infra­štruktúry – diaľnice A1, vedúcej zo severu na juh Poľska, a rýchlostnej cesty S7, ako aj zmodernizovaných železničných tratí. Obchod medzi Poľskom a Slovenskom je založený najmä na vývoze áut do Poľska a dovoze uhlia a železnej rudy. V roku 2023 sa Poľsko stalo tretím najvýznamnejším partnerom slovenského exportu.

image

Grécko skonfiškovalo z lodi v Pireu vyše 100 kilogramov kokaínu ukrytého medzi kalmármi

Automobilový priemysel

Kým bude existovať najväčšia slovenská oceliareň v Košiciach, uhlie a železná ruda, suroviny potrebné na výrobný proces sa budú dovážať po mori z destinácií ako Kolumbia, Južná Afrika, Austrália a Indonézia. „Dúfame, že dovoz sa uskutoční cez prístav Gdansk. V kontajneroch je možné prepravovať akýkoľvek druh nákladu vrátane áut. Kontajnerový terminál Baltic Hub v prístave Gdansk sa rozširuje. V budúcom roku sa jeho manipulačná kapacita zvýši o 1,5 milióna na 4,5 milióna TEU. Naša spolupráca sa rozrastá aj prostredníctvom automobilového priemyslu. Osobné autá z výrobného závodu Kia Motors v Žiline idú po ceste do Gdanska a potom po mori do Spojeného kráľovstva,“ hovorí Michał Stupak.

Prístav Gdyňa je druhým najväčším prístavom v Poľsku a zohráva dôležitú úlohu v námornej doprave. Jeho výhodou je priame napojenie na diaľnicu A1, ktorá smeruje do vnútrozemia Poľska a následne prepája Poľsko so Slovenskom a s ďalšími krajinami strednej Európy.

image

Plávajúce mólo pri Pásme Gazy je poškodené. Američania ho teraz musia opraviť

Jednoduchá dostupnosť

Prístav Gdyňa je vstupným bodom do Baltsko-jadranského koridoru a námornej diaľnice Gdyňa – Karls­krona. Trajekty do Švédska odchádzajú zatiaľ trikrát denne a od mája sa pridávajú ďalšie tri odchody týždenne novou službou ro-ro. Široká sieť kontajnerovej pobrežnej plavby a napájacie spojenia vytvárajú jednoduchú a bezpečnú dostupnosť do severnej Európy, Veľkej Británie a Írska, ako aj do oceánskych prístavov západnej Európy. Dôležitú súčasť aktivít prístavu Gdyňa zohrávajú veľkoobjemové terminály, ktoré manipulujú s rôznymi druhmi nákladu.

image

Američania klepli Rusom po prstoch. Udreli na tieňovú flotilu, tá sa teraz snaží celý svet zmiasť

Štetín je ďalším významným prístavom na poľskom pobreží Baltského mora. Dlhé roky prístav prekladá kusový tovar pre slovenské firmy, ako sú výrobky z ocele, papier, chemikálie, kontajnery z Ázie a zo Severnej Ameriky a kamióny slovenských firiem s nákladom sa presúvajú na palubách trajektov do/zo Škandinávie. Navyše prístavy tradične prekladajú hromadný tovar do oceliarní na Slovensku. Slovensko je už roky jedným z najvýznamnejších partnerov, pokiaľ ide o tranzit tovaru cez prístavy Štetín a Świnoujscie. V prípade Slovenska sú poľské prístavy najbližšie k jeho hraniciam, preto je preprava nákladu do poľských prístavov najlacnejšia a zároveň najmenej zaťažujúca životné prostredie.

 

Kvalitnejšia infraštruktúra

Do prístavov dnes vedú kvalitné cesty: diaľnica A1 zo Slovenska a z Česka do Gdanska a Gdyne a štvorprúdová rýchlostná cesta S3 spájajúca Česko a Slovensko cez diaľnicu A4 s prístavmi v Štetíne a Świnoujscí.

V prístavoch Štetín a Świnoujscie sa nedávno uskutočnili železničné investície v hodnote približne 1,5 miliardy PLN, ktorých cieľom bolo zlepšiť prepojenie železničného systému prístavov s domácou, ale aj so medzinárodnou železničnou traťou E59/C. – E59. Tieto investície budú ukončené pred plánovaným spustením hlbinného kontajnerového terminálu vo Świnoujscí, čo, ako dúfame, ešte viac zdynamizuje tento logistický reťazec. Ako v každej krajine, možnosť využívať námorné cesty ovplyvňuje rozvoj obchodu a ekonomiky vôbec.

01 - Modified: 2024-05-28 12:09:00 - Feat.: 1 - Title: Obchodnú loď v Červenom mori zasiahli tri rakety, po útoku začala naberať vodu a nakláňa sa 02 - Modified: 2024-05-27 17:30:00 - Feat.: 1 - Title: Ekonomického tigra strieda zázrak na Visle. Poliaci berú megainvestície a vzďaľujú sa Slovensku 03 - Modified: 2024-05-25 17:24:45 - Feat.: 1 - Title: Vysoké vlny a rozbúrené more poškodili plávajúce mólo pri Pásme Gazy
01 - Modified: 2024-11-16 15:22:29 - Feat.: - Title: Premávku v Dardanelskej úžine zastavili pre poruchu nákladnej lode 02 - Modified: 2024-11-15 10:51:19 - Feat.: - Title: Si Ťin-pching a peruánska prezidentka Boluarteová otvorili prvý Čínou financovaný prístav v Južnej Amerike 03 - Modified: 2024-11-13 13:05:00 - Feat.: - Title: Briti proti nemu najprv brojili, potom ho ovládli. Suezský prieplav ovplyvnil svetový obchod i politiku 04 - Modified: 2024-10-11 16:15:55 - Feat.: - Title: Horiaci nemecký tanker na pobreží Baltského mora odtiahnu do prístavu Rostock 05 - Modified: 2024-10-09 20:19:04 - Feat.: - Title: Pri ruskom útoku na ukrajinskú prístavnú infraštruktúru zomrelo päť ľudí. Zasiahnutá mala byť aj loď
menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
19. november 2024 08:30