Prezidentka Zuzana Čaputová prvýkrát za svoje pôsobenie v Prezidentskom paláci využila možnosť mimoriadne vystúpiť k prerokovávaným zmenám v parlamente.
Dôvodom je navrhovaná novela Trestného zákona, v rámci ktorej chce vláda Roberta Fica zrušiť Úrad špeciálnej prokuratúry, odobrať možnosť získať status chráneného oznamovateľa policajtom a tiež znížiť tresty za korupciu, rovnako ako skrátiť trestné sadzby či premlčacie lehoty.
„Som presvedčená o tom, že drvivá väčšina z vás rozumie a počuje argumenty, ktoré tu odznievajú. Som presvedčená, že keby ktokoľvek iný robil takéto významné zmeny v skrátenom legislatívnom konaní, bili by ste na poplach. Nemám o tom žiadnu pochybnosť. Preto vás chcem požiadať, nerobte to takto a s takými dopadmi.“
„Umožnite, aby akýmkoľvek významným zmenám v trestnej legislatíve predchádzala riadna odborná diskusia a medzirezortné pripomienkovanie. Verím, že aj tu spomenuté procesné, obsahové a ústavné riziká vám môžu dať dôvod na prehodnotenie svojho postoja k predloženej novele. História, ktorá sa tu aj v týchto dňoch píše, bude na to pamätať,“ vyzvala prezidentka poslancov.
Premiér Robert Fico prezidentku obvinil, že si prejav nepísala sama. „Čo však nemôžem tolerovať, je, že sa prezidentka postavila na stranu zločinu z rokov 2020 až 2023. Nepamätám si ani jedno vystúpenie z rokov 2020 až 2023, kde sa hrubo porušovali práva mnohých predstaviteľov opozície a ľudí, ktorí boli spájaní s opozíciou.“ Na otázku premiér neodpovedal.
Len šesť rozhodnutí
„Ako jeden z hlavných dôvodov, o ktorý navrhovateľ, teda vláda Slovenskej republiky, opiera dôvodnosť skráteného legislatívneho konania, je údajné masívne porušovanie ľudských práv obvinených. Majú o tom svedčiť desiatky rozhodnutí Ústavného súdu SR. Mala som možnosť sa oboznámiť s uvedenými rozhodnutiami Ústavného súdu a musím povedať, že tento argument predkladateľa ako zákonný dôvod pre zrýchlený legislatívny proces neobstojí,“ povedala prezidentka v pléne.
Spomínané rozhodnutia Ústavného súdu majú podľa prezidentky len veľmi málo spoločné so samotnou novelou Trestného zákona a neodôvodňujú ani zrýchlené rušenie špeciálnej prokuratúry.
„Podľa rozhodnutí, ktoré mi pán minister spravodlivosti doručil, sa iba šesť rozhodnutí Ústavného súdu od roku 2020 týka Úradu špeciálnej prokuratúry, teda jej postupu alebo rozhodnutí tohto úradu,“ dodáva.
Zuzana Čaputová vysvetlila, že ani v jednom z týchto šiestich prípadov nebola konštatovaná neústavnosť samotného trestného konania.
„Išlo v nich predovšetkým o porušenia práva na konanie bez zbytočných prieťahov, neumožnenie návštevy notára obvinenému v kolúznej väzbe, nezákonnosť zaistenia finančných prostriedkov počas trestného stíhania, nezákonnú prehliadku administratívnych priestorov a nedostatočné preverenie sťažnosti obvineného, ktorému v kolúznej väzbe nebolo umožnené odosielať listy manželke a deťom. Všetko spomenuté sú chyby a je dobré, že zafungoval mechanizmus kontroly v podobe rozhodovacej činnosti Ústavného súdu. Žiadne z uvedených rozhodnutí však neodôvodňuje samotné rušenie inštitúcie.“
Väčšina rozhodnutí Ústavného súdu sa týka iných orgánov vymožiteľnosti práva. „Argument navrhovateľa, že aj za rozhodnutia Ústavného súdu, ktoré sa týkali súdov, môže vlastne prokuratúra, tiež neobstojí, pretože zodpovednosť za postup a rozhodnutie nesie vždy ten orgán, ktorý rozhodnutie vydal,“ pokračovala prezidentka.
Únia žiada odrádzajúce tresty
Ako ďalšiu výhradu Zuzana Čaputová spomenula, že nesedí ani argument vlády o zosúlaďovaní trestných sadzieb s okolitými krajinami.
„Zároveň však Európska prokuratúra už na základe predbežnej analýzy vládneho návrhu skonštatovala, že niektoré z navrhovaných zmien by už neboli schopné zabezpečiť, aby trestné činy proti rozpočtu Európskej únie boli na Slovensku trestané účinnými, primeranými a odrádzajúcimi trestnými sankciami. Európska únia totiž vyžaduje, aby za podvody na eurofondoch hrozili odrádzajúce tresty. Opakovane tiež spomínate, že novela vychádza z návrhu, ktorý pripravil bývalý minister spravodlivosti pán Karas. Ten pripravil komplexný návrh novely Trestného zákona po skutočne širokej a niekoľkomesačnej odbornej diskusii v riadnom legislatívnom konaní.“
Exm...
Zostáva vám 85% na dočítanie.