archív
StoryEditor

Nová šéfka TA3: Sme spravodajská televízia, ale nechceme určovať politiku

19.11.2020, 11:33
Mirjana Hron Sikimič vidí päť priorít, ktorým sa ako nová riaditeľka chce venovať. Okrem nastavenia obchodu chce transparentnú televíziu.

V septembri sa v televízii TA3 na úrovni manažmentu udiala výrazná zmena. Novou generálnou riaditeľkou sa stala Mirjana Hron Sikimič, spravodajstvu šéfuje Zuzana Martináková a pozíciu riaditeľky pre strategický rozvoj preberá Oľga Dúbravská. S Mirjanou Hron Sikimič sme sa stretli, aby sme sa rozprávali o krokoch a prioritách, ktoré televíziu čakajú v najbližšom čase. Priority televízie vidí v piatich dôležitých oblastiach.

V septembri ste prebrali na seba zodpovednosť vedenia našej jedinej spravodajskej televízie TA3. Čo sa odvtedy v televízii zmenilo?
Pre mňa stále málo, ale z vonkajšieho hľadiska veľmi veľa. Veľmi rada hovorím, že túto firmu som neprevzala iba ja, ale prevzali sme ju ako tri ženy a veľmi ďakujem majiteľovi, že takýto strategický produkt, akým TA3 je, dokázal dať do rúk práve trom ženám. Je to trošku nezvyčajné, ale skromne poviem, že stavil na dobrú kartu. (Smiech) Okrem mňa je v užšom vedení Zuzana Martináková ako riaditeľka pre spravodajstvo a Oľga Dúbravská ako riaditeľka pre strategický rozvoj a komunikáciu. Doplním, že mojou primárnou zodpovednosťou je predovšetkým konsolidácia firmy, nastavenie procesov a obchod. Kompetencie máme teda jasne rozdelené, ale je pravda, že o strategických veciach sa rozprávame spoločne.

Čo je momentálne pre vás najväčšou prioritou?
Je to päť oblastí. A myslím, že vo všetkých oblastiach sme sa počas uplynulých mesiacov neuveriteľne posunuli. Ak mám však odpovedať na vašu otázkou, pre mňa je alfou a omegou transformácia obchodného oddelenia. Ide o komplexnú transformáciu, ktorá sa týka úplne nového nastavenia oddelenia, tak v počte ľudí, ako i v samotných procesoch obchodovania, nastavenia nových obchodných formátov i cenovej politiky. Vlastne ide o kompletný audit obchodu.

S obchodnou politikou súvisí definovanie produktu, aby bol atraktívny pre klientov. Ako vy osobne definujete televíziu pre klientov, v čom je povedzme jej konkurenčná výhoda?
Atraktivitu televízie vidím primárne v jej charakteristike. Stojím si jednoznačne za tým, že v spravodajstve máme punc fundovanosti. Ak to premením na ponuku zadávateľovi, tak klientom ponúkam hodnotnú cieľovú skupinu v podobe bonitného zákazníka. Hovorím o ekonomicky aktívnych a vzdelaných divákoch. Sú to mestské typy, ale tým, že náš obsah sa venuje politike a spoločenským témam, nejde iba o veľké mestá. Sleduje nás milión divákov, čo je veľmi relevantný zásah.

V októbri ste komunikovali jednu z najlepších sledovaností v histórii TA3. V jeden deň ste dosiahli vysoký celodenný podiel takmer 10 percent. Kde osobne vidíte potenciál rastu v podieloch televízie na trhu?
V prvom rade musím povedať, že osobne veľmi nerada počujem, ak nás porovnávajú s klasickými širokospektrálnymi komerčnými televíziami, ktoré majú žánrovo pestrý obsah určený pre širokú masu. A musím otvorene povedať, že som s tým konfrontovaná každý deň. Ak aj príde takéto porovnanie, snažím sa ho negovať. Pretože porovnávať monotematickú spravodajskú televíziu s klasickou televíziou je nezmysel. Nemôžeme predsa pri všetkej úcte porovnávať zásah reality šou či denného seriálu napríklad s Témou dňa. Aj preto porovnávanie ratingov z tohto hľadiska nie je relevantné. Rola širokospektrálnych televízií je výrazne iná ako naša.

Tomu rozumiem, napriek tomu si myslím, že nejaké ciele v tomto smere máte.
Myslím si, že potenciál sledovanosti bude do istej miery závisieť od toho, čo sa deje v spoločnosti či v politike. Ak napríklad hovoríme, že sme v októbri dosiahli významné čísla, určite je za tým potrebné vidieť aj zaujímavé udalosti. Nedá mi však nepovedať, že za všetkými reláciami stoja práve ľudia, takže je to predovšetkým ich vizitka. V rámci programovej štruktúry sme urobili tiež veľa zmien, zatiaľ boli neinvazívne, ale plánujeme zmenu programovej štruktúry. Robíme všetko pre to, aby sledovanosť rástla. Obsah je to, čo chceme zlepšiť, a je to ďalšia oblasť, ktorú sme si zadefinovali ako strategickú pre blízku budúcnosť.

Kde vidíte obchodnú príležitosť z hľadiska formátov televízie? Sponzoring, klasické spoty, product placement...
Samozrejme, predávame klasickú komerčnú spotovú reklamu či sponzoringové odkazy. No to, na čo by som sa chcela sústrediť, je natívna forma reklamy – product placement. Myslím, že to je to, v čom má naša televízia veľkú silu a kde vie ponúknuť klientovi veľkú pridanú hodnotu. Natív je veľmi skloňovaný, profanovaný v tom dobrom zmysle slova a je to veľmi dôležitý reklamný komunikačný nástroj na doplnenie či dovysvetlenie klientskych tém.

V súčasnosti je obdobie, keď televízie oznamujú novú obchodnú politiku na budúci rok. Ako vidíte novú obchodnú politiku vy? Ako podľa vás situáciu ovplyvnia súčasné okolnosti súvisiace s krízou?
Tváriť sa, že pandémia postihla všetkých, len nás nie, to sa nedá. Obzvlášť ak postihla zadávateľov, určite postihla aj médiá. To znamená, že na mediálny trh prišlo a zrejme príde menej peňazí. Preto hovorím, že ťažko povedať, ako sa bude situácia vyvíjať. Myslím si, že budúci rok sa bude určite viac dbať na efektivitu komunikácie. A čo sa týka obchodnej politiky, pre mňa je dnes prioritou konsolidácia obchodného oddelenia, nie zvyšovanie cenníka.

Aké plány máte, čo sa týka imidžu nestrannej televízie. V minulosti sa televízia spájala s podporou vybraných politikov.
Osobne vždy hovorím, že obchod a obsah sú spojené nádoby. Obchod nemôže fungovať bez kvalitného produktu, čiže potrebujeme mať kvalitný obsah – program. Ak to dokonca preženiem, my ostatní sme back office a základ je programová štruktúra. Už som spomínala, že pracujeme na novej programovej štruktúre. Jednou z vecí, ktoré považujem za prioritu, je tiež to, že začíname pracovať s tvárami na obraze a ich propagácii. Chceme, aby to boli ľudia a tváre, ktoré by predávali imidž televízie. No k vašej otázke, veci, ktoré boli predtým, neviem posúdiť, a preto by som sa nerada vyjadrovala. Neprináleží mi to. Vo všeobecnosti sa vyjadrujem k veciam, ktorých som súčasťou, respektíve ich viem ovplyvniť. Odkedy som v televízii, absolvovala som množstvo mítingov s našimi strategickými partnermi, preto poviem, že naším cieľom je vytvárať transparentnú monotematickú spravodajskú televíziu 21. storočia. A určite nechceme, aby sa o nás hovorilo v zmysle, že niektorému politikovi akýmkoľvek spôsobom vychádzame v spravodajstve či v diskusiách v ústrety. Sme spravodajská televízia, poskytujeme priestor politickému a spoločenskému dianiu. Nechceme určovať politiku. Chceme poskytnúť priestor všetkým stranám a snažíme sa medzi tým držať balans.

Hovorili ste o piatich prioritách, spomenuli ste konsolidáciu obchodu a obsah. Ktorým ďalším oblastiam sa chcete ešte venovať v blízkej budúcnosti?
S obchodom do istej miery súvisí online, čo je pre mňa vďačná téma a moja druhá priorita. Veľmi ma potešilo, keď som zistila, že v TA3 máme v online milión používateľov. Keďže som v minulosti mala skúsenosti s nastavovaním procesov v digitále, viem vyhodnotiť, že milión používateľov je pre zadávateľov reklamy celkom zaujímavá záležitosť. Dovolím si tvrdiť, že časom sa nebudeme baviť o televízii TA3, ale o značke TA3. Synergia televízie a webu bude veľmi silná. V rámci monetizácie si dovolím tvrdiť, že online bude určite zaujímavý komunikačný kanál. Začali sme tiež pracovať na programatickej reklame, ktorá tu predtým nebola.

Plánujete presťahovať televíziu. Aké sú na to dôvody?
Sťahovanie je ďalšia oblasť v našich najbližších prioritách. Dôvod na sťahovanie je úplne jednoduchý, nezmestíme sa sem. Rastieme rýchlejšie v porovnaní s tým, čo dokáže ponúknuť naša aktuálna budova. Proces prípravy sťahovania sa de facto začal, kompletne zavŕšený bude podľa našich plánov na jar 2021. Teším sa na to rovnako ako ľudia v TA3, pretože to bude pre všetkých nová energia. Pri príležitosti sťahovania plánujeme aj novú grafiku televízie.

V médiách informovali o tom, že televízia bude mať nového investora. Viete povedať, kto je novým investorom?
Konečný užívateľ výhod je stále Ivan Kmotrík. V každom prípade to, čo je v súčasnosti nové, je proces zmeny právnej formy – zo spoločnosti s ručením obmedzeným na akciovku. V predstavenstve bude aj nové vedenie – teda Zuzana Martináková, Oľga Dúbravská a ja ako predsedníčka predstavenstva.

Prichádzate z mediálneho prostredia, boli ste šéfkou mediálneho domu News and Media Holding Aké paralely vidíte pri riadení televízie?
(Smiech) Stále je to mediálne prostredie, ak hľadáme paralelu, že prichádzam z multimediálneho vydavateľského domu. Nevenovala som sa iba printovému médiu, ale aj onlinu a online TV. Paralel je tam, samozrejme, výrazne viac. Ak by som to mala zovšeobecniť, v prípade manažmentu je pre mňa akoby jedno, či nastavujem procesy a konsolidujem financie v mediálnom dome, v televízii alebo v úplne inom segmente. V mojom ponímaní ide stále o manažérske skills. Čo by som však rada na záver povedala, je fakt, že túto prácu vnímam za odmenu. Nie je to ľahké a deň má stále málo hodín, ale keď si uvedomím, v akej situácii sa nachádzame v súvislosti s pandémiou a celkovou situáciou na mediálnom trhu, stojím za produktom, ktorému ideme dopriať rozmach. A práve tento moment si veľmi vážim. Pre každého manažéra je veľmi motivujúce, ak sa môže venovať rozvoju a rozmachu v porovnaní s nepopulárnymi opatreniami a krízovým manažmentom. Samozrejme, že musíme byť efektívni a určite prídu aj optimalizačné riešenia, ale je to investícia, niečo nové. A za to som vďačná. Rovnako ako za prostredie, ktoré som tu našla. Je plné veľmi šikovných a nadaných ľudí a cítim, že sa tešia na novú spoluprácu.

Kto je Mirjana Hron Sikimič?
Mirjana Hron Sikimič v minulosti viedla Spoločnosť 7 Plus, neskôr bola členkou manažmentu News and Media Holding. Od septembra tohto roku je generálnou riaditeľkou TA3.

menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
22. november 2024 08:33