Výstavba diaľnic sa má urýchliť v dôsledku novely zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá.
Právnu normu známu aj ako lex D1/D4 vo štvrtok schválili poslanci Národnej rady.
Doležal: Podarila sa nám významná vec
"Ide o veľmi významnú vec, nakoľko sa zrýchli proces výstavby diaľníc, v niektorých prípadoch aj viac ako rok," povedal minister dopravy Andrej Doležal.
Za jeden z kľúčových bodov považuje to, že investor, v tomto prípade Národná diaľničná spoločnosť, môže na svoje vlastné riziko nečakať na právoplatnosť rozhodnutia o vydaní stavebného povolenia.
„Investor nemusí čakať na právoplatnosť o zmene stavby pred dokončením,“ doplnil minister.
Plénum zároveň schválilo aj pozmeňujúci návrh poslanca Miloša Svrčeka. Na základe toho sa doplnili podmienky preukázania právneho titulu k nehnuteľnostiam, na ktorých plánuje stavebník uskutočniť stavbu diaľnice.
Časové obmedzenie platnosti stavebného povolenia na stavbu diaľnice bude päť rokov od jeho vykonateľnosti s tým, že jeho platnosť sa smie na žiadosť stavebníka v odôvodnených prípadoch predĺžiť o ďalších päť rokov.
Stanoví sa tiež subjektívna a objektívna lehota na uplatnenie nároku na primeranú náhradu zo strany vlastníka nehnuteľnosti.
Skráti sa aj lehota na vydanie rozhodnutia o dražbe
Skráti sa aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na sedem dní. Malo by ísť o sedem pracovných dní.
Zároveň sa podľa Svrčekovho návrhu z novely vypustila možnosť odňatia odkladného účinku odvolania proti rozhodnutiu o vyvlastnení. Ide totiž podľa poslanca o nežiaduci zásah do ústavou garantovaného vlastníckeho práva.
Odkladný účinok odvolania proti stavebnému povoleniu a rozhodnutiu o zmene stavby pred dokončením bude podľa novely zákona možné vylúčiť, ak stavebník pred vydaním stavebného povolenia preukázal, že má vlastnícke alebo iné právo k pozemku, na ktorom sa má uskutočniť stavba diaľnice, alebo podal návrh na vyvlastnenie takého pozemku, má priznanú predbežnú držbu, alebo má vlastnícke alebo iné právo na stavbu, ktorá má byť asanovaná.
Zlúčia sa niektoré konania
Rovnako sa upraví právo zodpovedajúce vecnému bremenu pre vlastníka elektrického, telekomunikačného a potrubného vedenia v súvislosti s potrebnou preložkou týchto vedení pri stavbe diaľnic.
Pri stavbe diaľnice sa zároveň kolaudačné konanie zlúči s konaním o zmene stavby pred dokončením vždy, ak sa skutočným realizovaním zmeny stavby podstatne nemení účel stavby diaľnice a zmena stavby sa realizuje na pozemkoch uvedených v stavebnom povolení pre diaľnicu.
Hlavným podnetom na predloženie novely boli problémy okolo megakrižovatky D1/D4. Ide o obrovskú nedokončenú stavbu, ktorá lemuje diaľničnú bránu do hlavného mesta.
Ešte roky nebude plniť pre vodičov svoju funkciu. Tou je odklon ťažkej dopravy z vnútorného obchvatu mesta. Cieľom návrhu je primárne urýchliť jej výstavbu.