Zväz ambulantných poskytovateľov (ZAP) je ochotný podpísať zmluvy na budúci rok za svojich členov, ktorí vypovedali zmluvy Všeobecnej zdravotnej poisťovni (VšZP). Pre štátnu poisťovňu má však tri nové podmienky.
Okrem iného žiada vyvodenie osobnej zodpovednosti za prístup jej vedenia k rokovaniu so zväzom. Vyplýva to z pondelkového stanoviska ZAP.
Tri podmienky
Zmluvy so štátnou poisťovňou nemá aktuálne 750 ambulancií združených v zväze, celkovo ich združuje okolo dvetisíc. "ZAP je pripravený za všetkých svojich členov, s výnimkou tých, ktorí s podpisom zmluvy nesúhlasia, zmluvy od 1. 1. 2019 do 31. 12. 2019 podpísať," napísal zväz v stanovisku.
Žiada vyvodenie osobnej zodpovednosti na strane VšZP, písomné garancie korektných rokovaní o cenových podmienkach od júla 2019 i rokovaní so všetkými odbornosťami o "zásadných systémových zmenách zmluvných podmienok vedúcich k zabráneniu kolapsu ambulantnej zdravotnej starostlivosti".
Zmluvy od januára 2019 nie sú podľa ZAP ani výborné, ani nadštandardné, ale sú akceptovateľné len za podmienky zaručenia korektných rokovaní v prvej polovici roka 2019.
"S plnou vážnosťou vyhlasujeme, že napriek akýmkoľvek opatreniam, ktoré VšZP komunikovala – či už v medziach zákona alebo ich posúvaním – od januára 2019 hrozí reálne zníženie dostupnosti a komfortu zdravotnej starostlivosti," doplnil zväz v stanovisku.
Bez komfortu
Posun v spore medzi ZAP a VšZP neprinieslo ani štvrtkové (27. 12.) trojstranné stretnutie ministerky zdravotníctva Andrey Kalavskej, vedenia poisťovne a zväzu.
V prípade, že do konca roka 2018 medzi nezazmluvnenými poskytovateľmi a poisťovňou nepríde k dohode, hrozí podľa predstaviteľov ZAP, že poistenec VšZP u takéhoto lekára dostane síce odborné ošetrenie, no bez komfortu, na ktorý má nárok.
"Pacient si bude musieť za ošetrenie zaplatiť a o refundáciu týchto nákladov na základe dokladu od lekára požiadať u samotnej poisťovne," ozrejmili.
Ľubica Hlinková reagovala uistením, že pacientom bude uhradená celková starostlivosť. "Poskytovateľ by im nemal dávať bločky, ak sa to však stane, preplatíme to do 15 dní," zdôraznila generálna riaditeľka VšZP. Pre detailné informácie odporučila navštíviť web štátnej zdravotnej poisťovne.
Reakcia ministerky zdravotníctva
„Ministerka zdravotníctva Andrea Kalavská veľmi pekne ďakuje lekárom, že zostali pri pacientoch a do komunikácie s poisťovňou nevťahujú od nového roku pacienta. Šéfka rezortu zdravotníctva si váži ich postoj a ďakuje im. Andrea Kalavská zároveň bude apelovať na zdravotnú poisťovňu a trvať na tom, aby sa situácia nezopakovala. Ministerke zdravotníctva záleží na tom, aby komunikácia medzi poskytovateľmi a zdravotnými poisťovňami bola korektná, aby prebiehali korektné rokovania a aby aj poskytovatelia, dostali adekvátne zaplatené za prácu, ktorú vykonávajú. Ministerka zdravotníctva bude vždy stáť na strane pacientov a poskytovateľov zdravotnej starostlivosti a želá im do nového roku všetko najlepšie.“