Vyrobili ho v továrni spoločnosti Lockheed Martin a volá sa Vespucci, podľa talianskeho moreplavca, ktorý dal meno Amerike. Nový satelit sa stane základným kameňom novej generácie amerického pozičného systému GPS, uvádza Technet.cz.
V tomto videu môžete online sledovať štart rakety SpaceX:
Nová družica sa mala už v utorok pripojiť ku 31 satelitom súčasného GPS systému. Na nové funkcie sa bude čakať až do roku 2022, pretože bude potrebné v rámci sprievodného programu vytvoriť patričnú pozemnú infraštruktúru a vypustiť ďalšie satelity. Toto je prvá zo 32 plánovaných družíc GPS III, ktoré postupne nahradia tie staršie.
Najskôr sa však musel podariť štart rakety Falcon 9, ktorý bol pôvodne naplánovaný v utorok. Odpočítavanie však prerušili sedem minút pred štartom a odložili o 24 hodín. Dôvodom boli pochybnosti o údajoch zo senzorov na prvom stupni rakety. Plánovaný štart na stredu SpaceX opäť odložila pre problém so senzormi. Štvrtkový a sobotňajší let zase prekazilo nepriaznivé počasie.
Standing down today due to weather. Vehicle and payload remain in good health. Working toward the next best launch opportunity; will announce a new launch date once confirmed on the Range. pic.twitter.com/OZaPqaTOFw
— SpaceX (@SpaceX) 20. decembra 2018
Zdržanie je nepatrné v pomere k celkovému oneskoreniu, ktoré plánované nasadenie tretej generácie nabralo. To sa teraz počíta na 21 rokov. Problémy zahŕňali oneskorenie v dodávkach kľúčových komponentov, opakované testovanie ďalších komponentov a rozhodnutie o použití rakety Falcon 9.
Horšie je na tom podľa agentúry AP nový pozemný riadiaci systém, nazývaný OCX, ktorý je vyvíjaný spoločnosťou Raytheon, ten je oneskorený ešte o najmenej ďalšie štyri roky. Problém bol predovšetkým v tom, že nespĺňa štandardy kybernetickej bezpečnosti.
Druhý satelit sa má dostať na obežnú dráhu niekedy v lete. Ďalších niekoľko je už vyrobených a čakajú na svoj štart. Je to vôbec prvýkrát, čo americké letectvo prideľuje GPS satelitom prezývku, po Vespuccim sa tak do vesmíru dostane Amerigo Ves.
Presnejšia a univerzálnejšia
Tretia generácia GPS je navrhnutá tak, aby bola presnejšia, lepšie zabezpečená a všestrannejšia. Cena prvých desiatich satelitov sa odhaduje na 577 miliónov dolárov, zostávajúcich 22 satelitov by mohlo stáť 7,2 až 12 miliárd dolárov.
Práve odolnosť proti niektorým útokom bola jedným z hlavných požiadaviek na novú generáciu GPS. V porovnaní so svojimi predchodcami tak budú satelity GPS 3 vysielať silnejší signál, ktorý bude ťažšie rušiť. Vyriešenie tohto problému sa stalo naliehavejšie potom, čo Nórsko obvinilo Rusko z rušenia signálov GPS počas vojenského cvičenia NATO.
Popri tom bude systém GPS 3 tiež vysielať nový civilný signál kompatibilný s navigačnými družicami iných krajín, ako je systém Galileo Európskej únie. To znamená, že civilné prijímače schopné prijímať nový signál budú mať viac družíc na to, aby sa zlepšila presnosť. Nové satelity by mali poskytovať informácie o polohe, ktoré sú trikrát presnejšie než z aktuálnych satelitov. Tým pádom by sme sa mohli dostať na presnosť v rozmedzí 1 až 3 metre a priblížiť sa zase o niečo viac vojenským prijímačom.
Podľa odhadov Amerických vzdušných síl (US Air Force), ktoré systém GPS prevádzkujú, ho využívajú 4 miliardy ľudí po celom svete, a je tak zrejme najpoužívanejšou vojskom prevádzkovanou technológiou.
Pôvodne bola táto technológia vyvíjaná pre rýdzo vojenské účely. Mala pomôcť pri orientácii vojenských jednotiek v neznámom priestore a umožniť dostatočne presné navádzanie balistických striel. O uvoľnení systému pre civilné použitie bolo rozhodnuté neskôr.