StoryEditor

Ako (ne)darovať peniaze organizovanému zločinu

28.06.2023, 00:00

Ich revírom je internet, ich tempo je šokujúce a ich protivníkmi sú tí menej obozretní z nás. Pracujú vo dne v noci a ich úlohou je narušiť našu bezpečnosť. Takto nejako by sa dal v duchu seriálu Kobra 11 uviesť fenomén nových zločincov. Fenomén kyberzlodejov pôsobiacich v internetovom prostredí.

Nejde o žiadnych amatérov alebo náhodných drobných zlodejov. Kyberzlodeji veľmi dobre vedia, čo robia. Sú spravidla perfektne organizovaní a zároveň disponujú všetkým potrebným pre takúto činnosť.

Zavádzať a klamať je pre nich každodennou prácou a vy pre nich môžete byť iba ďalším úspešným úlovkom. Aj keď sú ich metódy čím ďalej prepracovanejšie a v poslednej dobe aj naozaj presvedčivé, obrana proti nim môže byť až neuveriteľne jednoduchá.

Najlepšia obrana je opäť obrana

Nikdy nie je na škodu zopakovať si miliónkrát spomínané rady, ktoré sa napriek opakovaniu nedostanú ku všetkým a niektorí tak, bohužiaľ, kyberzločincom naletia.

Vo všeobecnosti je dobré posilňovať svoju pevnú vôľu a odolávať extrémne výhodným ponukám, ktoré vás lákajú e-mailom, SMS alebo na ne môžete naraziť na rôznych bazárových portáloch.

 

 

 

Investujte a ochráňte svoje peniaze pred infláciou.

 

„Radšej než vsadiť na to, že posledný model telefónu vašej obľúbenej značky ponúka dotyčná osoba za zlomok normálnej ceny, je násobne bezpečnejšie takúto ponuku ignorovať. Šanca na výhodnú kúpu je minimálna. Naopak, možnosť prísť o veľkú sumu peňazí, je veľmi vysoká,“ hovorí finančná poradkyňa Simplea Jana Počarovská

Drvivej väčšine podvodov sa dá predísť jednoducho. „Ak nechcete platiť kartou v pre vás dôveryhodnom obchode, stačí nikdy nezdieľať citlivé údaje. Medzi takéto údaje patrí číslo karty, dátum jej exspirácie a CVV/CVC kód – trojmiestne číslo na zadnej strane karty. Kľúčovým slovom pre vás by malo byť slovo nikdy, ktorým myslíme za žiadnych okolností, a to ani vtedy, keď niekto tvrdí, že bude posielať peniaze vám,“ dodáva finančná poradkyňa Simplea.

Nie vždy to však musí byť vaša chyba. Nedávno bol v Čechách zverejnený prípad klientky jednej z najväčších českých bánk. Žene zmizlo z účtu takmer 5-tisíc eur. Útočníci – pravdepodobne z Rumunska – zneužili údaje. Klientka tvrdila, že platbu neautorizovala, banka tvrdila opak. Banke sa však v tomto prípade nepodarilo dokázať, že k autorizácii skutočne došlo a radšej sa s klientkou dohodla na kompenzácii. Ide však o výnimočnú situáciu. Spoliehať sa na chybu banky je určite menej výhodné, než spoliehať sa na vlastný rozum.

Tri kroky do bezpečia

Na ochranu vašich úspor stačí relatívne málo, pretože veľkú časť problémov vám ušetrí dodržiavanie nasledovných troch pravidiel:

  1. Nikdy nedávajte nikomu ďalšiemu svoje dôležité bankové údaje – prihlasovacie údaje do internet bankingu alebo mobilnej aplikácie, PIN ku karte, číslo karty, jej exspiráciu a trojmiestne overovacie číslo CVV/CVC
  2. Ak ste to nedodržali alebo vás niekto presvedčil či ste boli jednoducho naivní, stále máte poslednú šancu – kľúčové je nič nepotvrdzovať. Všetky domáce platby a drvivá väčšina platieb kartou vyžadujú overenie druhým faktorom. Tým je najčastejšie potvrdenie v mobilnej aplikácii banky, prípadne v jednoúčelovej aplikácii slúžiacej na overovanie požiadaviek (kľúč).
  3. Ak vám chce niekto poslať peniaze, dajte mu číslo vášho účtu a štvormiestny kód banky. Viac nepotrebuje, preto viac neposkytujte.
image
Shutterstock

Nezastavil vás ani jeden z prvých dvoch vyššie uvedených bodov? Dali ste útočníkovi všetko, čo potreboval a ešte ste mu transakciu pre istotu potvrdili? V takom prípade vám blahoželáme, pretože ste vo svojom mene darovali peniaze organizovanému zločinu. Kvôli tomu, že ste všetko potvrdili osobne, vám, bohužiaľ, nedokáže pomôcť už ani vaša banka. Tá totiž registruje regulárnu transakciu so všetkými náležitosťami. Svoje peniaze tak už s najväčšou pravdepodobnosťou nikdy neuvidíte.

Naopak, ak ste síce poskytli časť údajov, ale platbu ste neautorizovali, máte veľkú šancu na úspech. Aj v prípade, že platba z akéhokoľvek dôvodu odišla, rozhodne má zmysel podať reklamáciu. Pochybiť totiž mohla aj banka, pretože aj to sa občas stáva, hoci naozaj veľmi výnimočne.

Článok vznikol v spolupráci so spoločnosťou Simplea a spravodajským portálom Peniaze.sk.

menuLevel = 2, menuRoute = prakticke-hn/poradenstvo, menuAlias = poradenstvo, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
21. november 2024 00:22