Je vám všetko jasné v účtovníctve, ktoré je súčasťou aktuálneho daňového priznania? Účtovali ste správne a podľa zákona? Je niečo, s čím potrebujete do podania daňového priznania poradiť?
Na vaše otázky bude odpovedať Edina Magyarová, odborníčka z poradenskej spoločnosti Fontionnel.
Edina Magyarová, odborníčka poradenskej spoločnosti Fontionnel. Otázka č.7 Peter I. Dobrý deň. Ak podám daňové priznanie elektronicky, akou formou podám účtovnú závierku? A ako mám k nej doložiť dokumenty - poslať ich dodatočne poštou, alebo ich mám preskenovať? Ďakujem. Edina Magyarová Dobrý deň prajem. V prípade, ak podávate daňové priznanie elektronicky, musíte podať aj účtovnú závierku elektronicky. Na stránke finančnej správy/ podnikatelia a organizácie/ elektronické formuláre/ účtovné dokumenty, a to účtovné výkazy pre účtovné jednotky, ktoré účtujú v sústave jednoduchého účtovníctva, ako aj účtovné výkazy pre podnikateľské subjekty účtujúce v sústave podvojného účtovníctva. V prípade, ak účtujete v sústave podvojného účtovníctva, máte povinnosť k účtovnej závierke pripojiť aj poznámky k účtovnej závierke. Poznámky budú súčasťou elektronického podanie účtovnej závierky ako príloha. Musia byť vo formáte pdf. Otázka č.6 Edo Som eseročka a podávam prvýkrát daňové priznanie. Na čo si mám dať pozor a akým chybám sa vyhnúť? Je niečo, čo sa stále opakuje? Edina Magyarová Medzi najčastejšie chyby pri vypĺňaní daňového priznania patria zle uvedené identifikačné údaje spoločnosti ako IČO, DIČ, názov účtovnej jednotky, a podobne. Ďalej je veľmi dôležité daňové priznanie PO podať na správnom tlačive, za obdobie 2016 (platné od 01.01.2016). V prípade, ak daňové priznanie podávate prvý krát, teda za prvý rok podnikania, neplatíte daňovú licenciu. Túto skutočnosť musíte uviesť v daňovom priznaní zaškrtnutím políčka: Neplatenie daňovej licencie podľa § 46b ods. 7 zákona. Odporúčala by som Vám vypĺňať daňové priznanie a účtovnú závierku elektronicky. Elektronické formuláre nájdene na stránke finančnej správy, v časti podnikatelia, organizácie/elektronické formuláre. Toto viete využiť, aj ak nemáte vytvorenú elektronickú komunikáciu so správcom dane. V prípade validačných a iných chýb Vás na to formulár upozorní. Otázka č.5 Karol Konár som zamestnanec, ale daňové priznanie si robím sám, pretože okrem prijmu (ako zamestnanec) som v 2016 prenajal byt na dva mesiace, čím som utržil 2 x 480€. Je potrebné priznať (a ako) aj tento príjem z prenájmu bytu? Edina Magyarová V prípade, že ste zamestnaný a prenajímate nehnuteľnosť, ste povinný podať daňové priznanie FO typu B (pod svojím prideleným DIČ číslom). Podľa § 9 Zákona o dani z príjmov budete zdaňovať iba sumu nad 500 Eur z príjmu z prenájmu nehnuteľností. Príjem z prenájmu nehnuteľností uvádzame do DP FO typ B do oddielu VI, riadok 11. Otázka č.4 eva rubínová Odvádzam daň z prenájmu nehnuteľnosti a robím len evidenciu príjmov a výdavkov. Môžem si dať do výdavkov aj položku fond opráv? Ďakujem za odpoveď. Edina Magyarová Ak máte pridelené DIČ číslo, na prenájom nehnuteľností (alebo ste živnostník), a máte nehnuteľnosť v obchodnom majetku, do zdaniteľných výdavkov si môžete uplatniť výdavky na energiu a výdavky na ostatné služby. Úhrada príspevku do fondu opráv nie je výdavkov ovplyvniteľným základ dane. Otázka č.3 Martin Uctovanie zmluvy o dielo fyzicka osoba za rok 2016 Edina Magyarová Pokiaľ sa jedná o zmluvu o dielo FO, ako náklad pre jednotku účtujúcu v sústave podvojného účtovníctva, zmluvu zaúčtujeme nasledovne: 518/325 (379). V jednoduchom účtovníctve úhradu zmluvy o dielo zaevidujeme do peňažného denníka do stĺpcov: 2/4 (podľa toho, či sa jedná o hotovosť alebo bankový prevod), a 13 (služby - výdavky na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov) V jednoduchom účtovníctve ako zdaniteľný príjem zaevidujeme tento pohyb do peňažného denníka do stĺpcov: 1/2 (podľa toho, či sa jedná o hotovosť alebo bankový prevod), a 9 ( predaj výrobkov a služieb - príjmy ktoré sú súčasťou základu dane) Otázka č.2 Andrej Dobry den, Pocas roka 2016 som bol studentom do juna, potom som pracoval v US 3 mesiace, potom som bol na urade mesiac a pol a nakoniec som sa zamestnal v polovici novembra a takisto som si platil zdravotnu poistovnu priblizne jeden mesiac. Za november a december som zarobil menej ako 1910 eur. Chcel by som sa Vas opytat co vsetko mam uviest v danovom priznani v mojej situacii, aby sa mi vratila cast dane? Dakujem Edina Magyarová Ako prílohu k daňovému priznaniu potrebujete nasledovné doklady: 1. Potvrdenie o štúdiu (2015/2016 - do júna) 2. Ak ste boli zamestnaný v US potrebujete potvrdenie o príjme (otázkou je, či ste ZP platili naďalej na Slovensku ako samoplatiteľ, za mesiace, keď ste boli v US) 3. Potvrdenie z úradu práce o evidencii zozname uchádzačov o zamestnanie 4. Potvrdenie o príjmoch (zo zamestnania, kde ste zamestnaný od novembra). Otázka č.1 Barbora Má FO, ktorá vykonáva finančné sprostredkovanie na DIČ nárok na daňový bonus? Edina Magyarová Nárok na daňový bonus má každý daňovník (FO), ktorý: 1. v zdaňovacom období dosiahne aktívny príjem aspoň vo výške 2 430 Eur 2. vyživuje vlastné, osvojené dieťa 3. a toto preukáže s príslušnými dokladmi ako prílohu k DPFO (rodný list, potvrdenie o návšteve školy). Daňový bonus za rok 2016 predstavuje mesačne 21,41 Eur.