Ukončili ste vlani živnosť počas roka? Najčastejším dôvodom býva spravidla založenie eseročky. Mnohí podnikatelia to robia aj s cieľom ušetriť na odvodoch. Dôležité však pritom je, aby ste správne uzatvorili aj svoje účtovníctvo.
Účtovníctvo treba správne uzatvoriť
Podľa zákona o účtovníctve, ak ste ako živnostník účtovali v jednoduchom účtovníctve, uzatvoríte účtovné knihy ku dňu skončenia podnikania. „K rovnakému dňu zostavíte mimoriadnu účtovnú závierku, teda výkaz o majetku a záväzkoch a výkaz o príjmoch a výdavkoch. Zároveň ku dňu, ku ktorému sa zostavuje mimoriadna účtovná závierka, musíte urobiť inventarizáciu majetku a záväzkov, a to pred uzavretím účtovných kníh,“ radí Miroslav Gandžala z účtovnej spoločnosti Agrico. Aj rozdiely zistené pri inventarizácii musíte správne zaúčtovať. Pokiaľ účtujete v jednoduchom účtovníctve, musíte si upraviť základ dane za podmienok, ktoré vám určuje legislatíva. Napríklad zvýšiť základ dane o cenu nespotrebovaných zásob, o zostatky vytvorených rezerv, zvýšiť či znížiť zostatky opravných položiek k nadobudnutému majetku a podobne. „Týmto spôsobom dôjde k tomu, že príjem pohľadávok a úhrada záväzkov po dni skončenia podnikania už nebudú mať vplyv na základ dane z príjmov, pretože tieto príjmy a výdavky boli vysporiadané v základe dane z príjmov už pri uzatváraní účtovníctva,“ tvrdí expert.
Povinnosti, ak platíte daň z pridanej hodnoty
Keď ste boli súčasne platiteľom dane z pridanej hodnoty, vyplývajú pre vás pri skončení podnikania ďalšie povinnosti. Podľa Jaroslavy Lukačovičovej, poradkyne Združenia podnikateľov Slovenska, ste povinný požiadať o zrušenie registrácie pre daň z pridanej hodnoty, odovzdať o...
Zostáva vám 85% na dočítanie.