Kým kancelársky papier či toner si môže podnikateľ dať do nákladov okamžite, väčšie investície si môže od daňového základu odpísať v priebehu niekoľkých rokov. Pre firmy je výhodné odpisovať takmer vždy, aj preto to využívajú pomerne často. „Najmä vtedy, ak očakávajú vysoký zisk a ich uplatnením môžu dosiahnuť daňovú úsporu,“ hovorí daňová poradkyňa Dagmar Bednáriková. Rozlišovať však treba daňové a účtovné odpisy.
Pozemky sa odpisovať nedajú
Zákon o dani z príjmu presne stanovuje, aký majetok je možné odpísať. Pri hmotnom majetku musí byť jeho obstarávacia cena vyššia ako 1 700 eur, prípadne môže byť aj nižšia, ak je jeho doba použiteľnosti dlhšia ako jeden rok. Pri hmotnom majetku je možné odpísať aj jeho technické zhodnotenie – napríklad rekonštrukciu či modernizáciu. No iba vtedy, ak to nezvyšuje vstupnú cenu majetku. Dnes existuje šesť odpisových skupín, pričom pre každú platí rôzna dĺžka odpisov v rozsahu 4 – 40 rokov. Kancelárske priestory či administratívne budovy je v súčasnosti možné odpisovať 40 rokov, kým napríklad výrobné haly fabrík 20 rokov. Do jednotlivých rokov sa rozpočíta hodnota majetku. Sú však aj výnimky, ktoré si nemožno odpísať vôbec. Napríklad pozemky, banské diela, ochranné hrádze, poľovnícke stavby, poľnohospodárske oplotenia či porasty s dobou plodnosti dlhšou ako tri roky. Rovnako sa odpisy netýkajú ani lesov, jaskýň, povrchových a podzemných vôd, umeleckých diel či národných kultúrnych pamiatok.
Čo so softvérom
Pri nehmotnom majetku musí byť jeho obstarávacia cena vyššia ako 2 400 eur. Sú to napríklad výdavky na vývoj a výskum, rôzne softvéry napríklad na účtovanie miezd či vedenie ad...
Zostáva vám 85% na dočítanie.