Ovocie, zelenina, ďalšie potraviny, drogériové či iné výrobky potrebné na bežný chod domácnosti. Do ktorých obchodov či reťazcov ich najradšej dodávajú slovenskí výrobcovia a pestovatelia? Takéto obchodné vzťahy si vzal pod drobnohľad jeden z nedávnych prieskumov. Popri hlavnej sa však orientoval aj na ďalšie otázky. Napríklad – aký je podiel slovenských výrobkov v obchodoch, aké „imidž“ atribúty využívajú predajne či aká je spolupráca s odberateľmi z pohľadu slovenských výrobcov.
Podiel slovenských tovarov
„V prieskume najvýznamnejší slovenskí dodávatelia hodnotili aj to, ktoré obchodné reťazce preferujú nákup slovenských výrobkov alebo ako s nimi komunikujú. Ďalej – či kladú dôraz na propagáciu ich produktov a či je ich vzájomné obchodné partnerstvo stabilné,“ upresnila Zdenka Vavrovičová, Client Partner Director spoločnosti TNS Slovakia, ktorá prieskum robila. Oslovila v ňom 55 respondentov, z ktorých odpovedalo dvadsať. Dopytovanie prebehlo v auguste 2016.Ako dodala Vavrovičová, z výsledkov prieskumu vyplynulo, že obchodné reťazce a v rámci nich najmä tie zahraničné, sú pre slovenských dodávateľov strategické.
Dve skupiny výrobcov
V hodnotení spolupráce slovenských predajcov s odberateľmi sa zohľadňoval typ tovaru, ktorý dodávateľ zabezpečuje. Na základe tohto ukazovateľa sa dodávatelia rozdelili do dvoch skupín: výrobca produktov s dlhou dobou spotreby. Taký, ktorý obvykle rieši kontrakty na dlhšie obdobia. Do druhej skupiy sa zaradili výrobcovia produktov s krátkou dobou spotreby. Práve domáci producenti sa často musia rýchlo rozhodovať, hoci tiež riešia kontrakty na dlhšie obdobie. V ich prípade je tvorba cien veľmi dynamická, zohľadňuje vývoj cien na svetových trhoch a často musia okrem týchto faktov zohľadňovať napríklad aj aktuálne prebytky svojich produktov na sklade. Ich komunikácia s reťazcami je preto intenzívnejšia.
Prednosti najlepších
Na otázku, s ktorými obchodnými reťazcami spolupracujú, teda dodávajú im svoje výrobky, dodávatelia uviedli, že najviac spolupracujú s obchodnými reťazcami Kaufland (na 1. mieste) a Tesco. Tieto dva zároveň označili za svojich top odberateľov. Na ďalších miestach skončili: Billa, Coop Jednota, Terno (Moja samoška), Metro, CBA, Fresh a na posledných priečkach Lidl a Carrefour.
V prieskume sa tiež ukázalo, čo sa najviac oceňuje na „topke“ – Kauflande. Pozitívum tkvie v dlhoročnej stabilite bez turbulencií, v garancii dohodnutých pravidiel, ako aj v tom, že tento obchod trvalo investuje do predajní a kontinuálne si buduje zákaznícku dôveru.
Jedným z výsledkov je aj intenzívnejšie vnímanie Kauflandu ako partnera, ktorý propaguje výrobky slovenského pôvodu. Ako uviedol jeden z domácich pestovateľov, „Kaufland má najlepšiu kvalitu v porovnaní s konkurenciou, pretože konkurencia kupuje obvykle to najlacnejšie plus niečo zo strednej triedy kvality. Kaufland si dopláca i na menej rentabilné odrody, aby ponúkol aj úplne najvyššiu kvalitu.“