Ak máte v lete chuť na výlety, vyberte sa po slovenských zákutiach historickými vlakmi. Majú za sebou zaujímavú históriu, ktorá vás môže všeličím prekvapiť.
Čiernohronská železnica v Čiernom Balogu
Kto by nepoznal kultovú komédiu Juraja Jakubiska Nevera po slovensky. V scénach, keď chlapi ráno dobiehajú na vlak si zahrali mašinky Čiernohronskej železnice. Od nakrúcania filmu ubehlo 36 rokov, ale vláčikom sa môžete vydať do čarokrásnej prírody v okolí Čierneho Balogu aj dnes. Keď sa vyberiete z Banskej Bystrice smerom do Brezna, stanicu železničky objavíte pri hlavnej ceste I/66 v Podbrezovej – Chvatimechu. Jazda sa končí v Lesníckom skanzene vo Vydrovskej doline, alebo na konci obce Čierny Balog na Dobroči. Táto trasa prechádza pomedzi tribúnu a futbalové ihrisko, čo je svetová rarita. V Čiernom Balogu je múzeum, depo a dielne. Vláčiky do Vydrova chodia každý deň v hodinových intervaloch, na ostatných trasách (Dobroč a Šánske – Chvatimech) premávajú pravidelne iba počas letných prázdnin od 1.7. do 1.9.2016. Medzi novinky 25. sezóny patrí predĺženie trate o ďalší kilometer do stanice Vydrovo – Korytárske. Sprístupnila tak najzaujímavejšie časti expozície Lesníckeho skanzenu i menej zdatným návštevníkom. Viac na www.chz.sk.
Oravská lesná železnica
Unikátna technická pamiatka v katastri obcí Oravská Lesná a Zákamenné patrí pod správu Oravského múzea P. O. Hviezdoslava. Jedna z mála zachovaných úzkorozchodných železníc na Slovensku s rozchodom 760 mm v minulosti slúžila na vývoz dreva. Od roku 2008 ponúka návštevníkom vyhliadkové jazdy na úseku Tanečník – Sedlo Beskyd v dĺžke 3,5 km a späť, trvajúce približne 60 minút. Od 1. júla 2016 sa návštevníci môžu previezť z Oravy zo stanice Tanečník na Kysuce do skanzenu vo Vychylovke po jedinečných úvratiach. Trasa s návratom do cieľovej stanice bude trvať približne 3 hodiny. Oravská lesná železnica je v prevádzke celý rok. Jedna vlaková súprava má kapacitu 150 cestujúcich.
Lesná úvraťová železnica v Novej Bystrici – Vychylovke
Unikátnou, vo svete ojedinelou časťou železnice je úvraťový systém, ktorým projektant riešil prevýšenie 217,69 metra pri prekonávaní sedla Beskýd. Železnica je zachovanou a funkčne obnovenou časťou bývalej Kysucko-oravskej lesnej železnice, ktorá vznikla v roku 1926 spojením železníc vybudovaných v rokoch 1915 – 1918. Jazda parným vláčikom cez skanzen pomedzi objekty ľudovej architektúry na trati dlhej celkom 4 kilometre trvá 30 minút. Kapacita vagóna je 48 miest. Viac na www.kysuckemuzeum.sk
Ozubnicová železnica Tisovec – Pohronská Polhora
Pamiatkovo chránená železnica Tisovec – Pohronská Polhora je jedinou ozubnicovou železnicou sústavy Abt normálneho rozchodu s parnou turistickou prevádzkou v Európe. Vlaková súprava, tvorená ozubnicovým parným rušňom z roku 1908 a historickými vozňami s otvorenými plošinami premáva od roku 2015. Jazdí medzi Tisovcom a najvyšším bodom trate v sedle Zbojská od mája do septembra obvykle vždy v prvú sobotu mesiaca, počas augusta v každú druhú sobotu. Jeho kapacita je 150 miest. Vlak stúpa v časti trate o 50 metrov na každý kilometer. Ťažký terén prekonáva aj dvoma veľkými mostmi. V Tisovci na stanici je malé múzeum ozubnicovej železnice. Viac na www.zubacka.sk.
Viac o letnom cestovaní slovenskými železnicami, ako aj o iných výhodách, zľavách a zmenách vo vlakovom cestovnom poriadku sa dočítate v stredajších Hospodárskych novinách v prílohe Veľká poradňa.