Päť podmienok pre daňovú uznateľnosť sponzoringu športu, s praktickým vysvetlením dôsledkov a súvislostí.
Sponzoring športu je možné od 1. januára 2016 považovať za daňovo uznateľný výdavok. Podnikatelia však musia pre jeho uznateľnosť splniť niekoľko, pomerne zložitých podmienok.
V nasledujúcom článku vám vysvetlíme, ktoré to sú. Musíte splniť tieto podmienky:
_____________________________________
Prvá podmienka
Osoba príjemcu sponzorského
Aby si mohol podnikateľ dať sponzorské do daňovo uznateľných výdavkov, môže ho poskytnúť iba určitým, zákonom vymedzeným príjemcom. Príjemca musí byť v prvom rade členom národného športového zväzu alebo národnej či medzinárodnej športovej organizácie. Následne musí ísť o športového reprezentanta, profesionálneho športovca, talentovaného amatérskeho športovca (so zmluvou o príprave talentovaného športovca), trénera, inštruktora športu alebo o športovú organizáciu.
Čo to znamená v praxi?
Prijatím zákona o športe deklaroval zákonodarca svoju snahu o podporu športu na medzinárodnej, národnej, regionálnej a miestnej úrovni. Pri zadefinovaní sponzorského však zákonodarca poňal osobu príjemcu sponzorského prísne a naviazal ho na členstvo v národnom športovom zväze alebo národnej či medzinárodnej športovej organizácii.
Dopláca na to práve športujúca verejnosť združená v občianskych združeniach, ktoré často takýmto členstvom nedisponujú. Miestne športové organizácie (napríklad občianske združenie amatérskych hráčov volejbalu, občianske združenie zamerané na detský basketbal vedené učiteľom miestnej ZŠ a pod.) sponzorské dostať nemôžu, pokiaľ teda nebudú členmi národného športového zväzu alebo národnej či medzinárodnej športovej organizácie.
Ak sú finančné prostriedky poskytnuté športovcom či športovým organizáciám iným ako vyššie zadefinovaným a zároveň títo nedisponujú potrebným členstvom, nejde o sponzorské, ale o dar. Dar je pre podnikateľa daňovo neuznateľným výdavkom.
_____________________________________
Druhá podmienka
Zazmluvnenie sponzorského a jeho zverejnenie
Sponzorské je možné poskytnúť iba na základe zmluvy o sponzorstve v športe. Táto zmluva musí mať písomnú formu a musí obsahovať náležitosti zadefinované zákonom o športe. Príjemca sponzorského musí zmluvu následne zverejniť. Ďalej je príjemca povinný zverejňovať príjmy z tejto zmluvy, ako aj vykazovať ako sponzorské použil.
Čo to znamená v praxi?
Zákon o športe zavádza zvýšenú administratívu najmä pre príjemcu sponzorského. Dôvodom je snaha zákonodarcu zabezpečiť transparentnosť a znížiť korupciu.
Pokiaľ by zmluva o sponzoringu v športe nebola uzatvorená v súlade so zákonom o športe, alebo pokiaľ príjemca neplní svoje zverejňovacie povinnosti, nejedná sa o sponzoring. Poskytnuté finančné prostriedky by sa preklasifikovali na dar, ktorý je pre podnikateľa daňovo neuznateľným výdavkom.
_____________________________________
Tretia podmienka
Zaplatenie a použitie
Podnikateľ si môže uznať za daňové výdavky iba také sponzorské, ktoré príjemcovi sponzorského reálne zaplatil. Zároveň platí, že v konkrétnom roku si podnikateľ môže uznať iba tú časť sponzorského, ktorú jeho príjemca v danom roku použil v súlade s účelom zmluvy o sponzorstve.
Čo to znamená v praxi?
Táto podmienka bola zavedená s cieľom predchádzať daňovým únikom. Účtovne sa totiž zmluva o sponzoringu účtuje v čase jej uzatvorenia. V praxi to teda znamená, že sa v čase uzatvorenia zmluvy znižuje účtovný výsledok hospodárenia (buď o celú hodnotu sponzorského alebo o jeho časovo rozlíšenú časť v súlade s účtovnými predpismi).
Účtovné výdavky na sponzoring však neznamenajú automaticky aj výdavky uznané pre daňové účely. Do daňových výdavkov sa sponzoring dostáva až po splnení podmienky zaplatenia (podnikateľom) a použitia (príjemcom). To za určitých okolností môže byť v neskorších zdaňovacích obdobiach podnikateľa.
_____________________________________
Štvrtá podmienka
Kladný základ dane
Podnikateľovi sa sponzorské uzná ako daňový výdavok iba vtedy, ak vykáže kladný základ dane.
Čo to znamená v praxi?
Pokiaľ podnikateľ vykáže daňovú stratu, celé sponzorské sa automaticky stáva daňovo neuznateľným výdavkom.
_____________________________________
Piata podmienka
Prepojenie sponzorského na zdaniteľné príjmy
Pre daňovú uznateľnosť akéhokoľvek výdavku sa vždy skúma, či bol výdavok vynaložený na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie zdaniteľných príjmov. Táto podmienka sa vzťahuje aj na sponzorské.
Čo to znamená v praxi?
V prípade daňovej kontroly musí podnikateľ preukázať, ako mu sponzoring pomohol dosiahnuť, zabezpečiť či udržať zdaniteľné príjmy. Z podstaty sponzorského vyplýva povinnosť príjemcu povoliť podnikateľovi spájať svoje meno či výrobok s príjemcom.
Aby teda podnikateľ obhájil svoje výdavky na sponzoring, doporučuje sa aby aktívne spájal svoje meno či výrobok so športovcom či športovou organizáciou. O tejto skutočnosti by zároveň mal mať evidenciu, ktorá dané prípadnej daňovej kontrole dostatočne preukáže.
______________________________________
Pokiaľ chcú podnikatelia financovať šport prostredníctvom sponzoringu, doporučujeme im opatrnosť. Ak sa chcú vyhnúť tomu, že sa pre nich zaplatené sponzorské stane nedaňovým výdavkom, mali by sa pred samotným podpisom zmluvy o sponzoringu v športe obrátiť na odborníkov.
Autor: Marcela Bošková, daňová poradkyňa
Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.
www.atsolutions.sk