StoryEditor

Rybazánka či Dolná Dolná. Chcete ochrannú známku? Buďte originálni

06.03.2015, 23:01
Ak rozmýšľate nad ochrannou známkou, venujte jej dosť času. Aby ste boli iný, než sú ostatní. Proces registrácie má tiež svoje pravidlá.

Majonéza od starkej. MYSMEVÝCHOD. Tatárska od starkej. Rybazánka. Polliter neriešenia... Viete, čo znamenajú tieto názvy? Sú to príklady registrovaných ochranných známok, ktoré si prihlásili najrôznejšie firmy, podnikatelia alebo občania na Úrade priemyselného vlastníctva. Na stránke úradu je v rozsiahlej databáze zverejnených 86-tisíc záznamov značiek.

Označenie čohokoľvek

Niektoré ochranné známky sú skutočne kuriózne. Napríklad televízia Markíza si dala registrovať nielen známku Horná Dolná, ale aj Dolná Dolná, a to dokonca s erbom. Spoločnosť Kofola si najnovšie dala zaregistrovať niekoľko trojrozmerných známok. Kofola citrus – neřeš nech to plavat – nerieš nechaj to plávať. Kofola višňová – neřeš na to se neumírá – nerieš na to sa neumiera. Kofola original – neřeš mávni nad tím křídlem – nerieš mávni nad tým krídlom. Alebo spomínaný Polliter neriešenia.

Schopnosť byť iný

Na čo je vlastne ochranná známka? Je to označenie, ktoré slúži na rozlíšenie produktov určitej firmy od produktov inej firmy. Môže ňou byť názov firmy, logo, slová, písmená, etiketa, dokonca aj reklamný slogan.

Keďže jedným zo základov úspechu v podnikaní je schopnosť odlíšiť sa, teda byť „iný“, predstavuje registrácia ochrannej známky pre podnikateľa aj výhodnú investíciu. Takáto známka totiž chráni označenie jeho produktov a služieb pred tým, aby ich niekto iný zneužil a používal vo forme podobného, zameniteľného označenia. Spotrebiteľ, ak je s produktom firmy spokojný, má tendenciu sa k jej výrobkom vracať, prípadne ich odporúčať iným a robiť mu reklamu.

Práve preto býva ochranná známka veľmi cenným obchodným aktívom firmy. Ako pripomína portál podnikajte.sk, hodnoty najznámejších obchodných značiek presahujú 40 miliárd eur.

Ako známku registrovať na Slovensku

Postup registrácie ochrannej známky pozostáva z troch častí:

  • podanie prihlášky na zápis ochrannej známky,
  • konanie o zápise ochrannej známky – prípadne doplnenia údajov alebo odstránenia chýb,
  • samotný zápis ochrannej známky (ak vznikli alebo boli podané námietky, ktoré sa uznali ako oprávnené, je zápis možný až po úpravách v závislosti od námietok).

    Základom pre registráciu je podanie jej prihlášky na Úrad priemyselného vlastníctva. Podáva sa v jednom exempláre na predpísanom tlačive (tlačivo si stiahnite TU). Prihlášku môže podať fyzická alebo právnická osoba (prihlasovateľ) a môže sa týkať len jedného označenia.

Čo musí obsahovať prihláška:

  • žiadosť o zápis ochrannej známky do registra;
  • údaje umožňujúce identifikáciu prihlasovateľa (meno, priezvisko, adresa trvalého pobytu, štátnu príslušnosť prihlasovateľa, názov, obchodné meno a sídlo);
  • znenie alebo zreteľné a reprodukciu umožňujúce vyobrazenie prihláseného označenia (v prípade trojrozmerného označenia jeho plošné vyobrazenie). Vyobrazenie ochrannej známky je potrebné v dvoch vyhotoveniach;
  • zoznam tovarov a služieb, pre ktoré má byť označenie zapísané ako ochranná známka do registra. V zozname sa tovary alebo služby uvádzajú v zatriedení podľa medzinárodného dohovoru, ktorý je známy ako Niceská dohoda.

Prihláška sa podáva osobne alebo poštou Úradu priemyselného vlastníctva v Banskej Bystrici, prípadne elektronickými prostriedkami (ale iba v úrade v Banskej Bystrici a podanie je do jedného mesiaca potrebné doplniť písomným originálom).

Podanie žiadosti o zápis do registra stojí 166 eur.

Ak sa prihlasuje prihláška kolektívnej ochrannej známky, musíte k nej priložiť aj písomnú zmluvu uzavretú medzi všetkými členmi združenia. V prihláške musia byť určené podmienky používania kolektívnej ochrannej známky, vrátane sankcií za ich porušenie, ďalej tam musí byť aj zoznam členov združenia, ktorí môžu známku používať a adresy ich sídiel.

01 - Modified: 2007-04-03 13:20:00 - Feat.: 0 - Title: Podľa VšZP treba zrušiť celé nemocnice
01 - Modified: 2024-08-01 09:00:00 - Feat.: - Title: Ikonické Recaro zbankrotovalo. Výrobca asi najznámejších autosedačiek je na kolenách 02 - Modified: 2024-06-29 08:06:32 - Feat.: - Title: Počet firemných bankrotov na Slovensku vzrástol o viac ako deväť percent, najčastejšie v stavebníctve 03 - Modified: 2023-12-20 11:25:47 - Feat.: - Title: Slovenské nápoje, ktoré si zamilovali v USA aj Kanade. Značka Diva’s for Women sa vracia s novým menom 04 - Modified: 2023-12-13 14:19:57 - Feat.: - Title: Na vybudovanie prestížnej firmy stačí dodržiavať 3 základné pravidlá. Ktoré sú to? 05 - Modified: 2023-11-27 12:00:27 - Feat.: - Title: Tomuto sa povie vianočný bonus. Miliardársky šéf zaplatil svojim 1200 zamestnancom výlet do Disneylandu
menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
22. november 2024 01:49