Portál Finančnej správy dnes zažil ďalší nápor, ktorý otestoval kvalitu funkcionality jeho elektronickej podateľne. Ešte zhruba o pol tretej poobede visel na stránke daniarov nápis „elektronická podateľňa nedostupná“. Dialo sa to v čase, keď potrebovali desiatky daňovníkov podať daňové priznanie v rámci tzv. systému Mini One Stop Shop. Podateľňa pre nich nefungovala celé hodiny, zhruba od predpoludnia od pol desiatej... Francúzi tomu hovoria ´déja vu´. Stačí si spomenúť len na posledný výpadok portálu daniarov z 30. júna 2015 (nie jediný), čo sa dokonca podpísalo pod posunutie lehoty na podanie priznania o deň neskôr.
Jedno daňové priznanie pre všetky štáty
O čo ide? Dnešný deň predstavuje posledný termín na podanie daňových priznaní v osobitnom systéme tzv. Mini One Stop Shop. Je to celoeurópska novinka, ktorá u nás začala platiť iba v tomto roku. Zmeny sa týkajú poskytovateľov vybraných elektronických služieb, ako sú hry, rôzne softvéry, aplikácie do mobilov či e-booky, ktoré využíva verejnosť, teda sú určené pre nepodnikajúce osoby.
Poskytovatelia takýchto špecifických IT služieb môžu od tohto roku zaplatiť daň tam, kde je im to výhodnejšie. Buď v štáte, kde sídlia, alebo v štáte, kde majú väčšinu zákazníkov, ktorí tam „spotrebúvajú“ ich služby. Štát, pre ktorý sa rozhodnú, im potom slúži ako jednotné kontaktné miesto.
Využitím Mini One Stop Shop môžu poskytovatelia predísť viacnásobnej registrácii pre DPH v jednotlivých štátoch únie. Jednotné kontaktné miesto im totiž umožní zaregistrovať sa v jednej krajine a súčasne platiť daň vo všetkých štátoch, kde im vzniká daňová povinnosť.
Rozčúlení daňovníci
Celoeurópsky je určené, že dňom na podanie daňového priznania v systéme Mini One Stop Shop je 20. deň v danom kalendárnom štvrťroku. Čiže dnešok. Podľa informácie Finančnej správy sa na Slovensku zaregistrovalo 134 subjektov poskytujúcich spomínané služby. Pre mnohých spomedzi týchto daňovníkov sa však podanie priznania v tomto štvrťroku stalo riadnou tortúrou.
Tá sa začala výpadkami portálu daniarov už v piatok. Potvrdzovali to aj početné ohlasy reagujúce na vyjadrenia Finančnej správy, ktorá sa snažila na Facebooku obhajovať striedavé nefungovanie podateľne. Na výpadky nás od piatka dodnes viackrát upozornili čitatelia HN. Dožadovali sa aj vysvetlenia, prečo štátna inštitúcia ako Finančné riaditeľstvo komunikuje s daňovníkmi primárne cez Facebook, a nie cez vlastný portál. Obrátili sme sa preto na hovorkyňu riaditeľstva Patríciu Macíkovú.
„Fan“ stránka štátnej inštitúcie
Na otázku o funkčnosti portálu hovorkyňa už mohla konštatovať, že v danej chvíli je portál funkčný. „V systéme Mini One Stop Shop je len 12 nesprávne podaných daňových priznaní. Finančná správa kontaktuje dotknuté daňové subjekty a koordinuje s nimi ďalší postup,“ uviedla Macíková.
V súvislosti s otázkou, prečo štát preferuje na informovanie o nefunkčnosti svoju „fan stránku“ na Facebooku namiesto oficiálneho portálu, prišlo takéto vysvetlenie: „Naším primárnym informačným kanálom je portál Finančnej správy, kde bezodkladne zverejňujeme všetky dôležité oznamy. Keď bol portál Finančného riaditeľstva nefunkčný, bolo logicky technicky nemožné cez neho komunikovať. V snahe čo najskôr informovať verejnosť sme preto využili ďalší masový informačný kanál, ktorým je ´fan´ stránka Finančného riaditeľstva na Facebooku.“
Ak ste prípadný fanúšik inej sociálnej siete a potrebujete neodkladnú informáciu od Finančného riaditeľstva, ktorému práve vypadol jeho portál, máte smolu.