Šľachtenie odrôd takzvaného ozimného jačmeňa schopného rásť aj v chladnejšom počasí alebo previazanie výrobnej firmy s elektrotechnickou priemyslovkou. Čo majú tieto dva fakty spoločné? To, že oba sú spojené s firmami cítiacimi zodpovednosť za svoje podnikanie. Heineken a T-Systems. Lenže takýchto firiem je oveľa viac a z roka na rok ich počet rastie. Aj u nás. Na špičke takýchto trendov v podnikaní je na Slovensku združenie Business Leaders Forum pri nadácii Pontis, ktoré má dnes 32 členov. A hlásia sa už ďalší.
Spoločne aj proti korupcii
„Na Slovensku je ešte stále viac v centre pozornosti charita a filantropia. Veľký dopad však má aj to, ako sa firma pri podnikaní správa, či už k svojim zamestnancom, dodávateľom alebo zákazníkom a tiež, či dbá o životné prostredie. To znamená, či zvažuje dopad svojich podnikateľských aktivít,“ vysvetľuje Beata Hlavčáková, riaditeľka fóra a programová riaditeľka Nadácie Pontis.
„Väčšie firmy sa tu často správajú rovnako zodpovedne ako ich matky v zahraničí. „Je to súčasť ich hodnôt a spoločnej DNA,“ dodáva. Na druhej strane sa však často zodpovedné aktivity a projekty firiem na Slovensku „exportujú“ aj od nás do zahraničia. Mnohé z firiem združených v uvedenom fóre, ale aj mimo neho, podporujú i boj proti veľkej korupcii a za lepšie fungovanie štátu.
Firmy verzus politici
To, že vplyv firiem vo svete je čoraz väčší a dôvera ľudí v ne rastie, dokazujú aj prieskumy. Naopak, politikom veria ľudia čoraz menej. Napríklad podľa prieskumu Edelman Trust Barometer dôverovalo minulý rok spoločnostiam až 58 percent ľudí, kým vládam o 14 percent menej.
Aj firmy na Slovensku čaká počas nasledujúcich rokov veľa úloh. Podľa Hlavčákovej to budú aj naďalej témy, ako aktívne starnutie, rozvoj zelených miest a alternatívnej dopravy, vzdelávanie mladých, aktívne starnutie či integrácia vylúčených skupín obyvateľstva.
Aj preto Business Leaders Forum a firmy združené v tejto organizácii prijali nedávno memorandum, v ktorom sa zaviazali prispievať k prosperite krajiny a spoločnosti.
Čo deklarovali firmy v Business Leaders Forum:
- budú zohľadňovať a vyhodnocovať sociálne, etické a environmentálne dopady svojho podnikania a usilovať sa o pozitívny vplyv na spoločnosť a životné prostredie
- chcú zlepšovať život a budovať vzťahy so svojimi zamestnancami, zákazníkmi, dodávateľmi
- budú riešiť spoločenské a ekologické problémy inovatívnymi riešeniami a ponukou sociálnych produktov a služieb
- budú mať kultúru riadenia, založenú na etike, transparentnosti a reportovaní aktivít
- chcú prispievať k riešeniu problémov lokálnych, národných a európskych spoločenských a podnikateľských tém (adaptácia na klimatickú zmenu a udržateľnosť miest, vzdelávanie pre prax a aktívne starnutie, predvídateľnosť legislatívneho prostredia a integrácia vylúčených skupín)