Ústavnoprávny parlamentný výbor odsúhlasil novelu stavebného zákona navrhovanú poslancami Smeru-SD. Tí chcú bilbordy prekvalifikovať z reklamného zariadenia na reklamnú stavbu spadajúcu pod stavebný zákon. Reklamy sa majú deliť na tri typy podľa veľkosti: stavby, kde je najväčšia reklamná plocha do troch metrov štvorcových, potom od troch do 20 metrov štvorcových a stavby s najväčšou plochou nad 20 metrov štvorcových.
Od veľkosti plochy majú závisieť poplatky.
Bezpečnostné 100-metrové pásmo
Doterajšie reklamné zariadenia, ktoré nespadali pod stavebný zákon, lebo neboli pevne spojené so zemou alebo toto spojenie bolo sporné, sa stanú reklamnými stavbami. Podľa návrhu novely by sa mali reklamné stavby odsunúť ďalej od ciest. Bezpečnostné stometrové pásmo sa má vytvoriť mimo obcí a miest pri diaľniciach, cestách určených pre motorové vozidlá a cestách I. triedy, ktoré sú medzinárodným ťahom.
Súčasné reklamné stavby nachádzajúce sa v tomto pásme budú musieť zmiznúť do dvoch rokov od účinnosti zákona, ktorá je navrhovaná na november 2014. Za čierne stavby sa majú ukladať pokuty pevnými sumami, čím sa majú odstrániť viaceré prieťahy vo vymáhaní pokút v odvolacom konaní.
Nie všetky reklamy však budú potrebovať stavebné povolenie. Povinnosť sa nemá týkať reklám umiestnených na stĺpoch verejného osvetlenia a na stĺpoch trolejového vedenia, ak nezasiahnu do prejazdného profilu pozemnej komunikácie.
Stovky odstránených nosičov
Pre zaujímavosť – samospráva v Bratislave odstránila v týchto dňoch stovky „čiernych“ reklamných nosičov. Napríklad z verejných priestranstiev a zo stredových zelených pásov ciest zmizlo 42 nosičov vonkajšej reklamy a 54 informačných panelov. Slovenská metropola tým pokračuje v odstraňovaní zariadení, ktoré neboli nikdy povolené alebo ktoré sa na pozemkoch mesta umiestnili bez súhlasu bratislavskej samosprávy. Od roku 2012 sa tu počet reklamných nosičov celkove znížil o 281.
Vizuálny smog sa podarilo čiastočne eliminovať aj odstránením 374 informačných panelov či tabuliek, ktoré sú najčastejšie umiestňované do trávnatých plôch pri frekventovaných cestných ťahoch a na mostných zábradliach. Informoval o tom riaditeľ kancelárie primátora Ľubomír Andrassy. Slovenské mestá majú podľa neho výrazne zviazané ruky pri aktivitách smerujúcich k odstráneniu nelegálneho reklamného nosiča. „Správne či súdne konania odďaľujú vymožiteľnosť rozhodnutí samospráv na niekoľko rokov,“ uzavrel.
Bilbordy sa budú deliť na 3 typy:
- plochy s reklamnou plochou do 3 štvorcových metrov
- plochy od 3 do 20 štvorcových metrov
- plochy nad 20 štvorcových metrov
Čo ešte prinesie nový zákon upravujúci bilbordy:
- za čierne stavby sa budú dávať pokuty pevnými sumami, čím sa odstránia prieťahy vo vymáhaní pokút v odvolacom konaní.
- mal by začať platiť od novembra 2014