Mávnuť rukou v takejto situácii nie je dobré riešenie. Tým viac, ak únia čoraz dôslednejšie dbá na spotrebiteľské práva. Napríklad všetky členské štáty musia poskytovať aj doplnkovú ochranu spotrebiteľov, takže ako zákazník ste chránený rovnako v domovskom štáte ako v ktorejkoľvek inej krajine EÚ.
Prinášame vám zásady, ktoré sú štandardom vo všetkých členských štátoch. Okrem nich si však jednotlivé krajiny mohli nastaviť svoje vlastné pravidlá aj prísnejšie.
1. Kupuj, čo chceš, kde chceš
Predstava nákupnej cesty do po celej EÚ je dnes bežná. Európska legislatíva vám umožňuje „nákupy až do bezvedomia” bez toho, aby ste sa museli trápiť akýmikoľvek ďalšími poplatkami po vašom návrate domov. Platí to, či idete fyzicky na nákup do cudziny, alebo si tovar objednáte cez internet, poštou, či telefonicky. Vo všeobecnosti vám orgány vo vašej krajine nemôžu brániť doviezť výrobok, ktorý si zákonne kúpite v inej krajine EÚ. Výnimkami sú však napríklad strelné zbrane alebo výrobky, ktoré ohrozujú mravnosť.
2. Ak to nefunguje, pošli to späť
Čo ak si kúpite nový televízor, a ten sa hneď pokazí? Podľa zákonov EÚ, ak výrobok, ktorý si kúpite, nezodpovedá zmluve uzavretej s predajcom v čase kúpy, môžete ho vrátiť späť a dostať ho opravený, alebo zaň dostať náhradu. Prípadne možno žiadať o zníženie ceny pri ďalšom nákupe, alebo o vrátenie peňazí. Toto sa uplatňuje do dvoch rokov od prevzatia výrobku. Plných šiesť mesiacov po dodávke znáša dôkazné bremeno o tom, či predaný výrobok zodpovedá predajnej zmluve, predajca. Nie vy! Princíp, že výrobok musí „zodpovedať predajnej zmluve”, vás chráni aj vtedy, ak ste nedostali to, čo ste si dohodli.
3. Bezpečnosť potravín a spotrebných tovarov musí byť prísna
V miestnych supermarketoch vidíte všade výrobky z celej Európy. Sú bezpečné? Áno, lebo musia byť. EÚ má zákony, ktoré to pomáhajú zabezpečiť. Hoci nijaký regulačný systém nemôže spotrebiteľom zaručiť nulové riziko, ani 100-percentnú bezpečnosť, normy v krajinách EÚ patria k najprísnejším na svete. Potravinová bezpečnosť je založená na princípe, že sa musíme starať o celý potravinový reťazec. Zákony ho upravujú od počiatočného bodu pri farmároch cez potravinových spracovateľov až po predajcov. Ďalšou kapitolou je bezpečnosť potravín dovážaných do EÚ. Pri spotrebných výrobkoch je to nemenej prísne. Hlavnou požiadavkou zákonov EÚ je, že všetky výrobky predávané na jej území musia byť bezpečné. Ak firma zistí, že dala na trh nebezpečný výrobok, má zákonnú povinnosť informovať o tom dozorné orgány v postihnutých krajinách únie, prípadne zorganizovať jeho stiahnutie.
4. Treba vedieť, čo jeme
Ako môžete zistiť, čo máte v jedle? Predsa z informácií na obale. Zákony EÚ na označovanie výrobkov vám umožňuje dozvedieť sa, čo jete. Všetky detaily o použitých
zložkách musia byť na štítku so všetkými údajmi o farbivách, konzervačných látkach, sladidlách a iných použitých chemických prísadách. Ak je tam prísada, na ktorú môžete byť alergický, musí to byť na etikete, aj keď ide o veľmi malé množstvo. Zákony upravujú aj používanie názvov priradených kvalitným výrobkom z európskych regiónov, ako aj to, aby ste sa dozvedeli, či sú potraviny geneticky modifikované alebo či neobsahujú GM zložky.
modifikované.
5. Zmluvy voči spotrebiteľom sú čestné
Podpísali ste už niekedy zmluvu bez toho, aby ste si prečítali do bodky, čo je v nej napísané drobným písmom? Čo ak je tam oznámené, že suma, ktorú ste práve zaplatili, sa nedá vymáhať späť, a to ani v prípade, ak firma spoločnosť nebude schopná kúpenú vec dodať? Čo, ak je tam uvedené, že nemôžete zrušiť zmluvu, kým firme nezaplatíte osobitnú sumu ako kompenzáciu?Viete, akú silu má váš vlastný podpis? Zákony EÚ však stanovujú, že takéto typy nečestných zmlúv sú zakázané. Bez ohľadu na to, či ste ju už podpísali a v ktorej krajine EÚ.
6. Spotrebiteľ môže svoj názor aj zmeniť
Čo ak k vám nečakane príde predajca a presviedča vás na podpis zmluvy s novým energetickým dodávateľom? Zákony EÚ vo všeobecnosti prikazujú, že takúto zmluvu môžete zrušiť do siedmich dní, aj keď jednotlivé štáty môžu mať tieto podmienky aj prísnejšie. A aj tu je niekoľko výnimiek: napríklad poistné zmluvy a nákupy, ktoré stoja menej ako 60 eur. Zákony EÚ upravujú v prospech spotrebiteľa aj situácie, keď kupujú prostredníctvom zásielkového obchodu, internetu alebo spoločností s telenákupmi a iných “dištančných predajcov”. Takzvané „inerčné predaje“, keď vám pošlú tovar, ktorý ste si neobjednali, a potom požadujú platbu zákon EÚ zakazuje.
7. Požadujte zrozumiteľné porovnávanie cien
Ako porovnať cenu dvoch rôznych značiek cereálii, keď sa jedny predávajú v 375-gramovom balení a druhé v 500-gramovom? Legislatíva EÚ vyžaduje, aby obchodníci uvádzali jednotkové ceny výrobkov – koľko stoja v prepočte na kilogram, liter a podobne, aby vám pomohli pri rozhodovaní. Ak to v predajni nemajú, ozvite sa, len tak sa dajú služby zlepšovať na miestach, kde sa o to neusilujú samotní majitelia. Zákony EÚ taktiež vyžadujú, aby vám firmy poskytujúce finančné služby poskytli štandardne spoľahlivé informácie.
8. Spotrebiteľa nesmie obchodník miasť, ani zavádzať
Dostanete napríklad list od spoločnosti, ktorá robí zásielkový obchod, v ktorom vám gratuluje k výhre 1. ceny vo svojej lotérii. V skutočnosti však nevyhrávate žiadnu cenu. Je tento druh marketingu v súlade so zákonom? Nie je. Reklama, ktorá zavádza alebo podvádza spotrebiteľov, je podľa zákona EÚ zakázaná, len spotrebitelia to málo využívajú. Okrem toho, ak sa dohadujete s ľuďmi z telenákupu, zásielkového obchodu alebo s on-line predajcami, musia byť voči vám otvorení a korektní. Zákon EÚ vyžaduje, aby vám poskytli všetky podrobnosti, kto sú, čo predávajú, koľko to stojí. Druhá vec je, že zákazníci to veľakrát nevedia a sami to nevyžaujú.
9. Počas dovolenky máte nárok na ochranu
Čo ak na dovolenke a vaša cestovka zbankrotuje? Čo ak vám dovolenkový prospekt sľúbil luxusný hotel a to, čo ste dostali, je stavenisko? V oboch prípadoch zákon EÚ poskytuje ochranu. Cestovky musia mať príslušné zmluvy, aby ste sa dostali domov v prípade krachu a taktiež vám musia poskytnúť kompenzáciu, ak vaša dovolenka nezodpovedá tomu, čo sľúbili v prospekte. Ak sa cestovka snaží zvýšiť cenu dovolenky alebo zmeniť miesto dovolenky bez vášho súhlasu, zákon EÚ umožňuje zrušiť vašu objednávku. Aj keď prídete na letisko a zistíte, že nemôžete letieť vaším letom, pretože aerolínky či cestovka zarezervovali väčší počet pasažierov.
10. Žiadajte si odškodnenie pri cezhraničných sporoch
EÚ sponzoruje početné siete, ktoré môžu spotrebiteľom poskytovať poradenstvo a pomoc pri podávaní sťažností voči obchodníkom v iných krajinách EÚ. V každom z 27 členských štátov môžu občania dostať radu v národnom jazyku svojej krajiny, keď zavolajú informačný servis Európskej Komisie Europe Direct. Európska komisia má úrady v hlavných mestách všetkých členských štátov a aj v niektorých veľkých regionálnych mestách.
Informačný servis Európskej Komisie Europe Direct:
00 800 6 7 8 9 10 11
Táto služba je bezplatná z akejkoľvek bežnej telefónnej linky v každom z 27 členských štátov EÚ. Niektorí telefónni operátori však nie vždy dovoľujú prístup k bezplatným telefónnym číslam.
Úrady Európskej komisie nájdete webe: http://europa.eu.int/comm/represent_en.htm
Sieť Európskych spotrebiteľských centier vám poradia v otázkach vašich práv, keď nakupujete v zahraničí. V súčasnosti sú v 13 štátoch. Ich kontaktné údaje môžete nájsť na: http://europa.eu.int/comm/consumers/map.htm.
Na Slovensku nájdete informácie na webe ministerstva hospodárstva: www.mhsr.sk