Už od pondelka 18. januára vám budeme počas deviatich týždňov na dvoch stranách Hospodárskych novín predstavovať mestá, v ktorých sa malým a stredným podnikateľom pôsobí najlepšie. Do súťaže sú zaradené všetky obce na Slovensku so štatútom mesta – hodnotených bude teda 138 miest. Bratislava a Košice budú v hodnotení rozdelené na jednotlivé okresy.
Neopierame sa pritom iba o všeobecne prístupné údaje zo štatistických databáz, ale predovšetkým o jedinečný prieskum realizovaný agentúrou MVK, v rámci ktorého bolo oslovených takmer tritisíc podnikateľov. Na výsledok tak malo vplyv vyše 70 hodnotených ukazovateľov.
Dôležité samosprávy
„Z hľadiska Národnej agentúry pre rozvoj malého a stredného podnikania ide o unikátny projekt, ktorého cieľom je spracovanie hodnotenia objektívnej kvality podnikateľského prostredia v jednotlivých regiónoch našej krajiny,“ vysvetľuje generálny riaditeľ agentúry Milan Jankura. Práve táto inštitúcia je priamo zainteresovaná na rozvoji a zlepšovaní podmienok na podnikanie. „Zvlášť pre malé a stredné podniky je najdôležitejší kontakt s úradmi na lokálnej úrovni, so svojimi samosprávami, a náš projekt je prvým svojho druhu na Slovensku, ktorý sa práve na lokálne podmienky podnikania zameriava,“ dodáva Milan Jankura.
Plusy aj mínusy
Projekt Mesto pre biznis umožní podľa neho identifikovať silné a slabé stránky miest, a otvorí tak nové možnosti na ďalšie skvalitňovanie podnikateľského prostredia. Projekt však nebude dôležitý len pre Národnú agentúru pre rozvoj malého a stredného podnikania. „Veríme, že bude užitočný aj pre všetky ostatné orgány štátnej a verejnej správy, a v najväčšej miere aj pre samotné samosprávy,“ myslí si Milan Jankura. Agentúra verí, že nejde iba o jednorazové zmapovanie podmienok na podnikanie, ale vývojové trendy sa budú porovnávať počas niekoľkých rokov.
Pozitívna motivácia
„Na Slovensku doteraz takýto unikátny projekt chýbal, preto sme sa rozhodli takúto súťaž iniciovať a sme radi, že práve na stránkach Hospodárskych novín budeme môcť informovať o stave podnikateľského prostredia v jednotlivých mestách a regiónoch krajiny,“ tvrdí generálny riaditeľ vydavateľstva Ecopress Milan Mokráň. V susednom Česku je týždenník Ekonom, patriaci do tej istej vydavateľskej skupiny ako Hospodárske noviny, partnerom podobného projektu, ktorý má za sebou už dva ročníky.
„Ako periodikum orientované predovšetkým na čitateľov z biznis sektora sme sa aj my rozhodli zúčastniť sa na podobnom unikátnom projekte u nás a pomôcť tak poukázať na tých, ktorí sú k podnikateľom najústretovejší. Dúfame, že tak pomôžeme motivovať aj tie lokality, ktoré vo svojom prístupe k firmám nateraz zaostávajú. Pevne veríme, že sa z tejto súťaže stane tradícia,“ dodáva Milan Mokráň.
Dôležitá infraštruktúra
Generálnym partnerom projektu Mesto pre biznis je Dexia banka. „Sme najväčším finančným partnerom slovenských miest a obcí. Klientmi banky sú takmer všetky samosprávy nad dvetisíc obyvateľov. Záujmom banky je trvalo sa podieľať na rozvoji samospráv vo všetkých oblastiach ich života, preto sme sa rozhodli podporiť aj tento unikátny projekt,“ vysvetľuje podporu Mesta pre biznis Peter Chovanec, člen Predstavenstva Dexia banky.
Rozvoj podnikania je úzko prepojený s kvalitou infraštruktúry. Práve preto Dexia banka financuje spomedzi investícií samospráv predovšetkým infraštruktúrne projekty. Celkovo poskytla mestám, obciam a župám v roku 2009 nové úvery v objeme 161 miliónov eur (takmer 5 mld. Sk).
Hodnotené ukazovatele
– Infraštruktúra a kvalita prostredia
– Podnikateľské prostredie
– Pracovný trh
– Kvalita samosprávy