Pracovalo na nich desať ministerstiev. Ide o balík 114 opatrení, ktoré ešte vlani predstavil minister hospodárstva Richard Sulík. „Rozviazali sme ruky podnikateľom, aby sa mohli sústrediť na svoj biznis a nemuseli riešiť zbytočnú byrokraciu,“ vyhlásil vlani, keď vyšiel s prvou iniciatívou, a na svete je už ďalších 469 návrhov. Podnikateľom sľúbil, že na nákladoch ušetria približne 100 miliónov eur. „Zákon priniesol množstvo zmien, ktoré uľahčujú život podnikateľom. Ide napríklad o zvýšenie hranice pre povinné finančné audity, zjednodušenie energetických auditov, započítanie reálnej spotreby pohonných látok či zrušenie alebo zníženie rôznych pokút,“ priblížila HN hovorkyňa rezortu Katarína Matejková.
Len raz ročne
„Legislatíva bude predvídateľnejšia – daňové a odvodové zákony sa budú meniť len raz do roka, a to 1. januára,“ sľubuje rezort hospodárstva. Pri drobných nedostatkoch dostanú podnikatelia „druhú šancu“, čo znamená, že Slovenská obchodná inšpekcia im nebude hneď dávať pokuty, ale budú mať lehotu na ich odstránenie. Každé zo 114 opatrení tvorí jeden dielik zo skladačky. Podľa rezortu hospodárstva preto nie je možné určiť najlepšie alebo najúčinnejšie. „Pozitívne zasahujú rôzne skupiny ľudí, a nie pre každého je dôležité všetko,“ zhodnotila Matejková.
Zjednodušenie pre živnostníkov
Vládou v polovici decembra minulého roka prešla aj novela zákona o živnostenskom podnikaní. Ministerstvo vnútra sľubuje zjednodušenie podmienok pre živnostníkov.
„Ide predovšetkým o zníženie administratívnej záťaže pri ohlasovaní živnosti využívaním informácií z Registra obyvateľov. Okresný úrad si údaje na účely získania výpisu z registra trestov overí priamo cez register, ohlasovateľ živnosti ich teda nemusí dokladovať,“ avizuje rezort vnútra. Zmeny by však mali vstúpiť do praxe až v polovici tohto roka.
Súčasťou návrhu je aj novelizácia zákona o obecnom zriadení. Spresňuje ustanovenie, ktoré splnomocňuje obce na vydávanie všeobecne záväzných nariadení týkajúcich sa určenia času predaja v obchode, ako aj času prevádzky služieb na území obce. Má byť jednoznačné, že obec nemôže nad rámec oprávnení ukladať podnikateľom dodatočné povinnosti. „Je to reakcia na negatívne skúsenosti podnikateľov z praxe, ktorí boli zo strany obcí nadmerne zaťažovaní oznamovacími povinnosťami súvisiacimi s časom predaja a prevádzkou služieb,“ povedal hovorca ministerstva vnútra Petar Lazarov.
Ako sa rozbehlo odburávanie byrokracie na úradoch
Rezort práce: Sociálna poisťovňa už nevyžaduje duplicitné dokumenty
+ Zamestnanci si už môžu vybrať medzi gastrolístkami a finančným príspevkom na stravu.
+ Zaviedla sa „druhá šanca“ – Slovenská obchodná inšpekcia po zistení drobných nedostatkov nepristúpi hneď k sankciám, dá lehotu na ich odstránenie.
+ Od januára už Sociálna poisťovňa nevyžaduje dokumenty, ktoré má vo svojom informačnom systéme.
+ Novelou zákona o sociálnom poistení sa od 1. januára 2021 zjednoduší zamestnávateľom a zames...
Zostáva vám 85% na dočítanie.