V dôsledku dlhého obdobia ekonomického rastu sa úspory obyvateľov zvýšili, ale rovnako aj zadlženosť. Počet bojujúcich s dlhmi narastá: každý piaty Európan si musí požičiavať peniaze, aby mohol zaplatiť svoje účty. Takáto skupina ľudí sa za posledné tri roky zväčšila z 15% na 20%. Slovensko je na ôsmom mieste s 21%. Najmenej zadlžení sú Estónci (12%) a najviac si požičiavajú Briti a Gréci (29%).
Najviac zápasia rodičia
Viac ako každý štvrtý spotrebiteľ (27%), ktorý má deti do 18 rokov, si musí požičiavať na svoje účty.
Až 28% všetkých rodičov si v súčasnosti požičalo peniaze, aby mohli niečo kúpiť svojim deťom. Oproti minulému roku je to nárast a to z 25%. Najviac sa zadlžujú rodičia v Británii (44%) a Rumunsku (41%). Slovenskí rodičia sú opatrnejší a len 23% si za posledných šesť mesiacov požičalo na to, aby niečo kúpili pre svoje deti.
Intrum, najväčšia európska spoločnosť v odvetví správy pohľadávok, predstavuje novú správu o platobnom správaní európskych spotrebiteľov European Consumer Payment Report 2018. Tento report vychádza z prieskumu, na ktorý odpovedalo 24 398 európskych spotrebiteľov.
Spoločnosť Intrum, ktorá je denne v kontakte s asi 250 000 zadlženými spotrebiteľmi naprieč celou Európou, vníma zväčšujúce sa rozdiely, vznikajúce v dôsledku rastúcej ekonomiky. Na jednej strane je stále viac Európanov schopných usporiť si každý mesiac, zatiaľ čo na druhej strane rastie tiež skupina, ktorá si musí požičiavať na zaplatenie svojich účtov, alebo na to, aby niečo kúpili svojim deťom.
Čoraz viac ľudí nedokáže sporiť
Množstvo tých, ktorý si každý mesiac sporia, vzrástlo v európskom priemere za posledné dva roky z 50% na 59%, zatiaľ čo menšia skupina, ktorá si potrebuje požičiavať peniaze na zaplatenie účtov, vzrástla každý rok od roku 2015, z 15% na 20%.
Oproti celoeurópskemu priemeru dokáže výrazne viacej Slovákov, až 71%, každý mesiac sporiť. Pred nami sú už len Česi (72%) a Švédi (74%).
Medzi faktory, ktoré podporujú vývoj, patrí rozmáhajúci sa elektronický obchod a tlak zo strany sociálnych médií, aby sa spotrebovalo viac. Jeden z troch obyvateľov Európy (31%) súhlasí s tým, že jednoduchosť nakupovania on-line je príčinou toho, že v konečnom dôsledku nakupujú viac. Na Slovensku s tým súhlasí 33%. A narastajúci počet ľudí, 42% v roku 2018, uvádza, že sociálne médiá vytvárajú na nich tlak konzumovať viac, ako by mali. Až 53% Slovákov pociťuje tento tlak.
Dopyt po finančnom vzdelaní
Výsledky ukazujú, že takmer polovica spotrebiteľov, ktorí sa zúčastnili prieskumu by si želali, aby sa dozvedeli viac o domácich financiách na škole. U Slovákov to bolo až 63%. Obdobne viac ako 7 z 10 rodičov malých detí hovorí, že školy by mali deti vyučovať viac o tom, ako narábať s domácimi financiami.
„Úvery a pôžičky sú nevyhnutnou súčasťou rastúcej ekonomiky, preto je prirodzené, že obe strany, podniky aj spotrebitelia, sa viacej zadlžujú počas ekonomického rastu. Úverový systém však musí pracovať v prospech všetkých zainteresovaných strán. Naše každodenné skúsenosti a aj zistenia v tomto prieskume ukazujú, že finančný sektor dokáže urobiť viac na podporu zdravých finančných rozhodnutí, napríklad prostredníctvom iniciatív v oblasti finančného vzdelávania“, povedal Martin Musil, výkonný riaditeľ Intrum Slovakia.
Kľúčové zistenie pre Slovensko
Medzi kľúčové zistenia pre Slovensko patrí, že Slovensko, spolu s Rakúskom, je krajina s najviac zábudlivými respondentmi, čo sa týka omeškaných platieb za faktúry. Z tých respondentov, ktorí povedali, že za posledných dvanásť mesiacov neskoro uhradili jeden alebo viacej účtov, 64% uviedlo zabudnutie ako dôvod ich neskorých platieb.
Toto je najvyšší podiel zábudlivých oneskorených platcov z opytovaných krajín Európy, paralelne s Rakúskom s rovnakým podielom respondentov, ktorí uviedli ten istý dôvod. Pre porovnanie, v celoeurópskom priemere 49% respondentov uviedlo rovnaký dôvod.
O Európskom spotrebiteľskom platobnom reporte (ECPR) 2018
Spoločnosť Intrum zozbierala údaje od spotrebiteľov v 24 európskych krajinách s cieľom získať podrobnejší prehľad o ich každodennom živote; o ich výdavkoch a ich schopnosti riadiť svoje domáce financie na mesačnej báze. Celkovo sa prieskumu zúčastnilo 24 398 respondentov vo veku 18-65 rokov. Zber údajov sa uskutočnil v septembri 2018.
Kompletný European Consumer Payment Report nájdete na tomto linku: www.intrum.com/ecpr2018