(Success story)
Caldera je mladá spoločnosť, ktorá vznikla v technologickom inkubátore STU len v tomto roku. Zameriava sa na manažérske poradenstvo, budovanie systémov na podporu rozhodovania v oblastih marketingu, predaja, výroby a logistiky. To, že je firma mladá, však nemusí znamenať, že nie je úspešná. Naopak.
Potreba poznať klienta a celý výrobný proces je čoraz väčšia. "V USA je to už dávno zabehaný systém. Firma, ktorá neanalyzuje svoje dáta, si nedokáže udržať pozíciu na trhu. Na Slovensku sme v tom 15-20 rokov pozadu," hovorí mladý podnikateľ Miroslav Helbich, absolvent Matematicko-fyzikálnej fakulty Univerzity Komenského a držiteľ doktorátu z prestížnej newyorskej Columbia University. "Dnes sa však konkurencia na trhu zvyšuje, globalizuje sa, firmy budú musieť s dátami a analytickými informáciami pracovať dôslednejšie."
Dáta, efektívnosť, úspory...
Myšlienka podnikať zrela v hlave majiteľa a konateľa firmy takmer od skončenia školy. Spočiatku mu chýbal impulz. Po škole pracoval na prestížnych zahraničných pracoviskách, zapájal sa aj do medzinárodného projektu v Hamburgu. Bola to síce veľmi dobrá skúsenosť, ale ťahalo ho to na Slovensko. Spočiatku sa zamestnal vo vývoji informačných systémov pre vnútrofiremné oddelenia. Tu ho aj zaujala informačná hodnota dát, ktoré firmy majú k dispozícií, ale nevedia ich použiť na rozhodovanie. Pritom práve konkurenčný tlak podľa Helbicha núti firmy dôkladne vyhodnocovať zozbierané dáta o zákazníkoch a firemných procesoch.
Podnet na založenie firmy prišiel zvonku -- oslovil ho jeho budúci spoločník. "Byť sám sebe pánom a niečo vybudovať bolo lákavé," pripúšťa Helbich. Chopili sa možností, ktoré ponúkal projekt Univerzitného technologického inkubátora STU. Šlo to aj vďaka inkubátorovej pomoci, ktorú poskytujú rozbiehajúcim sa firmám. Tá sa postupne doplní aj o finančné poradenstvo a pomoc -- prisľúbil generálny partner inkubátora VÚB.
"Ako inštitúcia, ktorá poskytuje úvery a ktorej cez ruky prejdú stovky podnikateľských plánov, môžeme firmám, ako je Caldera, v inkubátore poskytnúť množstvo cenných informácií," hovorí Miloš Bikár, riaditeľ odboru malých a stredných podnikov VÚB banky. "Častým problémom, s ktorým sa začínajúci stretávajú, je práve zostavenie kvalitného podnikateľského plánu, na základe ktorého by mohli získať zdroje na rozbeh."
Na plný plyn
Caldera sa rozbehla na plné obrátky. Spracúva marketingové dáta, dotazníky a štatistiky. Nie je to len spracovanie jednoduchých odpovedí. Výstupom sú korelácie, hľadanie skrytých súvislostí i lepšia interpretácia dát šitá na mieru zákazníkovi. "Málokto spracúva informácie, ktoré má o zákazníkoch, transakciách, produktoch, výrobnom procese. Na Slovensku je aj málo ľudí, ktorí sa na ne vedia pozrieť kritickým okom a aplikovať metodológiu či projekt na ich spracovanie," hodnotí situáciu v odbore Helbich. Povedomie o tom, že sa dajú získať informácie, ktoré spätne pomôžu zlepšiť podnikanie, je podľa neho všeobecne nízke. Firmy tak často nedokážu prekročiť bariéru v spracúvaní vlastných dát. Calgera ponúka bariéru zbúrať. Za krátky čas od svojho založenia šila spoločnosť projekty na mieru zákazníkom tak z výrobnej, ako aj nevýrobnej sféry, robila aj rizikový model, uviedla na trh nový produkt. Ich zákazníkmi sú významné farmaceutické firmy, poradenské spoločnosti a PR agentúry, ale aj menšie firmy. Nejeden klient sa k nim vracia s novou zákazkou.
Ďalší cieľ -- zdravotníctvo
V budúcnosti sa chce Caldera viac zamerať na metodológiu Six Sigma, ktorá na základe dát umožní zlepšovať kvalitu, výkonnosť a efektivitu nielen vo výrobnej sfére. Vo veľkých podnikoch môže odhaliť niekedy až miliónové úspory. Popri orientácii na Slovensko a Česko uvažujú aj o partnerstvách na stredoeurópskom trhu a pribraní projektov v zdravotníctve.
Snímka archív
Text foto: Mladý podnikateľ Miroslav Helbich sa pripravuje na vedenie kurzov systémov riadenia na City University.