1. Preverte si jeho podnikanie
Ešte kým sa pustíte s obchodným partnerom do podnikania, zistite si o ňom čo najviac. „Obchodná informácia umožňuje spoznať obchodného partnera ešte pred začiatkom vzťahu, a rovnako ho hodnotí počas trvania celého obchodu,“ hovorí Juraj Janči, country manažér spoločnosti Coface zaoberajúcej sa poistením pohľadávok firiem. Práve obchodné informácie a monitorovanie obchodného partnera vás udržia v strehu a pripravených. Neopomínajte ich preto ani v prípade, že sa obchod odohráva na základe osobných vzťahov a preferencií. Nikdy a nikde nesmie chýbať mechanizmus kontroly a preverenia partnera, s ktorým plánujete obchodovať. V súčasnosti existuje široká škála informačných a poisťovacích spoločností, ktoré poskytujú kompletný prehľad o väčšine obchodných partnerov, a to celosvetovo.
2. Všímajte si súvislosti
V prípade obchodného partnera by vás malo zaujímať viac, ako len oblasť, v ktorej pôsobí. Napríklad jeho finančné výkazy, pomerové ukazovatele, negatívne platobné skúsenosti a podobne. Mnohé informácie sa dajú získať z verejných zdrojov, ak sa zákazky pohybujú vo väčších sumách, nie je na škodu sa obrátiť na profesionála. Poisťovňa, najmä ak má zastúpenie a prehľad o firmách v čo najväčšom počte krajín, dokáže poskytnúť úplne detailné reporty, vrátane odporúčaného kreditného limitu či skóre rizikovosti obchodného partnera. Monitoring obchodných partnerov zase informuje používateľa o zmene. Ten si môže vybrať zo skoro 30 kritérií, ktoré chce sledovať, napr. finančné ukazovatele, zmena ratingu, insolvencia, obrat atď. V prípade zmeny dostane upozornenie a môže prijať náležité opatrenia na zníženie kreditného rizika, napríklad dodatočným zabezpečením pohľadávky prípade požadovaním zálohovej platby.
3. Potvrďte si vzťah na papieri
Aj keď sa vám zdá, že váš obchodný partner vyzerá solídne a nateraz si plnil záväzky, neznamená to, že už zajtra nebude mať problémy, prípadne ho v rámci druhotnej platobnej neschopnosti nestiahne ku dnu iný jeho obchodný partner. Firmy by mali mať čo najviac vzťahov s odberateľmi podložených správnou obchodnou dokumentáciou, a to v každom štádiu obchodného procesu – od rokovania, cez obchodné dodávky, až po vymáhanie a podobne.
4. Ako sa dnes podvádza
Trestný zákonník charakterizuje viaceré trestné činy, ktoré sú spojené s obchodným stykom, a to podvod, neoprávnené obohatenie, podvodný úpadok a zavinený úpadok. Druh a rozsah podvodných konaní je v porovnaní s minulosťou sofistikovanejší. Napríklad sa podvodník snaží od vás vylákať tovar s úmyslom už vopred zaň nezaplatiť a ďalej ho speňažiť. Prípadne vystupuje pod falošnou identitou reálnych firiem či komunikuje z falošných emailových adries verejne dostupných emailových účtov. Nastaví ich tak, aby ste si mysleli, že rokujete so zástupcami reálnej spoločnosti. V prípade neoprávneného obohatenia zasa napríklad zamestnanec spoločnosti uvedie iné bankové účty a vaše platby tak plynú na jeho súkromný účet, nie účet obchodného partnera. Pri podvodnom úpadku ide o snahu podvodníka previesť majetok z firmy na iné spoločnosti majiteľa, alebo majiteľov pred konkurzom spoločnosti. Prípadne odberateľ zdvoj- až strojnásobí objednávky oproti dlhodobému štandardu s vedomím,
že ich nezaplatí a spoločnosť uvedie do predĺženia a úpadku.
5. Kedy zbystrite pozornosť
Obozretní by ste mali byť napríklad pred náhlym záujmom úplne cudzej firmy o produkty, často za ponuku navýšených odberateľských cien.
6. Falošná identita
Pozor si treba dať aj pred falošnou identitou, kedy konateľ firmy začne písať zo súkromného mailu, prípadne podvodnícka firma odcudzí identitu inej spoločnosti.
7. Náhla zmena účtu či adresy
Varovným signálom je aj zmena účtu – informácie podané zamestnancom, ktorý nemá poverenie. Pri existujúcom odberateľovi je to tiež zmena adresy (mesto-mesto), konateľa, alebo majiteľa.
8. Pozor na obrie objednávky
Zvýšiť pozornosť je potrebné aj pri dvoj- alebo trojnásobnom navýšení objednávok oproti bežným štandardom bez dodatočného vysvetlenia. Často podvodník pácha trestnú činnosť tak, že zadlženú spoločnosť prevedie na „bieleho koňa“. Bývalý vlastník koná za spoločnosť ďalej, zvýši neprimerane objednávky tovaru a firmu vybieli. Ostražitý treba byť pri každom konaní, ktoré na prvý pohľad vyzerá lukratívne, prípadne, ak protistrana neprimerane časovo tlačí na dodávateľa
9. Rizikové odvetvia
Na pozore by sa v súčasnosti mali mať najmä spoločnosti z odvetvia veľkoobchod s ovocím a zeleninou, veľkoobchod s domácou elektronikou a veľkoobchod s PC a ich komponentmi. Sú najviac exponované. Čo znamená, že šanca objasniť ich je veľmi mizivá. Podvodnícke firmy sa ťažko dopátravajú a zaistiť tovar je takmer nemožné.
10. Vyzrite na podvodníka
Vždy je potrebné robiť všetky kroky na to, aby dodávky a pohľadávky boli riadne zabezpečené. Teda, aby smerovali k vymoženiu pohľadávky aj napriek potenciálnemu konfliktu postoja voči zákazníkom. Poistenie pohľadávok je ideálny nástroj na riadenie rizika. Hlavným prínosom poistenia je umožniť firme ďalej fungovať, aj keď jej neočakávane prestanú platiť zákazníci. V celosvetovom meradle platí, že osemnásť percent bankrotov je zapríčinených nedobytnosťou pohľadávok.