Nová štúdia odhalila, že medzi nudou a nekonečným rolovaním krátkych videí na sociálnych sieťach ako TikTok, Instagram či YouTube Shorts môže existovať súvislosť. Ako píše portál Indy100, aj keď nimi mnohí z nás „zabíjajú” nudu, v skutočnosti sa ukázalo, že to môže mať úplne opačný efekt.
Katedra psychológie University of Toronto Scarborough v štúdii s názvom „Fast-Forward to Boredom: How Switching Behavior on Digital Media Makes People More Bored“ (Rýchly posun vpred k nude: Ako zmena správania pri digitálnych médiách spôsobuje, že sa ľudia viac nudia) požiadala viac ako tisíc účastníkov, aby strávili 10 minút konzumáciou obsahu krátkych videí.
Nude sa nevyhneš
Zároveň boli požiadaní, aby rovnaká čas venovali sledovaniu jedného dlhšieho videa. Výsledky naznačujú, že účastníci sa cítili viac zaangažovaní a celkovo spokojnejší, keď sledovali samostatný dlhší klip.
„Ľudia často prepínajú medzi videami a rýchlo sa cez ne posúvajú vpred na platformách ako YouTube, TikTok a Netflix. Ukazujeme, že ľudia konzumujú médiá týmto spôsobom, aby sa vyhli nude,” vysvetlili autori štúdie.
„Toto správanie však spôsobuje, že sa ľudia v niektorých prípadoch viac nudia, sú menej spokojní a menej zapojení.“ Štúdia poodhalila spotrebu digitálnych médií a to, ako „možno lepšie dosiahnuť pôžitok tým, že sa ponoríte do videí, a nie ich neustálym scrollovaním“.
Zameraj sa na iný obsah
Vedúca autorka štúdie Katy Tam v tlačovej správe odporučila ľuďom, aby sa „zamerali na obsah“ a „minimalizovali digitálne prepínanie“ pre príjemnejší zážitok. „Rovnako ako platiť za pohlcujúcejší zážitok v kine, väčší pôžitok pochádza z ponorenia sa do online videí, a nie z neustáleho swipovania.“
Autorka dospela k záveru, že nuda z digitálneho prepínania by mohla vyplynúť z toho, že klipy sa zdajú byť „bezvýznamné, pretože ľudia nemajú čas zaoberať sa obsahom alebo mu porozumieť“, namiesto toho, aby sa do nich úplne ponorili.