Sledovanie seriálov vie byť poriadne emotívna jazdaBrainee x Canva
StoryEditor

Oplakávaš koniec obľúbenej seriálovej postavy? Vedci potvrdili, že zažívame rovnaké emócie ako pri smrti blízkeho človeka

TASR21.06.2024., 10:00h

Máš pocit, ako keby so smrťou tvojej milovanej seriálovej postavy zomrel aj kúsok teba? Rozhodne nie si sám.

Lajkuj Brainee.sk na

Niektorí fanúšikovia dlhodobo vysielaných seriálov po ich ukončení smútia ako po smrti blízkej osoby, uvádza nová štúdia. TASR o tom informuje na základe správy servera Phys.org.

Štúdiu vypracoval psychológ Adam Gerace z CQUniversity v Austrálii na vzorke 1289 respondentov. Výsledky zverejnil v recenzovanom časopise s otvoreným prístupom PLOS ONE.

image

Piesne sa v posledných rokoch zásadne zmenili. Majú jednoduchšie texty, sú negatívnejšie a sebeckejšie, zistila štúdia

Autor štúdie sa rozhodol preskúmať dosiaľ vedecky nepodložené tvrdenie, že fanúšikovia seriálov sa často naviažu na postavy a po ukončení seriálu za nimi smútia. Rozhodol sa pri tom zamerať na fanúšikov austrálskeho seriálu Neighbours, ktorý televízie vyrábali 37 rokov.

Veľká štúdia

Neighbours (Susedia) bol telenovelou typu soap opera (doslova mydlová opera) sledujúcou každodenné osudy postáv. Mydlové opery alebo „mydlovky” si v minulosti získali veľkú popularitu nielen v Austrálii, ale aj v Spojenom kráľovstve a v USA.

Gerace pri výskume využil dotazník navrhnutý tak, aby dokázal zmerať mieru smútku a iných emócií pociťovaných fanúšikmi seriálu po jeho ukončení. Súčasťou dotazníka bola tiež možnosť podeliť sa o názor nielen na seriál ako celok, ale aj na jednotlivé postavy.

image

Sledovanie televízie

Unsplash/Glenn Carstens-Peters

Dotazník skúmal aj stupeň zmierenia s definitívnym ukončením seriálu, mieru tiesne spôsobenú stratou postáv a to, či respondenti pociťovali pocit naplnenia z konca seriálu. Na záver sa mohli respondenti vyjadriť, či boli tvorcom seriálu vďační.

Niektorí ich považujú za svojich priateľov

Z analýzy odpovedí vyplynulo, že mnohí respondenti pociťujú vysoký stupeň zármutku a majú problém vyrovnať sa s náhlym odchodom postáv. Výraznejšie sa prejavovali u ľudí s parasociálnym vzťahom k postavám – takíto ľudia ich považovali za čosi ako priateľov alebo známych.

Na základe výsledkov preto Gerace dospel k názoru, že diváci zažívali rovnaký pocit straty ako pri smrti skutočného partnera, priateľa, či inej blízkej osoby. Názov mydlová opera pochádza z 30. rokov z USA. Rádiá sa usilovali zvýšiť zisky z denne vysielaných rozhlasových dramatizácií, rozhodli sa preto vysielať reklamy.

image

Hačikó: Príbeh psa. Štvornohý miláčik čakal na svojho pána celé roky, pri natáčaní použili až troch psov

Keďže väčšinu poslucháčov v tom čase tvorili ženy v domácnosti, rádiá vysielali reklamy na mydlo a tento typ rozhlasových dramatizácií vošiel do povedomia verejnosti ako mydlové opery. Najdlhšou „​mydlovkou” bol Guiding Light (v Česku a na Slovensku vysielaný pod názvom U nás ve Springfieldu) – celkovo sa v rozhlasovom éteri a na televíznych obrazovkách objavoval 72 rokov (1937 – 2009).

Top rozhovor
menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/veda/ako-na-to, menuAlias = ako-na-to, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
20. november 2024 03:38