Virtuálna realita sa stáva čoraz populárnejšou. Mnohých ľudí už omrzeli klasické hry, preto vyhľadávajú ich „novú úroveň”, aby sa pobavili. Okrem toho však VR headsety pomáhajú pri ďalších profesiách, marketingu či dokonca ľuďom s obmedzeným pohybom.
S narastajúcou popularitou však priamo úmerne stúpa aj počet zranených osôb, informuje The Wall Street Journal. Vedľajším účinkom pohlcujúcej zábavy sa tak stávajú zdravotné komplikácie, pretože ľudia počas hry nevidia, kam šliapu, udierajú alebo kopú. A to ešte musíme spomenúť iné vnímanie času.
Mesiace fyzioterapie
Zranenia pri hraní videohier pritom nie sú ničím novým. Napríklad v čase boomu okolo konzoly Wii od Nintenda si ľudia najčastejšie vykĺbili rameno alebo niečo rozbili. Virtuálna realita však predstavuje veľmi špecifickú kategóriu rizika, pretože pri nosení headsetu doslova nevidíš svoje okolie a zároveň vykonávaš často namáhavú fyzickú aktivitu.
Svoje by o tom vedel povedať aj Jake Masters zo Severnej Karolíny, ktorý pre The Wall Street Journal povedal, že minulý rok si vykĺbil rameno a potreboval fyzioterapiu, keď „bojoval“ vo virtuálnom koloseu.
A čo viac, Masters si pred rokmi zranil to isté rameno v skutočnom boxerskom zápase a hoci „po prvom zranení nemal robiť skutočný box“, myslel si, že hrať hru vo VR formáte by bolo v poriadku, pretože tá predsa nie je skutočná. „Nabudúce nechám tigra zožrať ma,“ povedal Masters, ktorý má za sebou mesiace fyzioterapie, aby sa vyrovnal so zranením.
Zlomený krk aj gorilie ruky
Zatiaľ čo magazín podrobne popisuje množstvo ďalších zranení, ktoré utrpeli hráči vo virtuálnej realite pri páde alebo kontakte s pevnými predmetmi počas hry, nie všetky nehody sú výsledkom jednorazových nehôd, píše portál Futurism.
Minulý rok publikoval Journal of Medical Case Reports štúdiu o 31-ročnom Nemcovi, ktorý si zlomil krk pri hraní VR hry, ktorá zahŕňala „kombináciu pohybov ramien, rúk a hlavy pri nosení VR headsetu“. Prišiel na kliniku, keď trpel bolesťami v krku a práve tam lekári zistili, že má traumatickú zlomeninu v zátylku, o ktorej zistili, že bola spôsobená „intenzívnymi“ a „opakujúcimi sa“ pohybmi, ktoré robil počas neidentifikovanej hry.
Okrem toho sa u ľudí čoraz častejšie vyskytuje zranenie, ktoré niektorí nazývajú „syndróm gorilích rúk“. Docent Jay Kim z Oregonskej štátnej univerzity povedal, že je spôsobené tým, keď ľudia držia ruky zdvihnuté – v gorilom štýle – po dlhú dobu bez prestávky.
Upozornenia sú zbytočné
Mnohé náhlavné súpravy sa pritom dodávajú s bezpečnostnými pokynmi. Medzi nimi je napríklad vypratanie nábytku a robenie si pravidelných prestávok, no ľudia očividne nepočúvajú.
Po novom dokonca prišla aktualizácia, vďaka ktorej headset upozorní používateľa, že sa približujú k predmetom, prípadne ľuďom a domácim zvieratám. Nie je však ťažké predstaviť si, ako ľudia tieto upozornenia v zápale hry jednoducho ignorujú.
Jasným príkladom je podľa The Wall Street Journal aj príbeh Taylora Murrayho, ktorý sa najprv porezal pri virtuálnom boxe a potom o niekoľko týždňov neskôr rozbil vázu pri virtuálnom tenise. To veľmi mrzelo jeho manželku Lauren, ktorá povedala, že už si nemyslí, že VR je dobrý spôsob, ako by mal jej manžel cvičiť.
„Prečo nejdeš do posilňovne ako normálny človek?“ nariekala. Jej manžel má medzitým iný názor: „Som si istý, že znova urobím tú istú chybu.“
S trhovou hodnotou, ktorá sa odhaduje na stovky miliárd a neustále rastie, tu virtuálna realita bezpochyby zostane. A ako sa zdá, aj s tým spojené zranenia sa budú stále vo veľkej miere hromadiť.