Môže si za dubajské záplavy krajina sama?X/In2thinair/
StoryEditor

Môže si za záplavy v Dubaji krajina sama? Už roky umelo ovplyvňuje počasie, odborníci v tom majú jasno

Michal Čiernik19.04.2024., 10:00h

Spojené arabské emiráty od začiatku 90-tych rokov 20. storočia využívajú takzvaný cloud seeding na zvýšenie zrážok. Teraz sa im však táto modifikácia počasia mohla vypomstiť.

Lajkuj Brainee.sk na

V utorok zasiahli Spojené arabské emiráty záplavy apokalyptických rozmerov. Zrážky, ktoré by inak spadli za rok a pol, tentokrát spadli za jeden deň. Veľká časť Dubaja preto zostala pod vodou.

image

Vedci sa zahrávajú s prírodou. Môže umelý dážď skutočne vyriešiť klimatické problémy?

Teraz sa experti pýtali, či náhlu potopu púštneho mesta mohla spôsobiť umelá manipulácia počasia. Od začiatku 90-tych rokov 20. storočia totiž Spojené arabské emiráty používajú techniku známu ako osievanie mrakov, aby zvýšili svoje ročné zrážky a zvýšili zásoby pitnej vody. 

Vystreľovanie soli do oblakov

Národné meteorologické centrum (NCM) v Spojených arabských emirátov vytvorila po celej krajine sofistikovanú sieť meteorologických staníc na monitorovanie atmosférických podmienok. „NCM vytvorila národnú sieť 86 automatických meteorologických staníc (AWOS) na monitorovanie počasia, šesť meteorologických radarov pokrývajúcich celé SAE a jednu stanicu vo vzduchu,“ uviedol podľa Daily Mail SAE Rain Enhancement Program.

Akonáhle je spozorovaný správny druh oblaku, okamžite sú k nemu vyslané špeciálne osevné lietadlá. Ak sú podmienky považované za správne, piloti vypália hygroskopické svetlice, ktoré uvoľnia jemný prášok soli do oblaku.

Zatiaľ čo inde vo svete používajú jodid strieborný, nad Dubajom používajú soľ, ktorá funguje dobre v teplejšom podnebí a dosahuje rovnaký účinok.

Vodná para potom kondenzuje okolo častíc soli a stáva sa väčšou a ťažšou. Akonáhle dosiahne určitú veľkosť, kvapky vody potom padajú ako dážď, sneh alebo krupobitie v závislosti od poveternostných podmienok. 

Predpokladá sa, že sa v Spojených arabských emirátov nalieta ročne okolo 1 000 hodín, aby týmto spôsobom zvýšili zrážky. V niektorých prípadoch, namiesto toho, aby lietadlá lietali do oblakov, je možné cloud seeding vykonať aj odpálením rakiet zo zeme. 

Môžu si za to sami?

Ihneď po tom, čo krajinu zasiahli povodne, sa začali objavovať otázky, či za to môže práve toto modifikovanie počasia. Ahmed Habib, špecializovaný meteorológ, pôvodne povedal agentúre Bloomberg, že od nedele do pondelka z letiska Al Ain vyletelo najmenej sedem osevných lietadiel.

NCM však túto informáciu rýchlo poprela. „inštitúcia nevykonala počas týchto dní žiadne iniciačné operácie,povedal pre CNBC Omar AlYazeedi, zástupca generálneho riaditeľa NCM.

Ďalším faktom, ktorý vyvracia spojitosť s osevom mrakov, je samotné množstvo zrážok. Miestne meteorologické úrady v utorok večer uviedli, že za uplynulých 24 hodín spadlo v meste viac ako 142 milimetrov zrážok. Na Medzinárodnom letisku Dubaj, ktoré je z pohľadu medzinárodnej dopravy najrušnejšie na svete, spadne za celý rok v priemere 94,7 milimetra zrážok.

Štúdie však naznačujú, že výsev mrakov vo všeobecnosti zvyšuje zrážky len v priemere o 5 až 15 percent, čo je oveľa menej ako pri extrémnych záplavách, ktoré boli zaznamenané tento týždeň.

Okrem toho sa množenie oblakov vo všeobecnosti uskutočňuje mimo obývaných oblastí, aby sa predišlo práve takýmto situáciám.

Top rozhovor
menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/spolocnost/svet, menuAlias = svet, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
17. november 2024 13:31