Triasli sa v kasárňach bez tepla, hladovali a nemali peniaze. Tvrdia, že ich čínsky zamestnávateľ im zobral pasy a že uviazli v Srbsku bez pomoci miestnych úradov. Marija Andjelkovicová z organizácie Astra, monitorujúca obchod s ľuďmi, ktorá ubytovanie vlani v novembri navštívila, ho prirovnala k väzeniu.
Odvtedy sa ubytovacie podmienky vietnamských robotníkov v Srbsku v meste Zrenjanine, ktorí pracujú na výstavbe čínskej továrne, mierne zlepšili, píše The New York Times. Napriek tomu stále spí v malých izbách až osem ľudí na poschodových posteliach bez matracov a po kuchyni pobehujú krysy.
Najväčšia priemyselná investícia Číny v Európe
V poslednom desaťročí sa Belehrad a Peking stali blízkymi ekonomickými partnermi. Továreň Ling Long Tire na výrobu pneumatík v hodnote 900 miliónov dolárov je propagovaná ako najväčšia priemyselná investícia Číny v Európe.
Projekt, ktorý srbskí a čínski predstavitelia vychvaľujú ako prejav „strategického partnerstva“ medzi oboma krajinami, najprv čelil otázkam ekológov kvôli potenciálne nebezpečnému znečisteniu z výroby pneumatík. Teraz upútalo pozornosť varovanie ľudskoprávnych skupín v Srbsku, ktorí tvrdia, že pracovníci sa mohli stať obeťami obchodovania s ľuďmi alebo dokonca otroctva.
V Zrenjanine podľa New York Times pracuje asi 400 Vietnamcov spolu so stovkami ďalších Číňanov, ktorí podľa robotníkov a miestnych aktivistov za prácu dostávajú vyššie platy a lepšie životné podmienky. Bývalý farmár z Vietnamu opísal svoje pracovné podmienky v Srbsku ako „nešťastné a nebezpečné“ a povedal, že bol ubytovaný v chatrči preplnenej ďalšími vietnamskými robotníkmi a šikanovaný čínskymi dozorcami.
Nedostali sľúbené peniaze
43-ročný farmár, ktorý hľadal únik z hlbokej chudoby v severnom Vietname, roky pracoval na stavbách v Kuvajte a Uzbekistane, kým mu ponúkli lístok do „zasľúbenej zeme“ – Európy, a prácu s dobrým platom. „Chcel som ísť na Západ, aby som zmenil svoj život,“ zaspomínal si v rozhovore farmár, otec troch detí, ktorý požiadal, aby sa jeho meno nezverejnilo, aby sa vyhol postihu zo strany jeho zamestnávateľa.
Ďalšie výhrady sa týkajú sľúbených odmien. Robotníci majú v zmluvách garantovanú mesačnú mzdu v hodnote 700 eur, čo je štyrikrát viac ako priemerná mzda vo Vietname. Suma sa ale môže znížiť, ak čínski manažéri vyhodnotia výkon zamestnanca ako nedostatočný.
Z výplaty sa strháva aj päť eur za deň, keď robotník nepracuje. To sa týka aj dní, kedy napríklad nie je pre prácu vhodné počasie, uvádza investigatívny server Balkan Insight.
Výplaty majú zároveň oneskorenie. Vlani v novembri zamestnanci prezradili agentúre AP, že hoci začali pracovať už v máji, dostali odvtedy zaplatené iba raz. Robotníci pritom podľa zmluvy môžu za mesiac napracovať až 234 hodín a nárok majú na dvanásť dní voľna. Tie si však môžu vybrať až po skončení ročného kontraktu. Spomínané podmienky idú pritom proti srbským zákonom.
Bez pasov
„Čínski zamestnávatelia im zobrali pasy a identifikačné doklady,“ povedal agentúre AP srbský aktivista Miso Zivanov z mimovládnej organizácie Zrenjaninska Akcija. „Sú tu od mája a dostali len jeden plat. Pokúšajú sa dostať späť do Vietnamu, ale najprv potrebujú získať svoje doklady." Aj z toho dôvodu odborníci hovoria v tejto súvislosti o modernom otroctve.
Po upozornení na nevyhovujúce podmienky sa šiel pozrieť na miesto srbský minister pre výstavbu, dopravu a infraštruktúru Tomislav Momirović. Potom vyzval čínsku spoločnosť, aby robotníkom vrátila cestovné pasy a umožnila im odísť, pokiaľ o to majú záujem. Takých zamestnancov je ale minimum – kvôli predčasnému ukončeniu kontraktu by museli zaplatiť pokutu a zároveň by si sami museli zaplatiť letenku späť. Na to však nemajú peniaze.
Ľahostajnosť úradov podľa Danila Čurkiča, riaditeľa srbskej neziskovej organizácie A11, vyvoláva otázku, „do akej miery je naša krajina zapojená do tohto reťazca vykorisťovania pracovníkov a potenciálneho obchodu s ľuďmi“. Navyše dodáva, že nie je možné, aby srbské úrady nevedeli, čo sa v Zrenjanine deje.
Po továrni bola pomenovaná aj miestna futbalová liga
O vybudovaní čínskej továrne na pneumatiky hovoril prvýkrát srbský prezident Aleksandar Vučić s čínskym kolegom Si Ťin-pchingom v roku 2018. Stavba začala nasledujúci rok. Továreň Linglong Tire by mala po svojom dokončení vyrobiť ročne viac ako 130 miliónov pneumatík a ponúknuť prácu 1200 ľudí. Po továrni bola pomenovaná aj miestna futbalová liga, ktorá teraz nesie názov Linglong Tire Superliga.
Srbsko tvrdí, že čínske investície mu pomohli dosiahnuť minulý rok ekonomický rast o viac ako 7 percent, čo je jeden z najvyšších v Európe. Na druhej strane rozruch okolo pracovných podmienok negatívne ovplyvňuje dlhoročné úsilie Srbska o vstup do Európskej únie.
Európsky parlament minulý mesiac požadoval vyšetrenie zaobchádzania s vietnamskými robotníkmi v Zrenjanine a vyjadril znepokojenie nad „zvyšujúcim sa vplyvom Číny v Srbsku a na celom západnom Balkáne“.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Ekologická otázka
Zlé pracovné podmienky pre Vietnamcov navyše znovu vyvolali hnev verejnosti nad poškodzovaním životného prostredia čínskych podnikov v Srbsku, medzi ktoré patrí oceliareň, ktorá chrlí dym pri Belehrade, hlavnom meste, a medená baňa a huta v meste Bor na juhu krajiny.
Čínske spoločnosti sa však tešia neochvejnej podpore Vučiča ako nevyhnutnosti pre vytváranie pracovných miest a hospodárskeho rastu. „Záleží vám na vietnamských pracovníkoch? Ale no tak, na to sa poznáme až veľmi dobre. Nezaujímajú vás srbskí robotníci, ale teraz sa budete starať o tých vietnamských,“ znela jeho reakcia na vyšetrovanie pracovných podmienok.
Srbská opozícia projekt kritizuje. Vláda ho podľa nej prijala bez toho, aby zabezpečila dodržiavanie miestnych zákonov alebo zhodnotila dopad na životné prostredie. Marina Tepic, líderka hlavnej opozičnej strany, však v rozhovore povedala, že továreň na pneumatiky „poskytne Srbom niekoľko pracovných miest, ale znečistením ich zabije oveľa viac“.