Najprehľadnejšie údaje o vedení prezidentskej kampane majú voliči v roku 2024 k dispozícii u Ivana Korčoka, oproti minulosti si polepšil Štefan Harabin. Naopak, najmenej transparentnú kampaň vedie Peter Pellegrini. Informuje o tom Transparency International Slovensko na portáli Euractiv.
Z kandidátov, ktorí do boja o prezidentské kreslo citeľnejšie investujú, vedú transparentnú kampaň iba traja. Na prvom mieste je so skóre transparentnosti 90 percent Ivan Korčok, nasleduje Štefan Harabin (73 percent) a Krisztián Forró (70 percent).
Práve Harabin sa oproti posledným voľbám výrazne polepšil - tentokrát sa výraznejším pochybnostiam vyhýba, pričom aktuálne vedie zhruba desaťkrát menšiu kampaň ako pred piatimi rokmi.
Najhoršie je na tom Pellegrini
S hodnotením „kampaň s výhradami“ skončili Ján Kubiš (skóre 45 percent) a Andrej Danko (43 percent), netransparentnú kampaň vedie Peter Pellegrini (30 percent). Zvyšní kandidáti platenú kampaň vôbec nemajú alebo ju pre jej nízku intenzitu (do 5-tisíc eur) nebolo možné adekvátne zhodnotiť a porovnať. To je prípad Mariana Kotlebu a Roberta Šveca.
„Ivan Korčok získal plné skóre v jedenástich z celkovo pätnástich indikátorov rozdelených do troch oblastí: Transparentný účet, Informovanosť o kampani a Komunikácia s voličmi. Kampaň má podrobne rozpísanú vo viac ako tristo výdavkových transakciách, pričom ako jediný uvádza aj počty zakúpených reklamných plôch,” informuje Transparency International.
Mimovládla organizácia však dodáva, že ani jeden z jedenástich kandidátov (údaje boli publikované ešte pred odstúpením Andreja Danka v prospech Štefana Harabina) nevyplnil rozšírené majetkové priznanie, ktoré Transparency zaslala všetkým kandidátom. V roku 2019 tak z 15 kandidátov urobili siedmi.
Výdavky musia byť vyššie
Peter Pellegrini, dlhodobý favorit na zisk prezidentského kresla, dopadol najhoršie. V súčasnosti sú na jeho účte výdavky vo výške 105-tisíc eur, aj keď jeho kampaň môže byť v týchto chvíľach podľa odhadu Transparency už trojnásobná.
„Na Pellegriniho účte nevidno najmä výdavky za bilbordovú kampaň v mesiacoch február a marec, ktorá bolo pravdepodobne spomedzi kandidátov najväčšia. Predseda strany Hlas vykazuje kampaň najmä cez hromadné a slabo popísané agentúrne platby, nemožno ju tak verejne takmer vôbec posúdiť.”
Transparency International pripomína, že netransparentná je aj na príjmovej strane, pretože si zablokoval transparentný účet a dary zbiera iba cez neverejný účet strany. Tá na rozdiel od minulosti teraz proaktívne nezverejňuje svojich darcov ani na webe, podrobnosti financovania prezidentskej kampane sa tak verejnosť zrejme dozvie až z výročnej správy Hlasu vyše rok po voľbách.
Príliš nekomunikujú
Pellegrini tiež ako jediný z kandidátov neponúka na svojom prezidentskom webe kontakt pre komunikáciu s voličmi, takúto možnosť si zablokoval aj na profile na sociálnej sieti. „Na otázku občana ku kampani, ktorú formou mystery testovania položila Transparency, však odpovedal aspoň cez stranícky kontakt. Celkovo na občianske otázky reagovali cez email siedmi a cez sociálnu sieť len štyria z jedenástich kandidátov.”
Podrobnosti hodnotenia sú zverejnené na špeciálnom webe venovanom kontrole financovania slovenskej politiky volby.transparency.sk.