Spoločnosť Meta, ktorá stojí za sociálnymi sieťami Facebook a Instagram, môže pridať možnosť plateného predplatného pre tieto platformy v Európe. Ako informuje portál New York Times, toto predplatné bez reklám má riešiť nariadenia Európskej únie, ktoré obmedzili niektoré z najlukratívnejších metód zberu údajov.
Spoločnosť v apríli uviedla, že reklama v Európskej únii tvorí 10 percent celkových príjmov spoločnosti. Práve pre zber údajov je Meta na starom kontinente dlhodobo kritizovaná. Napríklad v máji EÚ udelila firme pokutu 1,2 miliardy eur za presun údajov európskych občanov do Spojených štátov.
Netradičný krok
Tento krok by bol prvým prípadom, kedy sa Meta odklonila od svojho štandardného modelu jedinej bezplatnej platformy podporovanej reklamou (a súvisiacim zberom údajov). New York Times tvrdí, že spoločnosť ale bude naďalej ponúkať aj bezplatné verzie Facebooku a Instagramu podporované reklamami.
Nie je presne známe, kedy spoločnosť spustí úrovne bez reklám alebo koľko by takéto predplatné stálo. „Zasvätení spoločnosti“, ktorých cituje portál, veria, že ponuka plateného variantu bez reklám by mohla pomôcť „zmierniť obavy niektorých európskych regulačných orgánov“, aj keď ju využíva len málo ľudí. Voliteľná úroveň „by mohla slúžiť záujmom Meta v regióne,“ dodali.
Rozdiel medzi EÚ a USA
Možnosť bez reklám pre európskych používateľov by znamenala jeden z najvýznamnejších rozdielov medzi spotrebiteľskými technológiami v EÚ a USA. Meta a ďalšie sociálne platformy boli nútené prispôsobiť sa GDPR a ďalším nariadeniam.
„Ukazuje to, že technologické spoločnosti dodržiavajú digitálne predpisy EÚ, čo naznačuje, že zostávajú viazané vládami a nie naopak,“ povedal pre The New York Times profesor práva na Kolumbijskej univerzite Anu Bradford.