Škoda Enyaq na expedici 4x4 Electric v Namíbii.4x4 Electric/
StoryEditor

Cestovatelia prešli celú Afriku na elektrickej škodovke. Polovicu cesty dobíjali zo slnka

Václav Nývlt27.11.2023., 09:00h

Majú za sebou skoro 38-tisíc kilometrov, z toho 32-tisíc po Afrike, ktorú obišli elektromobilom Škoda Enyaq. Na streche stan, namiesto zadných sedačiek zásobník na filtráciu vody, v kufri šesťdesiat fotovoltaických panelov. Necelú polovicu cesty prešli iba na energiu zo slnka, ktorú si sami vyrobili.

Lajkuj Brainee.sk na

Prejsť s elektromobilom Európu dnes už nie je žiadna výzva, nabíjačky okolo hlavných ťahov rastú ako huby po daždi a stále častejšie ich nájdeme aj na parkoviskách, pri obchodných domoch. Prejsť však celú Afriku, kde nie je dosť elektriny ani na bežné používanie, a niektoré oblasti sa musia v dodávkach striedať, to už je zložitejšie.

image

Krvavá stopa elektromobilov. Tesla leje miliardy do biznisu, ktorý ničí nedotknutú prírodu a domorodé kmene

Pokúsili sa o to dvaja cestovatelia z Holandska, Renske Coxová a Maarten van Pel, v elektromobile Škoda Enyaq 4x4. Na cestu vyrazili vlani na začiatku novembra a teraz sú na ceste späť domov. V uplynulých dňoch si dali zastávku v Mladej Boleslavi, kde ich vyspovedal Václav Nývlt pre iDnes.cz.

Domov na štyroch kolesách

Elektrické SUV sa na viac ako rok stalo ich jediným domovom. Na streche vozidla majú stan, za ním box na uloženie oblečenia a osobných vecí. Vnútri auta totiž veľa miesta nezostalo, ani keď doma v garáži zostali zadné sedačky a plastové panely obloženia. Za prednými sedačkami je päťdesiatiltrový zásobník vody a filtračný systém, z ktorého tečie pitná voda – na pitie, varenie aj hygienu.

O kúsok vedľa je 3kWh „powerbanka“ ktorá sa kedykoľvek zo slnka nabíja z fotovoltaických panelov umiestnených na kapote, stane a strešnom boxe. Táto „powerbanka“ napája vedľa stojacu chladničku a indukčnú platničku na prípravu pokrmov. Tiež z nej dobíjali ďalšiu techniku ​​ako fotoaparát, kameru, notebook alebo dron.

Ešte bližšie k piatym dverám je skriňa so šiestimi zásuvkami, v ktorých sa skrýva šesťdesiat tenkých pružných 180Wp fotovoltaických panelov. V ideálnom prípade dodávali výkon až 14 kW. Elektrina z týchto panelov prúdi do prototypu nabíjačky (ktorá sa viezla na skrini s panelmi), ktorá jednosmerný prúd z panelov pošle do konektora vo vozidle.

Posledným veľkým objektom v batožinovom priestore je náhradné koleso. Samozrejme ide o terénnu pneumatiku BFGoodrig All Terrain. Ich použitie a zvýšenie výšky vozidla vyššími pružinami bola jediná úprava oproti sériovému prevedeniu.

Hoci Enyaq nemá predný kufor, cestovateľov to nezastavilo a priestor medzi technikou a kapotou využili na uskladnenie vyslobodzovacích pásov na vyjazdenie z piesku, prenosnej AC nabíjačky a ďalšieho potrebného vybavenia.

Problematické nabíjanie

Cestou zo severu na juh pokryli nabíjaním zo slnka 54 percent potrebnej energie, pri pokračovaní opäť na sever sa to najmä kvôli horšiemu počasiu znížilo na 40 percent. Úplne prekvapivým zistením z riadiacej jednotky vozidla bolo, že skoro štvrtina energie pri jazde spotrebovanej, si vozidlo vyrobilo samo rekuperáciou.

„Veľa času totiž v Afrike nejazdíte plynulo. Rozbehnete sa, vidíte výmoľ či inú terénnu prekážku, takže spomalíte, úsek opatrne prejdete, zrýchlite, dôjdete k výmoľu... a takto stále dookola,“ vysvetľuje Marteen van Pel. A pri každom brzdení rekuperujete, teda meníte pohybovú energiu na elektrickú a ukladáte späť do akumulátora.

Nie vždy bolo možné nabíjať zo slnka, potom sa snažili využívať verejné nabíjacie stanice. Tam, kde boli. A kde neboli, tak akýkoľvek zdroj, ktorý šiel využiť. Čo v Afrike s mnohokrát starými a technickým normám nijako nevyhovujúcimi inštaláciami nie je ľahké. Vo viacerých prípadoch museli odmontovať zásuvku a nabíjačku pripojili „natvrdo“ na káble v stene alebo v rozvodnej skrini pri ističi.

Spravidla stačilo ukázať na auto, zástrčku a po zvedavej prehliadke vozidla a vybavenia - veľa ľudí videla auto bez nádrže a výfuku prvýkrát - sa nabíjanie a platbu dohovoriť podarilo. Takto nabíjali aj napríklad od prevádzkovateľa malej vodnej elektrárne alebo prevádzkovateľa veľkého solárneho parku a v rôznych kempoch. „Občas nám niekto v snahe pomôcť pripojil auto naozaj divokým spôsobom, odporujúcim akýmkoľvek európskym bezpečnostným normám, ale to k Afrike patrí,“ so smiechom dopĺňa Renske.

Skrátená cesta

Expedičný enyaq sa často pohyboval v teréne, na ktorý rozhodne nebol stavaný. Na niektorých cestách sa nešlo vyhnúť kameňom presahujúcim svetlú výšku vozidla, takže si museli pomáhať kladením ďalších kameňov pod kolesá, aby mohli prekážku prejsť. Aj tak za ročnú cestu pribudlo na kryte akumulátora mnoho šrámov a ďolíkov, ale podľa všetkých testov ide len o kozmetické vady a samotný akumulátor je úplne v poriadku.

image

Príbeh Hamasu fascinuje: Je krutý a zároveň bohatý. Teroristická organizácia je strojom na teror aj biznis

Pôvodne mala byť cesta o niečo dlhšia, ale vzhľadom na udalosti posledných mesiacov cestu zakončili v Keni a do Grécka auto poslali lodnou dopravou v kontajneri. Nedávalo zmysel zbytočne riskovať. Z Grécka potom pokračovali opäť po vlastnej osi.

Portál iDnes patrí do portfólia vydavateľstva Mafra, ktorého súčasťou je aj Brainee.

Top rozhovor
menuLevel = 3, menuRoute = notsorry/news/cestovanie, menuAlias = cestovanie, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
19. november 2024 20:18