Podľa zverejnenej správy prepustí videoherná spoločnosť Electronic Arts päť percent svojej pracovnej sily. V dôsledku toho príde viac ako 650 zamestnancov EA o prácu. Ide o súčasť širšieho obmedzenia, ktoré spôsobí, že spoločnosť obmedzí kancelárske priestory a ukončí prácu na niektorých videohrách.
Generálny riaditeľ EA Andrew Wilson napísal zamestnancom, že spoločnosť „racionalizuje operácie, aby fanúšikom na celom svete poskytovala hlbšie a prepojenejšie zážitky“. EA očakáva, že škrty dokončí začiatkom budúceho štvrťroka. Toto šetrenie umožní podľa Wilsona zamerať sa viac na svoje „najväčšie projekty“.
Jednou z hier, ktoré tento krok priamo ovplyvní, je strieľačka z pohľadu prvej osoby Star Wars, na ktorej pracuje Respawn, herné vývojárske štúdio, ktoré EA získala v roku 2017, uvádza IGN. „Vždy je ťažké odísť od projektu a toto rozhodnutie nie je odrazom talentu tímu, húževnatosti alebo vášne, ktorú majú pre hru,“ prezradila prezidentka EA Entertainment Laura Miele.
Prepúšťanie v hernom priemysle
Škrty EA sú posledným z dlhého radu prepúšťania, ktoré od minulého roka otriaslo videoherným priemyslom. V roku 2023 prišlo podľa portálu Engadget o prácu viac ako 10 500 pracovníkov s videohrami a len v januári 2024 bolo v tomto odvetví prepustených viac ako 6 000 ľudí. Z toho Riot Games prepustili 530 ľudí, teda asi 11 percent svojej pracovnej sily, a zatvorili svoje experimentálne vydavateľstvo. Devolver Digital prepustil 28 ľudí v tíme Artificer, ktorý kúpil v roku 2021. Dead by Daylight studio Behavior Interactive stratilo 45 ľudí. Sega of America prepustila 61 pracovníkov. Microsoft prepustil takmer 2 000 zamestnancov v Activision Blizzard. A Unity plánuje do marca prepustiť 1 800 zamestnancov, čo je navrch k 1 000 pracovným miestam, ktoré štúdio zrušilo v roku 2023.
V utorok 27. februára zase spoločnosť Sony oznámila, že prepustí 900 ľudí zo svojej divízie PlayStation, čo predstavuje zhruba osem percent jej zamestnancov. „Vedúci tím a ja sme urobili neuveriteľne ťažké rozhodnutie reštrukturalizovať operácie, ktoré, žiaľ, zahŕňa zníženie našej pracovnej sily, čo má dopad na veľmi talentovaných jednotlivcov, ktorí prispeli k nášmu úspechu,“ napísal zamestnancom podľa BBC šéf Sony Jim Ryan.
V druhej tlačovej správe Hermen Hulst, šéf PlayStation Studios, objasnil, že tieto zmeny povedú k zrušeniu niekoľkých neohlásených hier. Jednou z nich má byť chystaná fantasy kooperatívna bojová hra odohrávajúca sa v modernom Londýne od London Studio. Ďalšou potvrdenou hrou ktorá sa ruší je Twisted Metal od Firesprite.
Prečo sa to deje?
Colin Macdonald, skúsený vývojár hier a riaditeľ Games Jobs Live, priemyselnej náborovej platformy, Za mnohými stratami pracovných miest vidí kombináciu troch kľúčových faktorov: korekcie projekcií tržieb, zvýšené úrokové sadzby a vysokú infláciu. „Tieto tri sú navzájom prepojené,“ hovorí pre The Guardian. „Zatiaľ čo mnohé korekcie projekcií tržieb vyplynuli z oneskoreného uvedomenia si, že bublina Covid bola len bublina, nedávne úrovne inflácie predbehli rast priemyslu a zvýšili náklady, ako aj vynútili zvýšenie úrokových sadzieb. To zase vytvára tlak na všetkých, ktorí boli zvyknutí. na dostupné financovanie, keď tradičnejšie formy investícií neprinášali dobré výnosy,“ vysvetlil MacDonald.
V niektorých prípadoch však existujú špecifické faktory, ktoré spôsobujú prepúšťanie. V prípade Activision Blizzard ide čiastočne o duplikáciu rolí po dokončení nákupu od Microsoftu. „Microsoft sám mal vydavateľskú činnosť a potom kúpil ďalšie vydavateľstvo ZeniMax Media, materskej spoločnosťou Bethesdy,“ hovorí James Batchelor, šéfredaktor GamesIndustry.biz. „Potom kúpil dva vydavateľské podniky so spoločnosťami Activision a Blizzard. Ak sa zamyslíte nad počtom oddelení, ktoré tu zdvojnásobili, máte veľa ľudí, ktorí robia rovnakú prácu v tej istej spoločnosti,“ dodal pre The Guardian.