Úspech Tesly úzko súvisí s Modelom S. Nešlo síce o prvý elektromobil značky, ktorým bol Roadster na báze konštrukcie Lotusu Elise pre pár ekologicky zameraných celebrít, ale o už masovo vyrábaný elektromobil, ktorý stanovil technické štandardy, ktoré začali neskôr uplatňovať aj ostatní výrobcovia elektroáut, píše Vladimír Löbl z iDnes.cz
Musk poňal Model S veľmi inovátorsky, napokon ako správny ajťák. Na rozdiel od automobiliek, ktoré svoje „plechovky“ postupne krok za krokom dovybavovali ďalšou a ďalšou elektronikou, ho od začiatku poňal ako jeden veľký počítač na kolesách. Samozrejme s prístupom k internetu, aby bolo možné jeho softvér priebežne aktualizovať.
Tesla bola od začiatku v podstate technologická spoločnosť, ktorá stavala autá. Musk tak pozmenil mnohé v tejto brandži všeobecne používané biznisové princípy a postupy a z niečoho tak nudného, ako je elektromobil, dokázal urobiť sexy záležitosť.
Keď tento milovník komiksov a knižiek od Tolkiena v júni 2002 založil spoločnosť SpaceX, pustil sa aj do solárneho biznisu, a potom v apríli 2004 vložil do rozjazdu automobilového start-upu 6,3 milióna dolárov, pôsobil dojmom rojka, na ktorého sa hľadelo ako na blázna. Prišli mnohé veľké veci, ale dosť často to bola dráma.
Špičková elektronika, ale odfláknuté spracovanie
Americká automobilka si, na rozdiel od klasických výrobcov, väčšinu hlavných komponentov vyvíjala a vyrábala sama. Nespoliehala sa na desiatky riadiacich jednotiek rozosiatych v aute a od začiatku uprednostňovala oveľa jednoduchšiu centralizovanú počítačovú štruktúru, vďaka čomu pred konkurenciou získala veľký náskok. Na druhej strane bol Model S často kritizovaný najmä za dosť odfláknuté spracovanie. Špecifická klientela však dokázala prižmúriť oči.
Aj po desiatich rokoch od uvedenia do predaja vyzerá Tesla Model S stále aktuálne. Vývoj liftbacku s krycím menom White Star sa začal v roku 2008, teda ešte pred uvedením Roadsteru do výroby. Pôvodne mal auto navrhovať Henrik Fisker, autor napríklad BMW Z8 alebo Aston Martinu DB9.
Obe strany si však príliš nesadli. Zástupcom Tesly sa vraj jeho návrhy nepáčili, dánsky dizajnér tak skoro odišiel a založil vlastnú automobilku Fisker Automotive s úmyslom postaviť model Karma s plug-in hybridným pohonom, teda akúsi polovičnú Teslu.
Musk Fiskera zažaloval kvôli tomu, že pre neho začal pracovať, aby získal dôverné informácie o technike Tesly. Súd však nič také nezistil. Musk sa potom dohodol s dizajnérom Mazdy Franzom von Holzhausenom. Predtým sa pri Volkswagene podieľal na koncepte New Beetle, potom pri General Motors pracoval napr. na dizajne Pontiacu Solstice a pri Mazde viedol návrhy konceptu Kabura.
Dizajn Modelu S sa vraj rodil kdesi v kúte továrne ďalšej Muskovej spoločnosti SpaceX, pretože niečo ako dizajnové oddelenie vtedy ešte neexistovalo. Bol to tak trochu „punk“. V prípade Tesly sa totiž stále jednalo o v podstate garážovú firmu.
Kšeft s emisnými kvótami
Šéf Tesly predstavil pojazdný prototyp v marci 2009 v centrále SpaceX. „Toto je jedno z historicky najvýznamnejších áut,“ povedal Musk chvíľu predtým, ako stiahol plachtu zo strieborného prototypu Modelu S, na ktorom sa spoločne s von Holzhausenom pred novinármi prešiel.
Luxusne vyzerajúci liftback s prísne aerodynamickou karosériou a zapustenými kľučkami vyzeral atraktívne. Heslom bola čo najväčšia jednoduchosť pre vonkajší dizajn a prevedenie interiéru, čo sa vyplatilo. Vtedajšie publikum šokoval obrí stredový displej, ktorý pôsobil dojmom, ako by ste si vzali do auta televíziu z obývačky. Nikde žiadne tlačidlá, všetky funkcie sa ovládali len cez ten displej.
Do dvoch mesiacov Tesla prijala viac ako tisíc rezervácií a Musk oznámil spustenie dodávok v roku 2011. Založil tak u Tesly tradíciu planých sľubov a mnohoročných odkladov, ktoré pokračujú dodnes. Všetko totiž vznikalo veľmi živelne a v konfrontácii plánov a vízií s realitou len málokedy došlo k súladu. Nová technológia a všetko, čo s ňou súviselo, predstavovala veľmi komplexnú záležitosť.
Mnohí považujú Teslu za „dotačnú pijavicu“, ale napríklad keď v počiatkoch získala od americkej vlády pôžičku vo výške 465 miliónov dolárov, tak ju následne vrátila. Vrecko si však táto americká automobilka „mastila“ najmä na predaji emisných kvót, bez ktorých by určite neprežila.
Vývoj totiž stál značné prostriedky a nemalým výdavkom bolo aj budovanie siete dobíjacích staníc Supercharger. V júni 2022 je ich celosvetovo v prevádzke už takmer 3 500. Najviac v USA (1 400), nasleduje Čína s 855 stanicami, v susednom Nemecku ich je 128, v Českej republike zatiaľ len sedem a na Slovensku iba štyri. Čoskoro by však v Trenčíne mala pribudnúť piata.
Zákazníci testovacími jazdcami
Desať rokov, to je na jednu generáciu auta dlhá doba, a v prípade elektromobilu dvojnásobne. Model S postupne prechádzal vývojom, dizajn sa nemenil, ale „črevá“ áno, silnejšie motory, lepšie akumulátory, lepší softvér. Stále sa niečo vylepšovalo a zákazníci vlastne boli aj akýmisi skúšobnými jazdcami, ktorí pomáhali ladiť jeho systémy.
Flotila Modelu S najazdila viac ako 1,6 miliardy kilometrov. Tesla dlhodobo zbiera prevádzkové údaje zaslané automobilmi, ktoré pomocou kamier monitorujú interiér aj okolie vozidla a informácie tiež posielajú priamo do automobilky. V Číne dokonca kvôli tomu vlani zakázali jej modelom približovať sa k vojenským objektom.
Model S sa nevyhol vážnym nehodám kvôli takzvanému autopilotu, keď mu vodiči plne zverili riadenie a vôbec nesledovali, čo sa deje, väčšinou neboli schopní zabrániť nehode. Niekoľko ich vo svojom aute aj zhorelo. Boli aj prípady, že v čase nehody sedeli na zadnom sedadle.
Jeden majiteľ svoje vozidlo zase cielene vyhodil do povetria. Fínskeho YouTubera Tuomasa Katainena totiž šokovala cena novej batérie Tesly Model S tak, že svoje vozidlo z roku 2013 nechal vlani pomocou 30 kíl dynamitu spektakulárne rozprášiť. Pri návšteve servisu po skončení osemročnej záruky mu totiž povedali, aby si pripravil poriadne mastnú sumu za novú batériu. Tento kus teda nakoniec skončil svoju púť v opustenom lome, s figurínou s tvárou Elona Muska za volantom.
Od luxusného auta k rodinnej superkáre
Model S začínal pred desiatimi rokmi v najlacnejšej verzii so 40 kWh batériou a dojazdom 224 km, ale rýchlo ju nahradil silnejší variant so 60 kWh batériou a jazdným dosahom 340 km. Najsilnejší variant mal spočiatku dojazd cez 420 km a akumulátor s 85 kWh. Postupne sa objavovali ďalšie a ďalšie prevedenia.
Dnešný Model S je určite lepšie auto ako to, ktoré bolo predstavené pred 10 rokmi. Z hľadiska platformy, hlavnej konštrukcie a celkového vonkajšieho designu je to však stále rovnaký automobil. Vlani sa dočkal výraznejšej modernizácie a novej palubnej dosky s menším, už horizontálne orientovaným stredovým displejom.
A v technickom repertoári sa konečne objavilo tepelné čerpadlo. Faceliftovaný Model S navyše šokoval akýmsi kniplom namiesto volantu, a objavili sa početné reakcie v duchu: „Ten Musk sa asi naozaj už zbláznil!“ A yoke volant sa skutočne objavil pri najvýkonnejšej verzii Plaid. Reakcie naň sú veľmi rozporuplné. Tesle tak opäť zaistil širokú publicitu.
Najvýkonnejší variant Plaid (1 020 k, zrýchlenie 0–100 km/h za 2,1 s, najvyššia rýchlosť 322 km/h) patrí k najrýchlejšie akcelerujúcim automobilom na svete. Rodinné vozidlo svojimi vlastnosťami dokáže tromfnúť aj exotické superšporty za desiatky miliónov. Na Severnej slučke Nürburgringu dokonca sériový model stanovil časom 7 minút a 30,909 sekúnd nový traťový rekord pre elektromobily, pričom dosiahol priemernú rýchlosť približne 166 km/h.
Predaje klesajú, plány narastajú
Predajné počty sa v poslednej dobe spoločne s tým, ako Tesla rozšírila modelovú paletu o ďalšie modely, najmä dostupnejší model 3, veľmi „zmrskli“. Od 22. júna 2012, kedy si prvých desať zákazníkov prevzalo svoje vozidlá v továrni automobilky v kalifornskom Fremonte, sa Modelu S predalo takmer 350-tisíc kusov. Vlani to bolo 21 400 áut, zatiaľ čo v rekordnom roku 2017 viac ako dvojnásobok.
V celkovom objeme dodávok je to už v poslednej dobe len kvapka v mori, predsa len ide stále o luxusný tovar. Vlani Tesla celosvetovo predala celkom 936 222 vozidiel. A plány do budúcnosti nie sú práve malé. V roku 2025 by chcela táto americká firma vyrobiť 2,5 milióna áut ao päť rokov neskôr sa priblížiť méte 20 miliónov elektromobilov ročne. Latka je teda veľmi vysoko a všetko sa bude odvíjať najmä od schopnosti vyrobiť či nakúpiť dostatočný počet batérií.
Portál iDnes.cz patrí do portfólia vydavateľstva Mafra, ktorého súčasťou je aj Brainee.