Teplé počasie v týchto dňoch vystriedalo ochladenie, premenlivé počasie a miestami i poriadne výdatné dažde. Pre menej skúsených vodičov pritom jazda v týchto podmienkach nemusí byť bezpečná a jednoduchá, avšak nepríjemná je pre drvivú väčšinu šoférov na cestách.
Jazda v daždi totiž so sebou prináša zhoršenú viditeľnosť, mení sa ovládateľnosť auta a na mieste by mala byť aj väčšia obozretnosť, keďže riziko nehody je v takýchto chvíľach omnoho väčšie. Samozrejme, bezpečnosť na cestách záleží aj na ostatných účastníkoch cestnej premávky a na ich prístupe k danej situácií.
Vidieť a byť videný
Pri daždi, nezáleží pritom či ide o prietrž mračien, by malo byť základným pravidlom zapnutie stretávacích svetiel. Moderné automobily dnes disponujú denným svietením, ktoré je však za zhoršenej viditeľnosti nedostatočné a v mnohých prípadoch zadné svetlá nesvietia. Väčšinou sa "stretávačky" rozsvietia automaticky pri aktivácií stieračov, no ak by k ich zapnutiu z rôznych dôvodov nedošlo, prepnite režim svietenia manuálne.
Automobily počas dažďa vrhajú kvapka za seba a vytvárajú tak "vodnú clonu", ktorá znižuje viditeľnosť svetiel. V prípade, že jazdíte na diaľnici počaws hustého dažďa, môžete aktivovať i hmlové svetlomety (najmä teda zadné), ktoré už v diaľke prichádzajúce auto upozornia na prítomnosť iného vozidla pre ním.
V meste či dokonca v kolóne používanie hmlových svetiel obmedzte, môžete vodičov skôr oslepovať, než im pomáhať. Zabúdať netreba ani na čelné a zadné sklo, ktoré by mali byť čisté a vybavené spoľahlivým stieračom. Na prelome sezóny (zima/leto) odpočúvame ich kontrolu, prípadne výmenu a to najmä vtedy, ak pri stieraní stierač vynecháva nejaké miesta.
Na trhu sú i špeciálne prípravky s obsahom nano častíc, ktoré odvádzajú vodu z čelného skla automaticky a zvyšujú tak bezpečnosť počas jazdy. Ak dôjde k zahmlievaniu skiel z vnútornej časti, najlepším pomocníkom je klimatizácia - tá totiž vzduch vysúša.
Prispôsobte jazdu
Počas dažďa a najmä hustého, keď voda nestíha dostatočne rýchlo odtekať z ciest, je kľúčové znížiť rýchlosť a prispôsobiť štýl jazdy aktuálnym podmienkam. Je nutné uvedomiť si, že pri pomalšej jazde má v daždi auto lepší kontakt s vozovkou, pneumatiky poskytujú lepšiu trakciu a celkovo máte väčšiu kontrolu nad vozidlom.
S tým súvisí problém zvaný aquaplaning. Situácia, keď auto či konkrétne jeho pneumatiky nestíhajú odvádzať vodu, stratia priľnavosť a kontakt s vozovkou, môže byť extrémne nebezpečná. V tej chvíli totiž vodič nemá kontrolu nad autom a jediným možným riešením je spomaliť (zložiť nohu z plynu, ale nebrzdiť) a čakať na obnovenie trakcie.
Z tohto dôvodu, aby sa v prípade potreby dokázala čo najrýchlejšie znížiť rýchlosť jazdy pri aquaplaningu, sa neodporúča počas hustého dažďa používať obľúbený asistenčný systém v podobe tempomatu. V rámci prevencie nezabudnite pravidelne sledovať hĺbku dezénu a celkový stav pneumatík, čo je pre bezpečnosť počas jazdy kľúčové.
Zabudnúť netreba ani na to, že v daždivom počasí má auto dlhšiu brzdnú dráhu ako na suchej vozovke. Predvídajte, dodržiavajte väčší odstup od vozidla pred vami a začnite brzdiť skôr, než je tomu pri slnečnom počasí a suchej vozovke.
Zaplavené miesta obchádzajte
V mestách (ale aj mimo nich) sa môže najmä pod mostami tvoriť vysoká vrstva vody a neraz dochádzalo počas prívalových dažďov k zaplaveniu niektorých podjazdov. Ak na takýto úsek natrafíte a nie ste si istí hĺbkou vody, radšej zvoľte obchádzkovú trasu.
Ak už sa rozhodnete cez väčšiu vrstvu vody prejsť, dbajte na to, aby ste išli len minimálnou rýchlosťou, výrazne nebrzdite (aby ste neponorili prednú časť auta), a netvorili tak pred sebou "vodnú stenu", ktorá by mohla spôsobiť nasávanie vody cez otvory a následne nenávratné poškodenie motora.
Aj majitelia SUV či crossoverov, ktoré sú v dnešnej dobe trendy, majú nasávacie otvory pomerne nízko a v prípade zaplavených úsekov vám tak hrozí poškodenie motora rovnako, ako keby ste mali menšie auto. Taktiež je rizikom zapadnutie, nakoľko mútna voda môže ukrývať nánosy blata, ktoré však na prvý pohľad nemáte šancu zbadať.
A na záver rada týkajúca sa i chodcov. Keďže kvalita cestných komunikácií nie je na mnohých miestach ideálna a odvádzanie vody nemusí byť dostatočné, v mestskej premávke by sme mali myslieť aj na chodcov pohybujúcich sa po chodníkoch vedľa cesty. Mnoho vodičov zabúda na ohľaduplnosť a neprispôsobí svoju jazdu povrchu vozovky. Ak sa teda na chodníku nachádza chodec a vidíte pred sebou mláku, pribrzdite alebo ju obíďte.