Moskva patrí k metropolám, nad ktorých imidžom v súčasnosti pracuje medzinárodný tím odborníkov. Otcovia mesta si totiž myslia, že Moskva doteraz nemá imidž, aký si zaslúži. "Naším cieľom je zlepšiť ho," povedala pre HN výkonná riaditeľka spoločnosti arthesia Annette Schoemmelová, ktorá má túto prácu na starosti. Prvým krokom bol vznik aliancie, ktorú tvoria politici na čele s moskovským primátorom Jurijom Lužkovom, zástupcovia developerských spoločností, ako aj najväčších ruských firiem a cestovných kancelárií. "Ak chce Moskva súperiť napríklad s Dubajom alebo Šanghajom o titul jedného z centier svetového obchodu a financií, kultúry či vzdelanosti 21. storočia, musí si vybrať vlastnú cestu. Jej potenciál jej to dovoľuje. Môže sa stať centrom kultúry, financií, vedy a výskumu alebo vzdelanosti. Nie každý vie, že ruské hlavné mesto je napríklad najväčším producentom kandidátov vied na svete."
Podobne ako Moskva si cieľavedome "leštia" svoju značku aj iné metropoly. Napríklad Šanghaj sa už istý čas prezentuje ako "New York 21. storočia". Dubaj ako "križovatka pod slnkom", Istanbul ako "miesto, kde sa západ stretáva s východom". Sao Paulo ako "biznismetropola Južnej Ameriky".
Zlepšenie imidžu ovplyvňuje všetky sféry. Podľa Schoemmelovej pozitívny efekt prichádza tri až päť rokov po odštartovaní implementácie rozvojovej stratégie. Vzorom môže byť Barcelona, ktorá ešte v 80. rokoch zaujímala málokoho. Dnes je centrom cestovného ruchu, koná sa tam množstvo konferencií európskeho i svetového významu. Prúdia do nej zahraničné investície. Mnohé spoločnosti tam umiestňujú svoje vedeckovýskumné centrá a priťahuje i organizátorov špičkových podujatí. V roku 1992 hostila napríklad letnú olympiádu a v roku 2005 Svetovú výstavu.
"Aj Moskvu by som chcela vidieť v rokoch 2015 -- 2020 ako multikultúrne centrum rozvoja vedy, výskumu a biznisu," vyznáva sa Schoemmelová. Spoločnosť arthesia zatiaľ navrhla štyri rôzne cesty rozvoja: 1. Moskva je skutočnou Európou, ale zároveň aj bránou do Ázie, 2. Moskva ako nové finančné centrum starého kontinentu, 3. Moskva ako centrum inovácií s tradíciou, 4. Moskva, centrum nového životného štýlu s kultúrnou históriou. Rozhodnutie, ktorou cestou sa vydá, je na spomínanej aliancii.
StoryEditor