Vstupom do Európskej únie sa nám postupne otvorí aj európsky pracovný trh. Zorientovať sa na ňom absolventom alebo iným záujemcom pomáha aj organizácia Great Place to Work Europe Consorcium (GPW -- Europe), ktorá minulý rok zostavila zoznam stovky najlepších pracovísk v EÚ. Prvé národné prehľady uzreli svetlo sveta koncom minulého roku a v marci už bol k dispozícii zoznam celej pätnástky. Najlepšia stovka však nemá víťaza, je zostavená len podľa abecedy. Rozdelené však boli aj špeciálne ceny.
Vo všeobecnosti sa v jednotlivých krajinách únie požiadavky na ideálne pracovisko rôznia, ale niektoré z nich, ako, napríklad, vzájomná dôvera, príležitosť na ďalší rozvoj alebo pohoda a dobrá nálada, sú rovnaké. Medzi ocenené firmy patria nielen známe spoločnosti ako Danone, Microsoft alebo IKEA so stovkami až tisíckami zamestnancov, ale i malé firmy, akou je, napríklad, francúzska Patagonia zaoberajúca sa výrobou odevov pre šport a voľný čas.
Prvý zoznam najlepších firiem na základe výpovedí zamestnancov začal zostavovať výskumník Robert Levering s novinárom Miltonom Moskowitzom pred 20 rokmi v USA. Túto metódu zdokonalili najmä po tom, ako ich v roku 1997 oslovil známy americký dvojtýždenník Fortune s ponukou každoročného zostavovania rebríčka. Tak vznikla metóda, ktorá bola využitá aj minulý rok v EÚ.
Dnes majú organizátori týchto výskumov k dispozícii manažérsky dotazník, ktorý slúži na získanie informácií o personálnej politike a praktikách firmy. Hlavným ťažiskom však naďalej ostáva prieskum zamestnancov, ktorým sa kladú tzv. otvorené otázky (vylučujú len odpovede áno a nie ).
Kde sa teda nachádzajú najlepšie pracoviská? A ako sa vedie európskym podnikom v porovnaní so severoamerickými? Podľa názoru Leveringa a Moskowitza, ktorý publikoval aj Financial Times, si európske firmy počínajú veľmi dobre. Konečné skóre bolo podľa nich na oboch stranách Atlantiku podobné, aj keď rozdiely sa našli. Napríklad Európa je charakterizovaná väčšou formou integrity a bezúhonnosti svojich vrcholných manažérov. Je tu však o osem percent menej zamestnancov, ktorí si myslia, že ich firma vynakladá určitú snahu, aby im pomohla dostať do rovnováhy pracovný a osobný život. Američania zasa charakterizujú svoje pracoviská ako "priateľskejšie naladené". Rozdiely sú aj v dĺžke dovoleniek, v systéme zamestnaneckých výhod atď.
Špeciálne ceny Európskej komisie:
Cenu za rovnoprávnosť pohlaví získala nemecká spoločnosť Schering AG zaoberajúca sa výrobou liečiv.
Špeciálnu cenu za celoživotné učenie, to znamená za vynikajúcu ponuku programov ďalšieho vzdelávania zamestnancov, získala fínska právnická firma Hannes Snellman.
Cenu za podporu rozmanitosti na pracovisku dostal írsky výrobca polovodičov Intel Ireland. Ide o ocenenie zamerané na poskytovanie nových a efektívnych spôsobov podpory rôznorodosti založených na rasovom alebo etnickom pôvode, veku, viery, sexuálnej orientácii atď.
Medzi stovku najlepších komisia zaradila:
Accenture (Portugalsko),
Bacardi-Martini (VB),
Bank of Ireland Retail Operations (Írsko),
Cisco Systems (Francúzsko a Taliansko),
Dansk Shell (Dánsko),
Ferrari Maserati Group (Taliansko),
General Electric Plastic (Spain),
Hilton (Írsko), IKEA (Rakúsko),
Johnson & Johnson (Taliansko),
Kanal 5 (Švédsko),
Kingston Technology (VB),
Kraft Foods Hellas (Grécko),
Lilly (Španielsko),
Mercuri International (Írsko),
Microsoft (Belgicko, Francúzsko, Nemecko a Írsko),
Nationwide (VB),
Nice-business Solutions (Fínsko),
Procter & Gamble Market Development (Nemecko),
Weiner Hilfswerk (Rakúsko).
Viac na http//www.eu100best.org/PressRelease2703.pdf
StoryEditor