Osem z desiatich juhoafrických školákov má ešte vo veku desiatich rokov problémy s čítaním, ukázala podľa BBC najnovšia štúdia. Juhoafrická republika skončila posledná v rebríčku 57 krajín hodnotených v medzinárodnej štúdii PIRLS, ktorá sa zameriava na testovanie čitateľskej gramotnosti žiakov 4. ročníkov základných škôl. Česká republika naopak skončila vysoko, na 11. mieste.
Štúdia vykonaná v roku 2021 testovala schopnosť čítať u 400-tisíc školákov po celom svete. Negramotnosť medzi juhoafrickými deťmi pritom stúpla zo 78 percent v roku 2016 na 81 percent v roku 2021.
Podľa juhoafrickej ministerky školstva sú zlé výsledky jej krajiny dôsledkom uzavretia škôl počas pandémie covidu-19. Ako uviedla Angie Motshekgaová, juhoafrický vzdelávací systém v poslednom čase čelí mnohým výzvam, najmä v súvislosti s chudobou, nerovnosťou a nedostatočnou infraštruktúrou. Na mnohých základných školách "sa výučba čítania často zameriava len na ústny prejav a zanedbáva sa čítanie s porozumením textu a pochopenie zmyslu písaných slov," dodala ministerka.
Štúdia ukázala, že 81 percent juhoafrických detí nedokáže porozumieť čítanému textu v žiadnom z 11 oficiálnych jazykov, ktoré v krajine existujú. Z afrických krajín sa medzinárodného prieskumu zúčastnila práve len Juhoafrická republika, Egypt a Maroko.
Štúdia sleduje trendy v gramotnosti a porozumení textu u deväťročných a desaťročných detí. Najlepšie výsledky dosiahli školáci v Singapure. Za nimi skončil Hongkong, Rusko, Anglicko a Fínsko. Na opačnom konci rebríčka sa umiestnili práve Juhoafrická republika, Egypt a Jordánsko.