StoryEditor

Porsche tento rok uvedie jedno z najlepších elektrických áut súčasnosti: Nový Macan bude predmetom túžby a nie voľby

13.01.2024, 00:00

Nové Porsche Macan je predmetom túžby, nie voľby. Odvážne tvrdenie hneď na úvod? Určite nie. V závere minulého roka sme mali to šťastie a navštívili závod v Lipsku, kde sme mohli otestovať prototyp nového Porsche Macan ešte pred uvedením do výroby. A môžeme jednoznačne vyhlásiť, v čom sme sa zhodli s mnohými automobilovými nadšencami z Európy, že nový Macan s označením BEV (battery electric vehicle) je jedno z najlepších elektrických áut súčasnosti.

Niekoľkoročné testovanie aerodynamiky zaručuje dlhý dojazd

V prvom rade, vo fabrike v Lipsku urobili vážne rozhodnutie. Obľúbené SUV Macan strednej veľkosti nahradili novým, plne elektrickým modelom. Čo sa zmenilo? Už na prvý pohľad pôsobí oveľa väčším dojmom, ako jeho predchodca, dokonca si ho môžete zmýliť s vlajkovou loďou automobilky, Porsche Cayenne.

Celkový dizajn auta je pomerne typický pre Porsche. Jeho vizuálne prvky sú odvodené od Taycanu, no citlivo aplikované na mohutnejšie proporcie nového Macanu. Každý detail je dôkladne prepracovaný a pri dôkladnom pozorovaní si uvedomíte, že sa myslelo na všetko. Navyše, Andreas Huber, manažér Porsche pre digitálne prototypy, nám povedal, že jeho tím pracoval na aerodynamike modelu Macan vo virtuálnom svete približne päť rokov. Podľa jeho slov je nízky odpor vzduchu pre elektrický Macan "základom, ktorý má jasný cieľ, zabezpečiť dlhý dojazd".

image
Porsche

Macanu sedí aj jazda v teréne, na diaľnici konkuruje športiakom

Inžinieri a testovací jazdci z Porsche najazdili pri testovaní odolnosti a ladení podvozku s prototypmi nového Macanu viac ako 2 milióny kilometrov. Od závodných okruhov, divočiny až po jazdy pri polárnom kruhu. S vývojovými inžiniermi a testovacími jazdcami sme sa v novom Macane previezli na trati, ktorá bola navrhnutá s použitím zákrut zo skutočných pretekárskych okruhov a v teréne, aj my. Jazdy v teréne na mňa urobili výborný dojem, od brodivosti až po kríženie náprav.

Hoci samotní testovací jazdci priznali, že Macan v teréne zrejme využije málokto, užívateľ nebude určite sklamaný. Viac však vynikne na diaľnici či okreskách aj vďaka akcelerácii, ktorá je pôsobivá a zároveň je reprodukovateľná bez výraznejšieho zníženia rezervy po viacerých akceleráciach na plný plyn.Viac ako rýchlosť na priamej dráhe, ako nový zákazník Porsche, oceníte to, že veľa úsilia sa vynaložilo na zabezpečenie toho, aby mal Macan skutočne ohromujúce jazdné vlastnosti a šofér nadobudol skutočný pocit exkluzivity a dynamiku ovládania hodnú Porsche. Kľúčovú úlohu tu zohráva aj odpruženie. Opis novej technológie pruženia na mňa pôsobil ako snaha o pochopenie vzorcov, ktoré používa NASA pri výpočtoch štartu raketoplánov. V skratke: presnosť ovládania a celková šírka dynamiky je diametrálne iná ako u väčšiny elektromobilov na trhu. Naladenie podvozku je dynamickejšie a pútavejšie, než takmer akékoľvek elektrické SUV, ktoré je momentálne dostupné na trhu. Toto je pôsobivý príklad, ako Porsche dokáže využiť svoje odborné znalosti v oblasti dynamiky vozidla a elegantne, a s gráciou ich namiešať do balíka, ktorý je typický pre Porsche. Nový Macan poskytuje úplne nový zážitok z jazdy. Určite je potrebné zdôrazniť, že s vozidlom sme jazdili a hlavne brzdili, na hranici možností nás, ako spolujazdcov, nie nového Macanu. Čo na Porsche treba jednoznačne obdivovať je nekonečná snaha o dokonalosť s jediným cieľom, ohromujúci a ničím nerušený zážitok z jazdy.

Čo sa týka umiestnenia elektromotora, je položený vzadu. Výsledkom je vyváženie hmotnosti s pomerom 48: 52. V kombinácii s dynamickým rozložením krútiaceho momentu pohonu všetkých kolies a natáčaním zadnej nápravy, tak poskytuje Macan vodičovi dôveru v to, čo auto robí, a to je ochranná známka Porsche. Vďaka natáčaniu zadnej nápravy sa spojila agilita v mestskej premávke, so stabilitou a presnosťou jazdy na diaľnici. Ako sme už spomenuli, Macan nikoho nesklame ani v teréne,  čo dokazuje aj nastavenie výšky podvozku. V závislosti od podmienok sa vozidlo môže zdvihnúť až o 40 mm, alebo znížiť o 30 mm. Aj vďaka tomu Macan v sebe spája univerzálnosť pre každý deň, športového ducha a zároveň extrémnu spoľahlivosť. To sú jasné ingrediencie pre budúci bestseller pre Porsche.

image
Porsche

Maximálny výkon a rýchlonabíjanie vyráža dych

Plne elektrický Macan je založený na úplne novej architektúre značky Premium Platform Electric (PPE), ktorá bola vyvinutá v spolupráci s Audi. Rovnako ako pri modeli Taycan, aj pri Macane používa Porsche permanentné synchrónne elektromotory (PSM) a 800-voltovú technológiu. To zaručuje konštantný vysoký výkon, výrazne skracuje čas nabíjania a znižuje hmotnosť vysokonapäťových káblov, aj priestor potrebný na ich uloženie. Porsche pri uvedení na trh ponúkne dva deriváty, štandardný Macan a vysokovýkonný Macan. Pre tento model fabrika zatiaľ prezradila iba hrubé čísla, okolo 600 koní a krútiacim momentom cez 1 000 Nm.

Všetky modely Macan majú v podvozku lítium-iónovú batériu s celkovou kapacitou približne 100 kWh. Batéria pozostáva z 12 modulov s prizmatickými článkami. Miešací pomer niklu, kobaltu a mangánu je namixovaná v pomere 8:1:1. Vďaka 800-voltovej technológii dosahuje modelový rad nabíjaciu kapacitu až 270 kW. Samotná batéria váži 570 kg, dokáže sa nabíjať rýchlosťou 270 kW a môže pracovať pri teplotách od -30 do 60 °C. Na dostatočne výkonnej rýchlonabíjacej stanici sa batéria  nabije z 10 na 80 percent za menej ako 22 minút, čo je vskutku skvelý čas. Ak nabíjacia stanica pracuje so 400-voltovou technológiou, Macan aktivuje "bankové nabíjanie": rozdelením akumulátora na dve paralelne zapojené 400-voltové jednotky sa môžu nabíjať rýchlejšie. Veľký krok vpred urobila aj výkonová elektronika. V záujme optimalizácie účinnosti sa ako polovodičový materiál v impulznom meniči (PWR) na zadnej náprave používa karbid kremíka (SiC), namiesto kremíka. Okrem toho je v najvyššej výbave modelu zadná jednotka elektronického pohonu pripevnená priamo ku karosérii prostredníctvom štyroch bodov. To má pozitívny vplyv na jazdnú dynamiku s presným vedením kolies a vysokou priečnou tuhosťou. Najvyššia rada Macanu sa bude štandardne dodávať aj s Porsche Torque Vectoring Plus, elektronicky riadenou uzávierkou diferenciálu na zadnej náprave. Elektronické riadenie tlmičov PASM (Porsche Active Suspension Management) pracuje s dvojventilovými tlmičmi, s ktorými môže mapa tlmičov pokrývať širší rozsah medzi jednotlivými jazdnými režimami. Dajú sa koordinovať aj nezávisle od seba. Zatiaľ čo interiér bol v testovanom protype z veľkej časti zakrytý, celkový dojem pôsobí na užívateľa na prvý pohľad ako typické Porsche, s obvyklými uhladenými rozhraniami a pôsobivou kvalitou spracovania materiálov. Neexistuje žiadny centrálny volič prevodových stupňov – rovnako ako pri Taycan a novom Cayenne spolupracujete s prepínačom namontovaným na prístrojovej doske, ktorý je intuitívny na ovládanie a zároveň šetrí miesto. Z dostupných informácii sa dozvedáme, že nový Macan bude vybavený najnovšou generáciou intuitívneho displeja a koncepcie ovládania Porsche. Priekopnícky systém Porsche Driver Experience zahŕňa až tri obrazovky. Plne digitálny 12,6-palcový a voľne stojaci zakrivený displej je umiestnený priamo v zornom poli vodiča. Ako je u značky Porsche zvykom, obrazovka tvorí najvyšší bod prístrojovej dosky.

V Porsche sa ukážkovo popasovali aj s problémom každého elektrického vozidla, a to zložitosť a sieťové prepojenie softvéru. Porsche si však dalo dostatok času na to, aby prišli s elektrickým vozidlom, ktoré zachováva DNA Porsche, no má potenciál presvedčiť na elektromobilitu aj posledných nerozhodnutých zákazníkov. Aj preto má Macan pre Porsche osobitú úlohu. Približne 80 percent všetkých kupujúcich modelu Macan tvoria totiž noví zákazníci značky Porsche. A je to práve Macan, ktorý sa stáva pre zákazníkov prvým krokom do sveta špičkovej elektromobility budúcnosti a zároveň aj vstupnou bránou do sveta Porsche.

Autor: Lucián Rexa

menuLevel = 1, menuRoute = hn-special, menuAlias = hn-special, menuRouteLevel0 = hn-special, homepage = false
19. november 2024 12:21