Chýba záujem o remeslo
České a slovenské obuvníctvo už niekoľko rokov prechádza náročnou situáciou. V uplynulom období museli lokálne firmy konkurovať veľmi lacným dovozom obuvi najmä z oblasti Ázie, a tak veľa výrobcov prišlo o prácu. Vzhľadom na obmedzené možnosti uplatnenia sa znížil aj záujem o samotnú profesiu. To sa snažia svojou činnosťou zvrátiť školské zariadenia, mestá, kraje, ale aj obuvnícke firmy, ktoré chcú ukázať, že obuvnícke remeslo stále žije a potrebuje mladých, cieľavedomých a kreatívnych ľudí. „Verím, že s vyšším dopytom príde aj väčší záujem o remeslo samotné. Pokiaľ mu dáme opäť váhu a punc, ktoré si zaslúži, bude podľa mňa atraktívnejšie aj pre mladé generácie. Mala by to byť v každom prípade celospoločenská snaha, aby to malo výsledok,“ komentuje situáciu Václav Staněk.
Ceny rastú aj pre drahú výrobu
Potešiteľným faktom je, že záujem o lokálne produkty v posledných rokoch rastie. Sčasti za to môže aj covidová doba. Ľudia sa viac zaujímajú o pôvod a kvalitu produktov a sú ochotní si za ne priplatiť aj vyššiu cenu. Aktuálna ekonomická situácia však tomuto pozitívnemu vývoju nepomáha. A aj na Vasky má dlhodobé zvyšovanie výrobných nákladov aj cien konkurencie vplyv. Od ich založenia sa v odbore výrobcov obuvi zdvihli ceny o štvrtinu a konkurenčné značky zvýšili sumy na cenovkách o viac ako 30 percent. Vasky tak na jeseň museli urobiť historicky prvé plošné zdraženie. Veria však, že lokálna obuv by mala byť poctivá a pokiaľ možno čo najviac dostupná. A tak zdražujú len o najnutnejšie minimum.
Obuvníctvo je umenie
Výroba topánok je poctivé remeslo, ktoré siaha ďaleko do histórie. Koža je prírodný materiál a každý druh sa správa inak, na výrobu topánok je však ideálna. Hlavnú úlohu tak zohráva obuvnícke umenie, zručnosť a skúsenosti. Výroba každého páru topánok Vasky sa začína v sekacej dielni. Tu sa vysekávajú jednotlivé dielce, z ktorých sa celé topánky skladajú. Pri tejto činnosti vzniká z kože množstvo zvyškových odrezkov, ktoré Vasky ďalej spracovávajú a používajú na výrobu kľúčeniek alebo podložiek pod myš. Ešte pred zošitím sa na kožu razia napríklad iniciály, logo alebo veľkosť a výrobné číslo. To všetko sa razí na stroji, ktorý si pamätá ešte baťovské časy, keď výroba topánok prekvitala. Jednotlivé dielce sa následne zošívajú v šijacej dielni. Šičky spoločne vytvárajú vrchnú časť topánok a za deň vyrobia až deväťdesiat zvrškov. Následne sa zvršok presúva do spodkovej dielne, kde prebieha posledný krok – kompletizácia topánky. Tu je potrebné vynaloženie nemalej fyzickej sily. Zvršok sa najprv vytvaruje a napne na kopyto. Nasleduje prípadné obšitie topánky a pridanie podošvy. V tejto fáze už sú topánky skoro hotové. Stačí len natrieť postranné rezy a vybrať vhodné šnurovadlo.
Kvalita verzus cena
Investícia do jedného či niekoľkých remeselne prepracovaných párov zďaleka predbehne plný botník síce dostupných, ale horšie spracovaných kúskov. Je preto výhodné nakupovať topánky v nadčasovom dizajne a kvalite, ktorá vydrží. Také, s ktorými vás čakajú roky nosenia, objavovania a zážitkov. Výnimočnej kvalite však zodpovedá aj cena. Tá sa totiž odvíja nielen od kvalitného materiálu, ale aj od hodnoty poctivej ručnej práce každého z dvanástich skúsených obuvníkov, ktorí sa na výrobe topánok podieľajú. Investovať do kvalitných produktov, pri ktorých viete, kto a kde ich vyrobil, sa síce oplatí, ale je dôležité sa o ne aj pravidelne starať.
Myslia na planétu
Udržateľnosť je podľa Staněka jednou z hodnôt, ktorú chce spoločnosť dlhodobo napĺňať. Týka sa to všetkých procesov. Od výroby cez balenie, komunikáciu až po rôzne happeningy. O jej dôležitosti sa značka snaží hovoriť, edukovať zákazníkov, ale zároveň konať a ísť príkladom. Primárne je vyrábať kvalitné produkty, zároveň však spoločnosť nechce ísť oproti zbytočnej nadprodukcii a snaží sa vyrábať iba topánky, ktoré naozaj predá. Topánkam, ktoré sa im vrátia, dávajú druhú šancu a predávajú ich v predajniach so zľavou. Namiesto najmodernejších technológií dávajú prednosť generáciami osvedčeným strojom z baťovskej dielne, ktoré opravujú. „Uvedomujeme si, že s udržateľnosťou môžeme ísť oveľa ďalej, a tak na tom pracujeme,“ tvrdí Václav Staněk zakladateľ značky.
Pozitívny rast
Napriek výraznému ochladeniu na trhu a nepriaznivej situácii v segmente e-commerce si Vasky stále udržiavajú svoj rast. Dôkazom je predaj, ktorý už teraz prekonal predchádzajúci rok o stovky tisíc eur. A dúfajú v ďalší pozitívny vývoj. „V uplynulom roku sa nám podarilo osloviť nových zákazníkov, vydali sme aj niekoľko nových produktov, a hoci ekonomická situácia nie je ideálna, Vianoce boli rovnako silné ako v minulom roku,“ komentuje situáciu nový marketingový riaditeľ Marek Dobrý.
Spomínanej značke sa na rozdiel od mnohých iných hráčov v oblasti e-commerce podarilo zaznamenať rok 2022 ako rastový, a to približne o 20 percent, predaných bolo približne 200-tisíc párov topánok. To sa podarilo aj vďaka neustále rastúcim tržbám kamenných pobočiek, ktoré si udržali tradičný dvojciferný rast a už pred začiatkom hlavnej sezóny vykazovali lepšie finančné výsledky ako vlani. Jedným z dôvodov je určite rozšírenie predajnej kapacity v Zlíne a Brne. Pražská predajňa Na Priekope, ktorá má 50-percentný podiel na celkovom obrate kamenných predajní, sa môže pochváliť novým rekordom s 8 500 návštevníkmi za 10 dní a tržbami 20-tisíc eur denne.
Potenciál československého trhu
„Sme naozaj veľmi vďační za priazeň našich zákazníkov, bez ktorých by sme toto ťažké obdobie nezvládli, a to nielen v prípade značky Vasky, ale aj ostatných značiek Bagind a Wuders. Ďakujem,“ dodal Václav Staněk, majiteľ spoločnosti Vasky, ktorá je súčasťou skupiny spoločností, v ktorých má vlastnícky podiel. Vasky spolu so značkami Wuders, Bagind, inhubo a Paon plánujú v tomto roku dosiahnuť obrat 20 miliónov eur.
Aj podiel slovenského trhu na obrate bude vyšší. Už na jeseň predaje prerástli výsledky z minulého roka. V tomto roku budú Vasky chcieť udržať tento rastový trend aj vďaka novej predajni v Bratislave, ktorú by chceli otvoriť v prvých mesiacoch roka. Ďalšie predajne plánujú aj v iných mestách, ako napríklad Liberec, Plzeň alebo Olomouc. Vzhľadom na nejasný vývoj ekonomickej situácie zatiaľ spoločnosť Vasky odkladá plánovanú expanziu do ďalších štátov a chce sa zamerať najmä na využitie potenciálu českého a slovenského trhu.