Budúcnosť spočíva v elektrine – tak znie predpoveď na najbližšie roky, ktorá zásadne pretransformuje automobilový priemysel, ponuky značiek a pravdepodobne i preferencie zákazníkov. Už dnes sa do portfólií značiek dostáva čoraz viac elektrifikovaných alebo plne elektrických modelov a v tomto trende budú výrobcovia naďalej pokračovať.
Nájdu sa však aj takí, ktorí dosiahnu skompletizovanie elektrickej ponuky skôr, než to bude skutočne vyžadované nariadeniami. Príkladom je francúzsky Peugeot, ktorý už budúci rok prekoná všetkých konkurentov a zákazníkom sprístupní najširšiu ponuku elektromobilov na európskom trhu. A to nie je všetko, o slovo sa prihlásia aj vodíkové články, mikromobilita či motoršport, v rámci ktorého značka testujte svoju plug-in hybridnú technológiu.
Od júla tohto roka totiž preteká v seriáli vytrvalostných majstrovstiev sveta World Endurence Championship aj špičkový hybridný hypercar Peugeot 9X8 Hybrid a možno o tom neviete, no práve motoršport je dlhé roky rodiskom budúcich sériových riešení „budúcnosti“ pre mnohé modely.
SUV, kombík, VAN či hatchback? Žiadny problém
Značka s ikonickým levom vo svojom znaku už dnes ponúka skutočne rozsiahli zástup najrôznejších elektrifikovaných, dokonca i plne elektrických automobilov. Výhody čerpá najmä zákazník, ktorý si môže z množstva áut vybrať presne ten, ktorý vyhovuje jeho požiadavkám, potrebám a spôsobu života/jazdy. Nemusí robiť žiadne kompromisy, jednoducho siahne po tom kúsku, ktorý spĺňa všetky špecifické kritériá.
Môže ísť o klasický rodinne orientovaný kombík s bohatou priestrannosťou, kompaktný hatchback, model s určením primárne do hustej mestskej premávky a na preplnené parkoviská, prípadne čoraz obľúbenejších zástupcov segmentu športovo-úžitkových vozidiel a crossoverov. A čo viac, nemusí ísť len o hybridné systémy v útrobách, spoľahnúť sa možno najneskôr od budúceho roka vo všetkých prípadoch aj na čisto batériový pohon.
Ponuka stopercentne elektrických modelov Peugeot sa totiž v roku 2023 výrazne rozšíri s príchodom nových modelov E-308 a kombi verzie E-308 SW do takej miery, že francúzska automobilka bude mať nielen najširšiu ponuku v rámci elektrickej mobility v Európe, ale stane sa i jedným z prvých európskych výrobcov, ktorý ponúkne stopercentne elektrické kombi.
Mimo spomínanej dvojice možno siahnuť po mestskom modeli E-208 či kompaktnom crossoveri E-2008. Pre priestorovo náročnejších je v ponuke Francúzov i elektrický E-Rifter či E-Traveller, ktorý poteší mnohopočetné rodiny alebo klientov pôsobiacich v doprave osôb. Ani úžitková stránka nezostáva v Peugeote mimo pozornosti, firemné flotily možno rozšíriť o veľkopriestorové vany E-Expert a E-Boxer, prípadne jemne skromnejší E-Partner. Čoskoro doplní stopercentne elektrický rad automobilky aj horúca crossover novinka Peugeot E-408, ktorý so súrodencami ešte dôkladnejšie naplní všetky požiadavky klientov.
Všestranní e-zástupcovia aj do rodiny
Vďaka svojmu hatchbacku a kombi E-308 bude značka schopná uspokojiť všetky potreby zákazníkov segmentu C, ktorí chcú prejsť na mobilitu s nulovými emisiami. Jadrom vývoja týchto nových modelov, ktoré zdedili nový a mimoriadne výkonný elektromotor s výkonom 115 kW, boli dynamika a radosť z jazdy, ktoré tvoria základné prvky DNA značky.
Absolútnou pýchou oboch noviniek E-308 a E-308 SW je, že stanovili nové meradlá v oblasti elektrickej účinnosti so spotrebou iba 12,7 kWh na sto kilometrov, čo predstavuje vynikajúcu hodnotu medzi elektrickými vozidlami segmentu C, pričom ponúkajú dojazd do vzdialenosti viac ako 400 kilometrov (v rámci zmiešaného cyklu WLTP). A to už je hodnota, ktorá vystačí aj náročnejšiemu zákazníkovi s chuťou cestovať i na dlhšie vzdialenosti. Bežné trasy však podľa odborníkov predstavujú len zhruba 50 kilometrov denne, čo znamená, že modely nebude nutné nabíjať doma každý deň – vydržia i niekoľko dní.
Tento výkon sa podarilo dosiahnuť vďaka všetkým pokrokom v oblastiach motora a batérie, ako aj aerodynamiky, optimalizácie hmotnosti s novou platformou EMP2 a zníženiu trecích strát. Malý model E-208, ktorý je priekopníkom v ponuke elektromobilov Peugeotu, prejde v roku 2023 významným vývojom a poteší novým motorom predstaveným v modeli E-308. Maximálny výkon sa tak zvýši o 15 percent, zo sto na 115 kW.
Zlepší sa aj spotreba, ktorá sa má udržať na hodnote iba 12 kWh na sto kilometrov, čo poskytuje modelu nárast dojazdu o 10,5 percenta, alebo o ďalších 38 kilometrov na celkových 400 kilometrov v kombinovanom cykle WLTP (zatiaľ podlieha procesu schvaľovania). Pozitívom je i rýchlonabíjanie zo sto kW nabíjačky, presnejšie z 20 na 80 percent za menej ako 25 minút. Od začiatku roka 2022 je E-208 najpredávanejším elektromobilom segmente B v Európe a nachádza sa aj na špičke predajov elektromobilov vo Francúzsku. Od uvedenia v roku 2019 sa z modelu predalo už takmer 110-tisíc kusov.
Benzín i elektrina? Kombinácia
Nie každý možno nachádza sympatie u kompletne elektricky poháňaných vozidlách, možno chce ako prestupnú stanicu medzi konvenčnými modelmi zvoliť istý kompromis a tým môže byť plug-in hybrid. S cieľom ponúknuť riešenie elektrickej mobility, ktoré spĺňa potreby každého použitia, vyvinul Peugeot mimoriadne komplexný rad plug-in hybridov, ktorý tvoria sedany, kombi SW alebo SUV.
Tieto modely spájajú francúzsky pôvab, eleganciu a emócie, vďakačomu sú modely Peugeot úspešné a dosahujú pozoruhodnú spotrebu. Plug-in hybridné modely 308 a 308 SW sú k dispozícii vo dvoch výkonových stupňoch: 132 kW alebo 165 kW a v čisto elektrickom režime ponúkajú dojazd až do vzdialenosti 60 kilometrov. Tieto motorizácie si pritom osvojila aj úplne nová „štyristoosmička“, ktorá mala svetovú premiéru na autosalóne v Paríži v októbri tohto roka.
Peugeot 3008 ponúka dobíjateľné hybridné motory s výkonom 165 kW, alebo 220 kW a s pohonom všetkých kolies, čo mu umožňuje prejsť bez použitia spaľovacieho motora až 59 kilometrov a nestratiť sa ani na nespevnených povrchoch ciest. Napokon, manažérsky ladený Peugeot 508 je dostupný ako atraktívna limuzína a SW, s plug-in hybridným motorom s výkonom 165 kW alebo so športovým motorom s výkonom 265 kW (360 k) a pohonom všetkých štyroch kolies určeným pre verzie PEUGEOT SPORT ENGINEERED. Ani pred zábavou teda automobilka nezatvára oči.
Rok 2023 však bude pre Peugeot jednoznačne elektrickým rokom, pričom značka obohatí svoju ponuku nielen o nové modely, ale aj technológie a riešenia. Bude prvou značkou koncernu Stellantis, ktorá uvedie na trh novú generáciu hybridných pohonných jednotiek, pričom opäť zdôraznila svoju túžbu poskytnúť prístup k elektrifikovanej mobilite čo najväčšiemu počtu ľudí.
Najprv sa predstaví v SUV modeloch 3008 a 5008, a následne sa rozšíri aj do ostatných modelov a zákazníkom prinesie benefity bez nutnosti externého nabíjania. Systém pozostáva z novej generácie benzínového motora PureTech s výkonom 100 kW, spojeným s novou elektrifikovanou dvojspojkovou prevodovkou a vďaka 48 V batérii, ktorá sa dobíja počas jazdy, ponúka táto technológia extra krútiaci moment pri nízkych otáčkach a 15-percentné zníženie spotreby paliva. Zároveň umožňuje aj jazdu s nulovými emisiami do vzdialenosti jedného kilometra pri nízkych rýchlostiach a na krátke vzdialenosti v meste.
Individualita v podaní Peugeotu
A hoci sa naďalej zdôrazňuje najmä prechod na batériové elektrické vozidlá, mnohé značky si nechávajú zadné dvierka a mimo iného vyvíjajú aj vodíkovú technológiu. Len zopár z nich však už teraz disponuje modelmi, ktoré si môžu zákazníci reálne kúpiť. Peugeot v tomto smere ponúka nový model e-Expert Hydrogen, vybavený technológiou vodíkových palivových článkov. Je pre pre podnikateľov a samosprávy, ktoré hľadajú najinovatívnejšie riešenia mobility s nulovými emisiami a bez nutnosti „dlhého“ nabíjania – načerpanie otázkou je totiž aj v porovnaní s rýchlonabíjaním elektromobilov otázkou jednotiek minút.
A to je aj hlavná výhoda plne elektrického modelu e-Expert Hydrogen, ktorá spočíva v skrátení doby napĺňania jeho vodíkovej nádrže a to na iba na tri minúty. S dojazdom 400 kilometrov, výkonom 100 kW a krútiacim momentom 260 Nm odvezie model až tonu užitočného zaťaženia, pričom ponúka objem nákladového priestoru s hodnotou až 6,1 metrov kubických. Viac než schopnosti modelu bude brzdiť predaj snáď len nie príliš rozšírená sieť čerpacích staníc.
Zaujímavosťou u Peugeotu je, že značka sa nebojí loviť záujemcov ani vo vodách nie úplne bežných pre automobilky. Ide o odpoveď na dopyt po riešeniach mikromobility, mestského presúvania sa na takzvanú „poslednú mílu“. Preto rozšíri svoj rad riešení elektrickej mobility aj o dvojkolesové vozidlá a na autosalóne v Paríži svetu predstavila elektrický skúter e-Streetzone či elektrobiky Peugeot Cycles – zastrešujúc všetky druhy používania, od dennej mestskej premávky, cez cestné modely, až po off-road.
V dvojbatériovej verzii a ECO režime ponúkne elektrický skúter e-Streetzone dojazd až 112 kilometrov, čo bohato postačuje na bežné presuny po meste i v jeho okolí. Model je vybavený vymeniteľnými batériami a dá sa rýchlo i jednoducho dobiť v každej domácej zásuvke. Vďaka osvedčenému podvozku a ovládateľnosti je ideálnym spoločníkom na každodenné dochádzanie do centier miest. Vďaka novému technologicky vyspelému LCD panelu je aj praktický, pretože vo verzii s jednou batériou poskytuje pod sedadlom priestor na umiestnenie otvorenej prilby.