Vďaka jeho nápadom a inovatívnym riešeniam sa československé automobily, presnejšie povedané vozidlá značky Tatra, preslávili na celom svete. Potom však prišiel prudký pád. Po druhej svetovej vojne skončil najprv ako údajný zradca a kolaborant vo väzení, po prepustení na slobodu sa vysťahoval a malo sa naňho zabudnúť.
A v podstate to tak aj bolo. Keď 2. marca 1967 uznávaný automobilový konštruktér Hans Ledwinka v Mníchove zomrel, v Československu, ktorého priemyslu robil predtým skvelé meno, ho už málokto poznal.
Nie je to v štátnom záujme
„Podnikové riaditeľstvo národného podniku Tatra vyhlasuje, že je v štátnom záujme, aby Hans Ledwinka nebol oslobodený, pretože by mohol uplatňovaním vlastníctva, alebo spoluvlastníctva patentov ohrozovať výrobu aerodynamických vozidiel Tatra. Technickú spoluprácu pána H. Ledwinku národný podnik Tatra nepotrebuje,“ píše sa vo vyhlásení z 26. novembra 1947.
Mužovi, ktorého meno sa v ňom spomína, v tom čase svitla nádej, že by sa mohol očistiť spod obvinení z kolaborácie s nacistami. Trestné stíhanie proti nemu bolo totiž zastavené.
Lenže jeho nádej nemala trvať dlho. A prispel k tomu aj citovaný list, ktorý justičným orgánom adresovalo nové vedenie automobilky, v ktorej Hans Ledwinka nielenže strávil štyri desaťročia, ale najmä ako konštruktér sa významne zaslúžil o jej svetovú povesť.
Zo zámočníka šéfkonštruktérom
Rodák z rakúskeho Klosterneuburgu mal devätnásť, keď do nej v roku 1897 nastúpil. V tom čase ešte nebola automobilkou, vyrábali sa v nej kočiare a železničné vagóny a mestečko, v ktorom sídlila, sa nevolalo Kopřivnice, ale Nesselsdorf.
Práve tu sa však v tom istom roku pomaly rodil prvý rakúsko-uhorský automobil nazvaný Präsident a v novozriadenej autodielni začal pracovať aj mladý zámočník Ledwinka.
Nadriadeným neunikol jeho talent a technické myslenie, ktoré prejavoval, a...
Zostáva vám 85% na dočítanie.