StoryEditor

Smutný osud priekopníka z východu: Snaha o nemecké prvenstvo sa skončila tragédiou

10.01.2021, 23:05
V roku 1952 Ústredný výbor Jednotnej socialistickej strany Nemecka, vládnucej strany Nemeckej demokratickej republiky, rozhodol o založení „Sektoru stavby lietadiel“. Ambiciózny plán výroby vojenských stíhačiek síce nevyšiel, zato sa však zrodilo prvé nemecké dopravné prúdové lietadlo. Štvormotorové Baade-152.

Ľudia cestujú odnepamäti. Prekonávajú pri tom rôzne vzdialenosti, rôzne výškové rozdiely, a tak, ako sa vyvíja ľudská spoločnosť, vyvíjajú sa aj spôsoby, ako ľudia cestujú, a teda aj prostriedky, ktoré im na to slúžia. Cestovanie lietadlom je dnes pre nás úplnou samozrejmosťou. Lietadlo ako také sa v priebehu storočia zmenilo z jednoduchého stroja ťažšieho ako vzduch na sofistikovaný dopravný prostriedok.

Významným medzníkom, ktorý nám umožnil skvalitniť leteckú dopravu, bol nástup éry prúdových lietadiel. Prvým takým, zatiaľ len na krátke a stredné trate, sa stal francúzsky stroj, dnes už legenda, menom Caravelle, a to v roku 1955.

Na vývoji prúdových lietadiel sa, samozrejme, pracovalo aj v iných krajinách – v USA, vo Veľkej Británii, v ZSSR, ako aj na území štátu, ktorý dnes poznáme ako SRN – Spolkovú republiku Nemecko.

Strana rozhodla, budú lietadlá

Zastavme sa na chvíľu pri jednom zaujímavom a pozoruhodnom prúdovom stroji, ktorý bol súčasne prvým prúdovým civilným lietadlom vyrobeným na nemeckej pôde. Nebolo však skonštruované v západnej časti dnešnej SRN, ktorá sa vtedy u nás nazývala NSR (Nemecká spolková republika), ako by sa možno dalo očakávať, ale v tej východnej, vtedajšej a už neexistujúcej NDR, Nemeckej demokratickej republike.

Téma

​Súčasne išlo o prvé lietadlo tejto kategórie, vyrobené v takzvanom socialistickom tábore, teda na východ od železnej opony. Volalo sa Baade-152 podľa svojho konštruktéra Brunolfa Baadeho a bola to ukážková konštrukcia ambiciózne budovaného priemyselného odvetvia.

Ústredný výbor Jednotnej socialistickej strany Nemecka rozhodol už v roku 1952 o založení „Sektoru stavby lietadiel“ a navrhol

predbežný generálny plán vybudovania leteckého priemyslu NDR. Predpoklad bol, že vyrábať sa budú od roku 1954 v leteckej továrni firmy Junkers (resp. v jej zvyšku, ktorý sa zachoval po vojnových udalostiach) v meste Dessau v sovietskej licencii stíhačky MIG-15.

Situáciu však skomplikovali 17. júna 1953 nepokoje, ktoré zasiahli celú NDR (asi 400-tisíc ľudí v Berlíne, Lipsku, Dráž...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-11-21 23:00:00 - Feat.: - Title: Ako sa dnes mení (a stráca) priateľstvo? 02 - Modified: 2024-11-21 14:43:16 - Feat.: - Title: Antonín Novotný vykonával prezidentskú funkciu na vedľajší úväzok, pre svoju nevzdelanosť bol terčom vtipov 03 - Modified: 2024-11-21 06:54:04 - Feat.: - Title: Ekonomika, veda, technológie. Rusko a KĽDR podpísali dohodu o rozšírení spolupráce, chcú zvýšiť i počet letov 04 - Modified: 2024-11-20 23:00:00 - Feat.: - Title: Socializmus a dnešok: Láska, túžba, sex. Aké to bolo vtedy, aké dnes, čo sa zmenilo a čo zostalo rovnaké? 05 - Modified: 2024-11-20 11:00:00 - Feat.: - Title: Vládol len 20 minút. Príbeh francúzskeho kráľa, ktorý to dĺžkou panovania dotiahol až do Guinnessovej knihy rekordov
menuLevel = 2, menuRoute = history/nove-dejiny, menuAlias = nove-dejiny, menuRouteLevel0 = history, homepage = false
22. november 2024 04:10