Ľudia cestujú odnepamäti. Prekonávajú pri tom rôzne vzdialenosti, rôzne výškové rozdiely, a tak, ako sa vyvíja ľudská spoločnosť, vyvíjajú sa aj spôsoby, ako ľudia cestujú, a teda aj prostriedky, ktoré im na to slúžia. Cestovanie lietadlom je dnes pre nás úplnou samozrejmosťou. Lietadlo ako také sa v priebehu storočia zmenilo z jednoduchého stroja ťažšieho ako vzduch na sofistikovaný dopravný prostriedok.
Významným medzníkom, ktorý nám umožnil skvalitniť leteckú dopravu, bol nástup éry prúdových lietadiel. Prvým takým, zatiaľ len na krátke a stredné trate, sa stal francúzsky stroj, dnes už legenda, menom Caravelle, a to v roku 1955.
Na vývoji prúdových lietadiel sa, samozrejme, pracovalo aj v iných krajinách – v USA, vo Veľkej Británii, v ZSSR, ako aj na území štátu, ktorý dnes poznáme ako SRN – Spolkovú republiku Nemecko.
Strana rozhodla, budú lietadlá
Zastavme sa na chvíľu pri jednom zaujímavom a pozoruhodnom prúdovom stroji, ktorý bol súčasne prvým prúdovým civilným lietadlom vyrobeným na nemeckej pôde. Nebolo však skonštruované v západnej časti dnešnej SRN, ktorá sa vtedy u nás nazývala NSR (Nemecká spolková republika), ako by sa možno dalo očakávať, ale v tej východnej, vtedajšej a už neexistujúcej NDR, Nemeckej demokratickej republike.
Súčasne išlo o prvé lietadlo tejto kategórie, vyrobené v takzvanom socialistickom tábore, teda na východ od železnej opony. Volalo sa Baade-152 podľa svojho konštruktéra Brunolfa Baadeho a bola to ukážková konštrukcia ambiciózne budovaného priemyselného odvetvia.
Ústredný výbor Jednotnej socialistickej strany Nemecka rozhodol už v roku 1952 o založení „Sektoru stavby lietadiel“ a navrhol
predbežný generálny plán vybudovania leteckého priemyslu NDR. Predpoklad bol, že vyrábať sa budú od roku 1954 v leteckej továrni firmy Junkers (resp. v jej zvyšku, ktorý sa zachoval po vojnových udalostiach) v meste Dessau v sovietskej licencii stíhačky MIG-15.
Situáciu však skomplikovali 17. júna 1953 nepokoje, ktoré zasiahli celú NDR (asi 400-tisíc ľudí v Berlíne, Lipsku, Dráž...
Zostáva vám 85% na dočítanie.