Manželom Kondelovcom pomáha vo firme dcéra Veronika (druhá zľava). Syn Miloš (vľavo) zatiaľ študuje v zahraničí.TEMPO KONDELA
StoryEditor

Šéf nábytkárskej firmy Tempo Kondela: Od detí čakáme novú energiu

10.06.2019, 00:00
Sú úspešní a pracujú pre nich najbližší aj vzdialenejší príbuzní. Prečítajte si ich príbehy v novom seriáli HN Rodinné firmy.

Manželia Kondelovci začali spolu podnikať začiatkom 90. rokov minulého storočia. Teda hneď, ako to po páde komunizmu v bývalom Československu umožňovala vtedajšia legislatíva. Pre nábytkárske odvetvie sa rozhodli vďaka svojim známym. „K nábytku nás priviedol dopyt od nich, keďže si ho nedokázali kúpiť vo vtedajších kamenných predajniach. A to napriek tomu, že u výrobcov sa dal zohnať. Ak teda chceli nábytok získať, museli zaň zaplatiť priamo u výrobcu hneď pri odbere,“ hovorí pre HN Aneta Kondelová, konateľka a spoluzakladateľka firmy Tempo Kondela so sídlom v Nižnej na Orave.

Diera na trhu
Kondelovci dostali nápad, že skúsia túto dieru na trhu zaplátať. Rozhodli sa investovať všetky svoje finančné prostriedky do obchodu s nábytkom. Pred necelými troma desaťročiami sa tak začala písať história spoločnosti Tempo Kondela. „Nakúpili sme od výrobcov rôznorodý nábytok, o ktorý bol aktuálne záujem. Zabezpečili sme tiež dovoz produktov k našim zákazníkom vlastným nákladným autom. Postupne sme vytvárali sieť vlastných maloobchodných predajní,“ opisuje Aneta Kondelová začiatky podnikania.
Nezostalo len pri maloobchode. Manželia popri ňom rozvíjali aj veľkoobchod s nábytkom v rámci Slovenska, v čom firma pokračuje doteraz.


Dnes ich spoločnosť patrí medzi popredných predajcov nábytku na Slovensku. V segmente internetového predaja je dokonca jednou z najúspešnejších firiem. Kondelovci majú aktuálne 22 vlastných maloobchodných predajní na území Slovenska. Obchodné aktivity rozvinuli aj do okolitých krajín, konkrétne do Česka a Maďarska. Najnovšie zamierili aj do Rumunska.

Spoľahliví pracovníci
Tým, že Kondelovci vstúpili do podnikania ako manželský pár, sa firma už od úplného štartu prirodzene rozvíjala vo forme rodinného biznisu. S napredovaním obchodu postupne zapájali do fungovania firmy aj svojich príbuzných. „Do podnikania sme sa pustili ja a manžel. Okrem nás dvoch nám na začiatku pomáhali moji bratia aj moja mama. Teda celá blízka rodina,“ hovorí Aneta Kondelová.


Keďže rozvoj firmy si vzápätí vyžadoval ďalších zamestnancov, Kondelovci si nedokázali vystačiť sami s príbuznými. Do firmy začali relatívne skoro priberať zamestnancov, ktorí nepatrili do rodiny. „Poznali sme ich však osobne alebo sme na nich dostali dobré referencie ako na spoľahlivých a zodpovedných pracovníkov,“ dodáva konateľka.


Aktuálne má spoločnosť 320 zamestnancov, z toho štyria sú rodinní príslušníci. Okrem Anety a Miloša Kondelovcov v nej pracuje aj ich dcéra Veronika Ferulíková s manželom Filipom Ferulíkom. Tí sa k zakladajúcej generácii pridali hneď po skončení vysokej školy. Všetci štyria sú na vedúcich pozíciách vo firme a spoločne sa podieľajú na jej ďalšom rozvoji.

Príprava na generačnú výmenu
V čom podľa manželov spočívajú špecifiká rodinného biznisu? Hlavne na začiatku podnikania bol prístup rodiny veľmi dôležitý pre to, aby firma v ďalších rokoch zaznamenala úspech. V tom čase bolo potrebné pracovať toľko, koľko si obchod vyžadoval, a nie iba vymedzený čas. Toto u bežných zamestnancov, ktorí nie sú členmi rodiny, nie je podľa Kondelovej bežné. Práve príbuzní to však dokážu.


Tempo Kondela je typickým zástupcom slovenských rodinných firiem, ktoré začali podnikať po páde komunizmu a v súčasnosti sa chystajú na prvú generačnú výmenu. Táto otázka je preto aktuálna aj u Kondelovcov. „Samozrejme, nastupujúcu generáciu pripravujeme na prevzatie riadenia. Dcéra s manželom pomáhajú s vedením firmy už dnes. Syn Miloš sa pripravuje zatiaľ teoreticky, keďže ešte študuje na vysokej škole v zahraničí,“ spresňuje Kondelová.


Spolu s manželom očakávajú, že nastupujúca generácia prinesie do firmy novú energiu, postupy aj technologické znalosti. „Tieto ich prednosti pociťujeme dokonca už aj teraz. Predsa len, mladí ľudia vnímajú predovšetkým vývoj technológií a pokrok v oblasti informačných technológií inak ako naša generácia. Práve v tomto vidíme ich potenciál pre rozvoj firmy do budúcnosti.“

Expanzia do zahraničia
Druhá generácia by preto mala zohrať dôležitú úlohu aj v nasledujúcich plánoch firmy, ktorá sa netají tým, že je otvorená novým postupom a trendom v oblasti inovácií. Relatívne nedávno expandovala na rumunský trh. Tento rok by sa tam rada etablovala a naďalej rozvíjala svoj obchodný potenciál.


Ambiciózne plány si však v budúcnosti vyžiadajú nových zamestnancov. Tempo Kondela pritom dlhé roky vystupuje ako rodinná firma a takýto charakter sa bude usilovať zachovať aj naďalej. „Snažíme sa aj k zamestnancom, ktorí nie sú členmi rodiny, pristupovať viac rodinne. Máme tiež verných zamestnancov, ktorí u nás pracujú naozaj desaťročia,“ pripomína Aneta Kondelová.


Nie so všetkými zamestnancami je však vedenie v priamom osobnom a pravidelnom kontakte, keďže predajne sú rozptýlené po celom Slovensku. Obchodní zástupcovia sa zase prevažne zdržiavajú na cestách v zahraničí. Riadia ich vedúci zamestnanci na základe organizačnej štruktúry.

Krízové situácie
Tak ako v iných rodinných firmách, aj v spoločnosti Tempo Kondela dochádza ku krízovým situáciám, ktoré sa snažia zvládať hlavne racionálne. „Isteže, často máme odlišné názory. Ak je to však potrebné, dokážeme sa odosobniť a rozumne si názory vyargumentovať. Hoci to veľakrát nie je jednoduché, takýto prístup je nevyhnutný, aby sme sa rozhodli čo najsprávnejšie.“


Konateľka spoločnosti si podľa vlastných slov trúfa povedať, že spolu s manželom dokážu oddeliť súkromný život od práce a spolu ako rodina oddychovať. „Povedala by som skôr, že dcéra Veronika to občas ešte nevie celkom oddeliť a jej návšteva doma sem-tam skĺzne do malej pracovnej porady.“


Manželia Kondelovci v každom prípade počítajú s tým, že aj neskôr, po odchode do dôchodku, zostanú oporou nastupujúcej generácii pri dôležitých firemných rozhodnutiach. „Budeme im aj naďalej pomáhať, minimálne radou, vychádzajúc z našich vlastných skúseností. Samozrejme, ak bude o to záujem aj z ich strany,“ uzatvára Aneta Kondelová, ktorej motto znie – skúsenosť je neprenositeľná. A práve z toho dôvodu je podľa nej veľmi dôležité dlhodobé osobné odovzdávanie zabehnutej rodinnej firmy z pôvodnej zakladateľskej generácie rodičov na novú nastupujúcu generáciu ich detí.

01 - Modified: 2024-11-21 07:52:47 - Feat.: - Title: Šéf TMR Igor Rattaj pre HN: Naše horské strediská inšpirujú aj Rakúšanov. Postupne sa učia online predaju 02 - Modified: 2024-10-24 18:30:00 - Feat.: - Title: SERIÁL HN CHCEM BYŤ EXPORTÉR: Dynamický rast Strednej Ázie priťahuje čoraz viac slovenských firiem 03 - Modified: 2024-10-01 16:25:00 - Feat.: - Title: Seriál HN Chcem byť exportér: Prečo sa verejná inštitúcia musí pozastavovať nad svojou reputáciou a brandingom 04 - Modified: 2024-08-20 22:00:00 - Feat.: - Title: Všetky štáty majú v exportno-úverových agentúrach, akou je u nás i Eximbanka, dobrý nástroj na podporu exportu 05 - Modified: 2024-06-25 22:00:00 - Feat.: - Title: Seriál HN Chcem byť exportér: Slovenské firmy sa čoraz viac presadzujú aj mimo Únie, tvrdí odborník Eximbanky
menuLevel = 2, menuRoute = focus/biznis, menuAlias = biznis, menuRouteLevel0 = focus, homepage = false
21. november 2024 15:26