Najväčšia európska automobilka Volkswagen plánuje zatvoriť v Nemecku najmenej tri závody a zrušiť desiatky tisíc pracovných miest. Chce tak znížiť náklady a zvýšiť konkurencieschopnosť.
Uviedla to podľa agentúry DPA šéfka podnikovej rady Volkswagenu Daniela Cavallová na podujatí, na ktorom informovala zamestnancov o plánoch vedenia. Nemecká vláda vyzvala na zachovanie pracovných miest, zatiaľ čo Volkswagen trvá na tom, že reštrukturalizácia je v záujme konkurencieschopnosti nevyhnutná.
Hromadné prepúšťanie
VW už niekoľko týždňov rokuje s odbormi o možnom uzatvorení a prepúšťaní. Podľa odborov sú teraz na stole konkrétne plány.
Podľa odborov je ohrozený najmä závod v Osnabrücku, ktorý nedávno prišiel o nádejnú zákazku od automobilky Porsche.
Navyše vedenie plánuje prepúšťanie a v ohrození sú podľa odborov desiatky tisíc pracovných miest. Celé oddelenia majú byť uzavreté alebo presunuté do zahraničia.
"Tieto plány sa týkajú všetkých nemeckých závodov značky VW. Žiadny z nich nie je v bezpečí," povedala Cavallová bez ďalších podrobností. Samotná značka VW v Nemecku zamestnáva približne 120-tisíc ľudí, z toho asi polovica ich pracuje vo Wolfsburgu. Celkovo má automobilka v Nemecku desať výrobných závodov a vrátane ďalších značiek takmer 300-tisíc zamestnancov.
Nemecká vláda vyzvala koncern na zachovanie pracovných miest. Hovorca kabinetu uviedol, že vláda je v úzkom kontakte s automobilkou aj zástupcovia zamestnancov. Postoj spolkového kancelára Olafa Scholze je podľa neho jasný, a to, že prípadné chybné manažérske rozhodnutia z minulosti nesmú ísť na úkor zamestnancov. Cieľom je zachovanie a zabezpečenie pracovných miest, povedal hovorca agentúre DPA.
Rozsiahle opatrenia
Volkswagen zopakoval, že na to, aby bola spoločnosť dlhodobo konkurencieschopná, sú potrebné rozsiahle reštrukturalizačné opatrenia. "Je to jediný spôsob ako v budúcnosti financovať ďalšie investície z vlastných zdrojov," uviedla firma vo vyhlásení. K plánovaným reštrukturalizačným opatreniam sa nevyjadrila.
VW v septembri formálne vypovedal dohodu o zabezpečení pracovných miest, ktorá bránila prepusteniu zamestnancov v jeho nemeckých podnikoch. Dohoda platila od roku 1994. Prepúšťať by mohol začať od polovice roka 2025. Začiatkom septembra tiež firma uviedla, že nevylučuje zatváranie závodov a prepúšťanie.
Vedenie firmy a odborová organizácia IG Metall sa v stredu stretnú k druhému kolu rokovaní o vnútropodnikovej mzdovej dohode. Už v prvom kole, ktoré sa konalo v septembri, VW odmietol požiadavky IG Metall na zvýšenie miezd o sedem percent a namiesto toho trval na úsporách. VW zatiaľ neposkytol žiadne ďalšie podrobnosti. Podľa Cavallovej VW teraz požaduje zníženie miezd o desať percent a nulové zvýšenie v nasledujúcich dvoch rokoch.
"Volkswagen drtí vysoké ceny energií, ťažiskové bruselské regulácie, zelená agenda či nezachytený nástup elektromobility," uviedol hlavný ekonóm Trinity Bank Lukáš Kovanda. "Automobilka rovnako dopláca na chyby manažmentu, ktorý sa po škandále Dieselgate pred deviatimi rokmi snažil tak horlivo a nekriticky nasledovať často skôr ideologicky nastavené ciele Bruselu, až sa ocitol v jednej z najťažších chvíľ vo svojej takmer 90-ročnej histórii, počas ktorej doteraz nikdy nezatvoril žiadnu svoju nemeckú fabriku, čo sa ocitol v jednej z najťažších chvíľ vo svojej takmer 90-ročnej histórii, počas ktorej nikdy nezatvoril žiadnu svoju nemeckú fabriku, čo je teda čin, ktorý teraz zvažuje. "
Hlavná značka VW sa už roky potýka s vysokými nákladmi a podľa výnosov výrazne zaostáva za koncernovými spoločnosťami, ako Škoda, Seat a Audi.