V USA sa v benzíne vyskytuje 15 percent etanolu; pri nafte záleží, v akom štáte sa práve nachádzate. FOTO: Reuters
StoryEditor

Biopalivá nie sú pre prasatá, hovorí expert na spaľovacie motory. Kedy autám škodia?

22.08.2024, 00:00

Michal Vojtíšek, vedec a profesor z pražskej ČVUT, v rozhovore hovorí aj o tom:

  • Prečo je v prípade biopalív dôležité správne skladovanie.
  • Aké problémy môže spôsobiť použitie bionafty.
  • A čo robiť, ak máte na začiatku sezóny problém spustiť motor.

Až desať percent liehu v benzíne a sedem percent oleja (väčšinou z repky olejnej) v nafte – biopalivá sú dnes v rámci snahy o znižovanie emisií v doprave súčasťou väčšiny pohonných hmôt. Ale ako veľmi či málo škodia motorom?

Odborníci už dávno upozorňujú, že určité riziko môžu znamenať pri vozidlách vyrobených zhruba do roku 2000 až 2005. Ich vodiči by mali na pumpách vyberať skôr benzín a naftu s nižším podielom biozložky, hoci ich cena je o pár desiatok centov vyššia.

Spracovanie repky a kukurice na biopalivá

„Biopalivá sú náchylnejšie na problémy, pokiaľ kvalita paliva alebo jeho skladovanie nie sú štandardné, nezodpovedajú normám,“ hovorí medzinárodne uznávaný odborník na emisie spaľovacích motorov Michal Vojtíšek, vedec a profesor z pražskej ČVUT a Technickej univerzity v Liberci.

Ako si s biopalivami, ktoré dnes obsahujú pohonné hmoty na väčšine púmp, poradia relatívne nové dopravné prostriedky?

Novšie motory, teda zhruba všetky z tohto tisícročia, by mali byť pripravené na nejaký podiel biozložky, to znamená v Európe až 10 percent bionafty a do 10 percent etanolu.

image

Ak máte studňu, musíte si splniť isté povinnosti. O aké ide? (20 otázok a odpovedí)

V Spojených štátoch je to 15 percent etanolu v benzíne; pri nafte záleží, v akom štáte sa tam nachádzate. Benzín je tam s etanolom väčšinou automaticky a nafta je v USA k dispozícii od nulového podielu po 20 percent biozložky alebo až čistá biozložka.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 72% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-08-21 10:54:16 - Feat.: 1 - Title: Zistenie HN: Pepco a Action dostanú konkurenciu. Vieme, v ktorých slovenských mestách sa objaví známy reťazec 02 - Modified: 2024-08-21 09:08:30 - Feat.: 1 - Title: ANALÝZA: Nahliadnutie do hlavy Rusom. Prečo im Kursk neprekáža 03 - Modified: 2024-08-23 12:29:02 - Feat.: 1 - Title: Horúce počasie posiela jablká k zemi. Slováci sa však vynašli, našli riešenie na sucho 04 - Modified: 2024-09-04 09:00:00 - Feat.: 0 - Title: Rekondičné pobyty či odvodová úľava. Na čo majú ešte dôchodcovia nárok? 05 - Modified: 2024-08-21 04:49:34 - Feat.: 1 - Title: Daňové bremeno je rekordné, no vláda chce viac od živnostníkov. Skoncujme s 19. storočím, varuje biznis 06 - Modified: 2024-08-24 09:05:29 - Feat.: 1 - Title: Plechovky, žalúzie aj alobal. Kľúčový kov na ich výrobu zlacnel, no efekt pre Slovákov je prekvapivo iný
01 - Modified: 2024-11-20 09:00:00 - Feat.: - Title: Dvojica Svedkov Jehovových prehovorila o odchode zo sekty. Je to forma psychického násilia, v 30-tke som bol panic 02 - Modified: 2024-11-20 07:56:00 - Feat.: - Title: Čína dúfa, že Nemecko by jej mohlo pomôcť vyriešiť clá na jej elektromobily v Európskej únii 03 - Modified: 2024-11-20 07:26:19 - Feat.: - Title: Ceny ropy sa takmer nemenia, Brent sa drží na úrovni 73 dolárov za barel 04 - Modified: 2024-11-19 12:52:06 - Feat.: - Title: Podnikanie je hlavný rozdielový faktor ekonomických systémov pred a po roku 1989 05 - Modified: 2024-11-18 19:19:43 - Feat.: - Title: Boeing v Spojených štátoch prepustí viac ako 2200 ľudí
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/zahranicna-ekonomika, menuAlias = zahranicna-ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
20. november 2024 14:39