Mnoho západných podnikov, vrátane firiem Avon Products, Air Liquide a Reckitt, stále zostáva v Rusku, a to napriek skôr ohláseným plánom na odchod z tohto trhu. Dôvodom sú rastúce prekážky pre opustenie Ruska, ale aj fakt, že aktivita ruských spotrebiteľov sa zotavuje. Informuje o tom dnes na svojej internetovej stránke denník Financial Times.
Podľa Kyjevskej ekonomickej školy zostáva v Rusku takmer 2200 nadnárodných spoločností, zatiaľ čo okolo 1600 firiem svoje ruské aktivity ukončilo či obmedzilo. Po začatí ruskej invázie na Ukrajinu vo februári 2022 viaceré západné podniky avizovali, že sa z ruského trhu stiahnu.
Drahý odchod
Moskva však postupne prichádzala s opatreniami, ktoré náklady na odchod z Ruska zvyšovali. Zaviedla napríklad povinnú 50-percentnú zľavu na aktíva predávané ruským kupcom, ktoré sú z krajín, ktoré Moskva považuje za znepriatelené, a tiež minimálne 15-percentnú "daň z odchodu", pripomína FT.
Niektorým západným podnikom plánujúcim odchod z Ruska, napríklad dánskemu pivovaru Carlsberg, ruské úrady ich aktivity zabavili, čo vyvolalo znepokojenie u ostatných firiem. Podľa FT je navyše čoraz ťažšie nájsť ruských kupcov, ktorí sú prijateľní pre predávajúcu stranu aj pre Moskvu a ktorých zapojenie by neporušovalo západné sankcie.
Francúzsky dodávateľ priemyselných plynov Air Liquide v septembri 2022 oznámil, že podpísal predbežnú dohodu o predaji ruských aktivít skupine miestnych manažérov, ktorí tieto aktivity riadili. Dohoda však nezískala súhlas ruskej vlády.
Situácia sa skomplikovala
Britský výrobca kozmetiky Avon začal proces predaja ruských aktivít a dostal ponuky na ich kúpu. Nakoniec sa však rozhodol, že tieto ponuky neprijme.
Taktiež britský výrobca spotrebného tovaru Reckitt naďalej pôsobí v Rusku, hoci už v apríli 2022 ohlásil plán previesť ruské aktivity na iného majiteľa. "Naďalej skúmame možnosti, situácia sa však skomplikovala," povedal denníku Financial Times šéf podniku Kris Licht.
Alexandra Prokopenková z organizácie Carnegie Russia Eurasia upozornila, že rastúce mzdy a prekvapivo priaznivý hospodársky vývoj v Rusku viedli k rastu spotrebiteľských výdavkov. Tým sa zvýšila atraktivita ruského trhu pre západné podniky.
"Ak sa stiahneme z Ruska, oni si vezmú naše značky. Nemyslím si, že je to dobrý obchod," povedal denníku Finacial Times tento rok v marci člen správnej rady britského výrobcu spotrebného tovaru Unilever Nelson Peltz.