FOTO: REUTERS
StoryEditor

Aerolinky budúci rok čakajú stabilizáciu ziskov, ale aj vyššie náklady

06.12.2023, 12:34
Autor:
ČTKČTK

Globálny sektor leteckej dopravy sa z dopadov pandémie už do značnej miery spamätal.

Letecké spoločnosti očakávajú v budúcom roku stabilizáciu ziskov a rekordný počet cestujúcich, k čomu prispeje pokračujúce zotavenie sektora po útlme spôsobenom pandémiou covidu-19. Proti tomu ale budú nepriaznivo pôsobiť vyššie náklady na kapitál a kapacitné obmedzenia, predpovedalo dnes Medzinárodné združenie pre leteckú dopravu (IATA).

Globálny sektor leteckej dopravy sa z dopadov pandémie už do značnej miery spamätal. Obmedzenia, ktoré kvôli šíreniu nového vírusu v roku 2020 zaviedli vlády po celom svete, donútili aerolinky odstaviť lietadlá a cestujúci sa aj potom nejaký čas zdráhali lietať. Odvtedy sa ale dopyt po lietaní výrazne zvýšil, najmä v Severnej Amerike, na Blízkom východe a v Európe.

IATA uvádza, že odvetvie leteckej dopravy sa v tomto roku po pandémii už vrátilo k zisku. Združenie očakáva, že súhrnný čistý zisk aeroliniek dosiahne 23,3 miliardy dolárov a v budúcom roku sa zvýši na 25,7 miliardy dolárov. Zisková marža by sa mala zvýšiť na 2,7 percenta z tohtoročnej očakávanej hodnoty 2,6 percenta. Tržby v budúcom roku dosiahnu rekordných 964 miliárd dolárov, predpovedá IATA. Za problém ale označuje vysoké náklady na kapitál v dôsledku vysokých úrokových sadzieb.

image

Od piana na palube po vzdušné sardinky. Prvé komerčné lety boli pre cestujúcich adrenalínovým zážitkom

"Na zisky odvetvia je potrebné nazerať tou správnou optikou," povedal šéf IATA Willie Walsh. "Letecké spoločnosti si v priemere ponechajú iba 5,45 dolára za každého prepraveného cestujúceho. To stačí tak na to, aby ste si v Starbuckse v Londýne kúpili jedno väčšie latté," dodal.

Napriek tomu aerolinky očakávajú, že v budúcom roku prepravia v celom svete rekordných 4,7 miliardy ľudí. V roku 2019, teda v roku tesne pred pandémiou, ich prepravili 4,5 miliardy. S návratom k zisku budúci rok počítajú aj aerolinky v krajinách, kde sa cestovný ruch zotavuje pomalšie. To je aj prípad Číny, kde je medzinárodné cestovanie stále asi 40 percent pod úrovňou pred pandémiou.

Globálna nestabilita, vrátane vojny na Ukrajine a bojov medzi Izraelom a radikálnym hnutím Hamas, by mohla mať na odvetvie leteckej dopravy tiež negatívny dopad. Zvlášť keď táto nestabilita prispieva k rastu cien ropy. IATA očakáva, že ceny leteckého paliva budú tvoriť 31 percent všetkých prevádzkových nákladov aeroliniek.

IATA je obchodné združenie svetových leteckých spoločností a zastupuje približne 320 aeroliniek. Tie sa na leteckej doprave celosvetovo podieľajú asi z 83 percent. IATA podporuje mnoho oblastí leteckej činnosti a pomáha formulovať politiku odvetvia.

01 - Modified: 2023-11-23 09:26:02 - Feat.: 1 - Title: Najvyšší súd EÚ zamietol sťažnosť Ryanairu na štátnu pomoc konkurentom počas pandémie 02 - Modified: 2023-11-11 16:33:38 - Feat.: 1 - Title: Saudskoarabské aerolinky Riyadh Air chcú kúpiť 100 lietadiel Boeing, píše Bloomberg 03 - Modified: 2023-10-12 09:01:29 - Feat.: 1 - Title: Britské nízkonákladové aerolinky easyJet kúpia od Airbusu 157 lietadiel
01 - Modified: 2024-11-13 10:04:17 - Feat.: - Title: Boeing očakáva výrazný rast dopytu po nákladných lietadlách v najbližších rokoch 02 - Modified: 2024-11-12 18:08:29 - Feat.: - Title: Štrajky skomplikovali situáciu. Boeingu potrvá návrat k pôvodnej produkcii niekoľko týždňov 03 - Modified: 2024-11-04 07:48:59 - Feat.: - Title: Ryanairu klesol zisk o 18 percent, podpísalo sa na tom zlacňovanie leteniek 04 - Modified: 2024-11-03 11:42:04 - Feat.: - Title: Ryanair plánuje rušenie letov z a do Británie o desať percent 05 - Modified: 2024-10-25 12:53:08 - Feat.: - Title: Budúcnosť letov Bratislava - Košice: V hre je šesť alternatív, ktoré sa Rážovi núkajú, časť nedáva zmysel
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/zahranicna-ekonomika, menuAlias = zahranicna-ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
21. november 2024 07:02